דילוג לתוכן הראשי

16 קורסים

מיין לפי
זהויות נשיות בחברה רב תרבותית  בראי האמנות הישראלית
חשיבה ביקורתית
חשיבה יצירתית
אוריינות גלובלית
תקציר הקורס

יחידות א-סינכרוניות

זהויות נשיות בחברה רב תרבותית בראי האמנות הישראלית

17-11-2024

תקציר: 

היחידה עוסקת בהיכרות עם תולדות האומנות הישראלית ומאפייניה דרך שני צירים מרכזיים:
ציר הזמן: מאפשר למידה כרונולוגית תוך התמקדות במספר עשורים משמעותיים באומנות הישראלית.
ציר המרחב: מאפשר למידה רוחבית באמצעות נושא חתך - "זהויות נשיות בחברה רב-תרבותית", בדגש על תמה ספציפית של נשים ועבודת כפיים.

היחידה מציעה נקודת מבט מגדרית להתבוננות על יצירות האומנות הנבחרות, תוך שהיא מציגה מגוון עשיר של דוגמאות ליצירות ישראליות, החל מיצירות של אומני "בצלאל" הראשונים, דרך אומני שנות ה-20 וה-40, ועד לאומנים ואומניות עכשוויים. הדוגמאות כוללות יצירות בטכניקות שונות, כגון ציור, פיסול ווידאו ארט, ומייצגות מגוון רחב של זהויות נשיות בחברה הישראלית.

היחידה פותחה על ידי ד"ר שרון תירוש, מדריכת אמנות ארצית במשרד החינוך.

משך: 3 שעות

מתאים לכיתות: ו, ז, ח, ט

תנאי קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות גלובלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    ארטיביזם: המעבר מייצוג לפעולה
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    מודעות חברתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ארטיביזם: המעבר מייצוג לפעולה

    27-10-2024

    תקציר: 

    המושג ארטיביזם מתבסס על הֶלְחֵם של המילים אומנות ואקטיביזם. ביחידה זו נלמד על מהות הקשר הזה, ויכולתו להוביל לשינוי חברתי, קהילתי, סביבתי ואף פוליטי, בעזרת האומנות. בשונה מיצירות אומנות המתבססות על פעולה אסתטית ורעיונית בלבד, זהו תחום חדש של ביטוי אומנותי, המשמש כזירה ומדיום שבהם אומנים מטפלים באופן פעיל בנושאים חברתיים שונים, כגון עוני, היבטים רגשיים, או שוויון זכויות למען שינוי.

    במהלך היחידה נתוודע ליצירות המבטאות את הנושא, ניישם כלים פדגוגיים להתבוננות, פרשנות וביקורת, ונציע כלים מעשיים ליישום פעולות ארטיביסטיות מרגשות בקהילה.

    היחידה פותחה על ידי ונסה בן שבתאי, מדריכת מפמ"ר אמנות חזותית

     

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ג, ד, ה, ו

    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    איור - לספר ציור, לצייר סיפור

    14-01-2024

    היחידה עוסקת במשמעות האיור כממד ויזואלי בסיפור, כמרכיב שווה ערך לטקסט, כמערכת סימנים שיש בה משמעות ערכית תלוית תרבות, וכערוץ להעברת מסרים ערכיים.
    היחידה כוללת דוגמאות חזותיות של סרטון, תמונות, מאמרים ומשימות לביצוע.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת האומנות, מחוז תל-אביב

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ב'-ו'

    תנאי קדם: אין


  • (14)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו
    אומנות הפרפורמנס
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    מודעות עצמית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    אומנות הפרפורמנס

    11-07-2023

    תקציר: ביחידה זו נלמד על אומנות הפרפורמנס (Performance art), ובעברית אומנות המיצג, מדיום אומנותי שהתפתח בשלושת העשורים האחרונים של המאה העשרים. אומנות הפרפורמנס מעמידה במרכז יוצר/ת שנוכח בעצמו, בזהותו, ומתפעל את גופו כמצע של היצירה. בכך נחשף הפוטנציאל החדש של הגוף המאפשר ליוצרים להשתחרר ממסגרות פורמליסטיות של שימוש בגוף כחומר וכתכלית אסתטית, ותחת זאת לבטא זהות אישית אמיתית או מפוברקת. אומנות הפרפורמנס מושתתת על טקטיקות מופעיות תיאטרליות ועושה שימוש במנגנוני ייצוג תיאטרוניים שיוצרים זיקות בין הפרפורמנס ארט לבין התיאטרון. ביחידה זו נכיר אומני ואומניות פרפורמנס שונים ונראה כיצד יצירתם מבטאת את הזיקות והקשרים בין שני מדיומים אלה.

