בס"ד
מורות ומורים יקרים,
היסטוריה איננה רק מקצוע בתוכנית הלימודים. היסטוריה היא בראש ובראשונה סיפור. הסיפור שלנו. הדרך שבה אנחנו זוכרים, הדרך שבה אנחנו מספרים על מה שהיה, יוצרת במידה רבה את דמות דיוקנו של הדור הבא. התורה הכירה בכך כאשר ציוותה אותנו 'זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור' (דברים לב, ז). עלינו לזכור ולהבין.
הדרישה הכפולה של התורה גם לזכור את העבר וגם להבין אותו הופכת את ההיסטוריה לתחום דעת בעל כללים ומאפיינים ייחודיים שחלקם דורשים בשלות של הבנה, ועל כן מתחילים ללמוד היסטוריה רק בכיתה ו' ולא לפני כן. החלטה פדגוגית זו מצביעה בראש ובראשונה על ההבנה שהמיומנויות הנדרשות, אפילו לצעדים הראשוניים, הינן מורכבות ומפותחות. ההיסטוריה הנלמדת בבית הספר אינה רק הכרת סיפורים שהתרחשו בעבר, אלא פיתוח המיומנויות הנדרשות לחקירת העבר, חשיפתו והדרך הראויה לספרו.
מטרת מיזם 'הכוורת' היא לאפשר לכם שילוב של מספר תחומי דעת בפיתוח המקצועי שלכם, וביניהם היסטוריה. היחידות שפותחו ע"י הפיקוח על היסטוריה בחמ"ד עוסקות בדרכים שבהן נוצרת ההיסטוריה ואת האמצעים שבהם היא מסופרת. כיצד ההיסטוריונים משחזרים את העבר? כיצד ניתן 'לדרוש' תמונה אחת ודרכה להכיר עולם ומלואו? אנו מעוניינים להפגיש אתכם עם 'אחרי הקלעים' של ההיסטוריה. להיכנס ביחד לסדנת ההיסטוריון, כדי שאנחנו ותלמידנו נזכור את העבר וגם נבין אותו.
בהצלחה רבה,
בלהה גליקסברג
מפמ"ר היסטוריה בחמ"ד