דילוג לתוכן הראשי

7 קורסים

החשמונאים: ממרד למדינה
יחידות א-סינכרוניות
תקציר הקורס

יחידות א-סינכרוניות

החשמונאים: ממרד למדינה

בשלוש מאות השנים הראשונות לקיומו של הבית השני החליפו היהודים ביהודה שליטים ואימפריות. למרות השינויים המדיניים המופלגים לא התעורר בקרב הציבור היהודי רצון לבסס ממלכה עצמאית. בראשות הכהן הגדול ניסו היהודים והצליחו להשיג אוטונומיה דתית מובטחת בחסות האימפריה. בראשית המאה השנייה לפנה"ס השתנה המצב מהיסוד. מתחים דתיים חריפים בין תומכי התרבות ההלניסטית (מתייוונים) לבין נאמני המסורת הביאו לשורה של אירועים שבסופם חלקים גדולים מהציבור היהודי מרדו באימפריה ההלניסטית, והוקמה מדינה בהנהגת בני המשפחה החשמונאית.

היחידה תתאר את העימותים הדתיים בין מתייוונים לנאמני המסורת, את מהלכי מרד המקבים ואת המדינה החשמונאית שהוקמה. הלימוד יהיה מבוסס על קריאה של המקורות הספרותיים הקדומים ועל היכרות עם הממצאים הארכאולוגיים.

היחידה פותחה על ידי: הרב דר' מאיר בן שחר מדריך להיסטוריה בחמ"ד
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ו׳
תנאי קדם: אין

  • (0)
  • שיבת ציון היסטוריה חמ
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    שיבת ציון היסטוריה חמ"ד

    שבעים שנה בלבד לאחר עלייתה של בבל, ופחות מחמישים שנה לאחר חורבן הבית הראשון, כורש מלך פרס כובש את בבל ומכריז שהיהודים שהוגלו מארצם יכולים לשוב לירושלים ולבנות את המקדש. האם הגולים נענו מייד לקריאתו של כורש? האומנם נשמעו פעמי הגאולה ביהודה? ואולי היהודים וההיסטוריה התנהגו אחרת? שיבת ציון הייתה תהליך ארוך ומורכב, שהיו בו עליות אך גם לא מעט מורדות. אמנם בסופו של התהליך נבנה בית המקדש, אבל מלכות בית דוד לא שבה למקומה. אמנם שבי הגולה לא חטאו בעבודה זרה, אבל בעיות דתיות וחברתיות אחרות ניצבו בפניהם. במהלך היחידה נלמד באמצעות שלל מקורות – ובהם המקרא והממצאים הארכאולוגיים בני התקופה – על התהליך המורכב של שיבת ציון, ועל משמעותו לדורות הבאים.

    היחידה פותחה על ידי: ד"ר מאיר בן שחר, מדריך להיסטוריה בחמ"ד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדםאין

  • (0)
  • ציר הזמן: עושים סדר בהיסטוריה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ציר הזמן: עושים סדר בהיסטוריה

    תקציר: מהי היסטוריה? בסופו של יום היסטוריה מספרת כיצד האנושות כולה או חלקים ממנה עברו ממצב א' למצב ב'. היכן שיש שינוי יש היסטוריה. היום איננו דומה לאתמול והמחר יהיה שונה ממנו. ועדיין, בלי היום לא יהיה מחר. כל הווה מכיל את זרעי השינוי לקראת המחר. השינוי אם כן מתרחש בזמן. ביחידה זו נלמד מהו ציר הזמן. נגלה שאין ציר זמן אחד אלא יש כמה וכמה ולעיתים הם גם סותרים זה את זה. ובעיקר נבין מדוע צירי זמן שונים מספרים סיפורים שונים.

    היחידה פותחה על ידי ד"ר מאיר בן שחר, מדריך להיסטוריה ממ"ד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (7)
  • בין זיכרון להיסטוריה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    בין זיכרון להיסטוריה

    תקציר: ביחידה זו ננסה להבין מהי היסטוריה, ובמה היא שונה מזיכרון. העובדה שמתחילים ללמוד היסטוריה רק בכיתה ו', משמעה שלימוד ההיסטוריה דורש יכולות קוגנטיביות ומנטליות מתקדמות למדי. במהלך היחידה נלמד מה הן היכולות הללו, ומה תפקיד המורה בכיתה. 

    היחידה פותחה על ידי ד"ר מאיר בן שחר, מדריך להיסטוריה ממ"ד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (4)
  • לגלות את העבר – היסטוריה ומקורות היסטוריים
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    לגלות את העבר – היסטוריה ומקורות היסטוריים

    תקציר: איך יודעים מה קרה? היסטוריון מספר לנו על מה שהיה פעם, אבל כיצד ההיסטוריון יודע את מה שהוא יודע? מהיכן הוא מכיר את שמותיהם, מעשיהם ומחשבותיהם של אנשים שחיו פעם? ביחידה זו נלמד על מקורותיו של ההיסטוריון, אבל בה בעת נעמוד גם על המגבלות של המקורות ושל ההיסטוריון בפענוח והבנת מקורותיו.

    היחידה פותחה על ידי ד"ר מאיר בן שחר, מדריך להיסטוריה ממ"ד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • איפה זה קרה? מפות היסטוריות
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    איפה זה קרה? מפות היסטוריות

    תקציר: הקרטוגרף (מכין מפות וממפה) הפורטוגזי אברהם אורטליס אמר שלהיסטוריה שתי עיניים: הכרונולוגיה והגאוגרפיה. הכרונולוגיה מספרת מתי קרה, והגיאוגרפיה היכן קרה. אבל מפה היא הרבה יותר מזה. מפה לא רק מאפשרת להבין את ההיסטוריה אלא גם יוצרת ההיסטוריה. תנאי השטח, מקומם של מקווי המים מכתיבים את התנאים להתפתחויות היסטוריות עתידיות ומעצבים את האירועים. המפה משקפת לכאורה את פני השטח, אבל מסתבר שהתבוננות במפות שיצרו בני אדם מלמדת לא מעט על אמונותיהם וערכיהם, וכך מפת העולם נעשית גם למורה דרך לנבכי האדם.

    היחידה פותחה על ידי ד"ר מאיר בן שחר, מדריך להיסטוריה ממ"ד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (2)
  • ניתוח מקור חזותי: תמונה שווה אלף מילים וכיצד קוראים אותה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ניתוח מקור חזותי: תמונה שווה אלף מילים וכיצד קוראים אותה

    תקציר: ההיסטוריה בזמן שהתרחשה היתה אוסף של מראות וקולות. אבל בדרך כלל לומדים היסטוריה מתוך ספרים עמוסים במילים. אבל במרוצת הזמן נוצרו גם תמונות שמתארות את אישים ואירועים. האם התמונות מאפשרות לנו לראות את ההיסטוריה? ואיזה היסטוריה רואים דרכן.

    היחידה פותחה על ידי ד"ר מאיר בן שחר, מדריך להיסטוריה ממ"ד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (3)