    היחידה פותחה על ידי:  שרון תירוש מדריכת אמות ארצית במשרד החינוך

    משך: 3 שעות

    מיועד לכיתות: ה-ו

    תנאי קדם: אין

  • (3)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, מודעות עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    הקשר בין צורה לתוכן באומנות
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    הקשר בין צורה לתוכן באומנות

    16-05-2023

    תקציר

    היחידה תעסוק בקשר בין צורה ותוכן באומנות חזותית ובאופן בו המדיום, תחום האומנות, מטעין את יצירת האומנות במשמעות. ביחידה שלושה פרקים, בהן עבודות מתחומי אומנות שונים אשר נולדו במאה ה -20, תחומי אומנות אשר מגלמים בתוכם תפיסה בינתחומית ושילוב בין תחומי האומנות החזותית המסורתיים - האדריכלות, הציור והפיסול לאומנויות נוספות כמו: אומנויות הבמה והקולנוע. תחומים אלה הביאו עימם רוח מהפכנית, והציעו דרך ביטוי חדשה ומקורית.

    כל העבודות המוצגות ביחידה עוסקות בנושא העל "המקום". דרך העיסוק במקומות שונים מעלים האמנים הישראליים והבינלאומיים סוגיות ותכנים אישיים- ביוגרפיים, לאומיים וקולקטיביים, רעיוניים וסמליים.  

    היחידה הינה מבוא המסייע בהבנתה של אומנות עכשווית, מפתחת חשיבה יצירתית על דרכי פעולה ודרכי העברת מסר ויכולה לשמש את המורים בכל תחומי ההוראה בכיתה.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל בנדרסקי בל, המזכירות הפדגוגית.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    דרישות קדם: אין

  • (8)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    זהות נשית באמנות ישראלית
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות דיגיטלית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    זהות נשית באמנות ישראלית

    19-02-2023

    תקציר: ביחידה זו נעסוק ביצירות אומנות עכשווית של נשים שעוסקות ביצירתן בזהותן הלאומית והמגדרית ובמטען התרבותי הנובע מהחברה שהן מגיעות ממנה. דרך התבוננות ביצירות, השוואה ביניהן וניתוחן, נלמד לא רק על יצירות אלו אלא גם על האפשרויות של שילוב אומנות כחלק מהלמידה בכיתה באמצעות כלים פדגוגיים להתבוננות, פרשנות, ביקורת ויישום מעשי של התלמידים בכיתה.

    פיתוח היחידה: ליטל אריאלי עקיבא, מדריכה מחוזית וארצית לאומנות חזותית, אגף אומנויות, משרד החינוך.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א, ב, ג, ד, ה, ו.

    דרישות קדם: אין

  • (6)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות דיגיטלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    זהות ישראלית באומנות
    אוריינות דיגיטלית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    זהות ישראלית באומנות

    03-08-2022

    כוחה של האומנות הוא רב עוצמה והשפעה, ויכולתה להעניק כלים לחקר, ביטוי ויצירה שיכולים לסייע בהגדרת הזהות של העוסקים בה. 

    שאלות מהותיות הנוגעות למקום הפיזי, ולסוגיות הנוגעות לחברתי, התרבותי והפוליטי יכולות לקבל ייצוג דרך היצירה האומנותית ולפתוח אותן לדיון ציבורי לקהל הצופים הנחשף ליצירה. היחידה הבאה תעסוק בזהות באומנות ישראלית על גבי ציר זמן אשר ראשיתו בשנת 1939, לפני קום המדינה עד לזמן הנוכחי, ויצירה אחת אשר לה גלגולים רבים לאורך ההיסטוריה של האומנות הישראלית. יצירה זו תהווה עבורנו בסיס להתבוננות באופניי הייצוג של הזהות המקומית דרך האומנות הישראלית בתקופות השונות. במהלך היחידה נתנסה בכלים יישומיים לשילוב האומנות החזותית בהוראה בכל תחומי הדעת. 

    פיתוח היחידה: ליטל אריאלי עקיבא, מדריכה מחוזית וארצית לאמנות חזותית, אגף אמנויות, משרד החינוך.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א, ב, ג, ד, ה, ו.

    דרישות קדם: אין

  • (5)
  • מיומנויות: אוריינות דיגיטלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
     Google Drawing - יצירתיות עבור כולם
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    Google Drawing - יצירתיות עבור כולם

    11-01-2021

    תקציר: ביחידה נכיר כלי שנוכל להשתמש בו להערכה חלופית ולהצגת מידע. השימוש בו מעודד אצל הלומד יצירתיות, חשיבה ביקורתית ושיתוף פעולה, ולכן ראוי לשלבו בשיעורי האומנות. על פי הטקסונומיה של בלום המיומנות החשובה ביותר היא חשיבה יצירתית. שילוב משימות הדורשות מהתלמידים חשיבה יצירתית מוביל לתוצרים ייחודיים ולתלמידים פעילים עם מוטיבציה גבוהה ללמידה.

    היחידה פותחה על ידי: אביבית אדלר-עסיס

    משך: 3 שעות

    מיועד לכיתות: ד-ו

    תנאי קדם: אין

  • (96)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מה בין יצירות אומנות ובין פרסומות
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    מה בין יצירות אומנות ובין פרסומות

    08-12-2020

    תקציר: היחידה עוסקת בהקשרים בין הדימוי האומנותי לבין המסר של הפרסומות, וכוללת דוגמאות חזותיות של יצירות אומנות, פרסומות מעיתונים, מאמרים ומשימות להתבוננות ולביצוע.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת אומנות, מחוז ת"א

    משך: 3 שעות

    מיועד לכיתות: ה-ו

    תנאי קדם: אין

  • (13)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    דמיון - יצירה - חשיבה
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    דמיון - יצירה - חשיבה

    11-11-2020

    היחידה עוסקת בסוריאליזם כזרם אומנותי המבטא חשיבה יצירתית, תוך יצירת חיבורים בין אובייקטים מציאותיים למציאות בלתי אפשרית.

    היחידה כוללת דוגמאות חזותיות של קליפ ומוזיקה, יצירות אומנות, יחידת לימוד מצולמת, מאמרים ומשימות לביצוע.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת אומנות, מחוז ת"א

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ג׳-ו׳

    תנאי קדם: אין





  • (21)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    החומר באומנות
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    החומר באומנות

    30-11-2020

    תקציר: היחידה עוסקת במשמעות החומר באמנות, בהיכרות עם חומרים לא שגרתיים ובפרשנות הדימוי החזותי-חומרי, ומתמקדת בתהליך היצירה של האמן ובלמידה מתהליך זה כמתודה בכיתת האומנות.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת אומנות, מחוז ת"א

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ג-ו

    תנאי קדם: אין

  • (25)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    ציטוט באומנות חזותית
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ציטוט באומנות חזותית

    24-02-2021

    היחידה עוסקת בהבנת המשמעות הן של ציטוט באומנות והן של הוספת רבדים ומשמעויות ליצירה המקורית.

    היחידה כוללת דוגמאות חזותיות של יצירות אמנות, מאמרים, סרטונים ומשימות להתבוננות ולביצוע.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת אומנות, מחוז ת"א

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ג׳-ו׳

    תנאי קדם: אין





  • (12)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    האוכל באומנות
    מודעות חברתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    האוכל באומנות

    01-06-2021

    נושא האוכל משך אומנים מאז ימי יוון ורומי ועד היום. האוכל הוא צורך קיומי, הוא חגיגה לחושים, ועם זאת, הוא גם סמל, חומר ומטאפורה.

    באומנות יש לאוכל משמעויות חברתיות, לאומיות, קיומיות, ולכל תקופה המאפיינים שלה.

    ביחידה זו נבחן חלק קטן מיצירות אלה, תוך התמודדות עם שאלות של שפת האומנות כמו טקסטורות, קומפוזיציה, ריאליזם ועוד.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת האומנות, מחוז תל-אביב

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ג'-ו'

    תנאי קדם: אין

  • (12)
  • מיומנויות: מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    המשפחה באומנות
    מודעות עצמית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    המשפחה באומנות

    19-07-2021

    המושג משפחה קיים באומנות עוד משחר ימיה. אומנים רבים עסקו בּנושא משפחה בדרכים מגוונות בצורתן ובתוכנן. הציורים בתקופות השונות משקפים את תפיסת המושג משפחה מבחינת הלכי הרוח הדתיים, החברתיים והמעמדיים בכל תקופה.
    היחידה כוללת עיון בציורים מהאומנות הישראלית ומהעולם, תצלומים וסרטונים.

    היחידה פותחה על ידי: מיכל אשל, מדריכה מחוזית להוראת האומנות, מחוז ת"א

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א'-ו'

    תנאי קדם: אין

  • (16)
  • מיומנויות: מודעות עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    التطريز الفلسطيني كإيحاء لتعابير فنية متعددة

    06-04-2022

    تهدف هذه الوحدة الى تعريف المتعلم بالتطريز الفلسطيني، بدايته، بلورته وتطور أسلوب النقوشات في ظل الحداثة والانفتاح الحضاري. إضافة الى التعابير الفنية لفنانين محليين وعالميين الذين رسموا التطريز أو رسموا لوحاتهم به. تطرح الوحدة أيضا أفكارا تحاكي التطريز ولكن بأسلوب فني مغاير للمفهوم النمطي للتطريز، مع أمثلة واقتراحات.

    المدّة الزمنيّة : 3 ساعات

    ملائم لصفوف: المرحلة الابتدائية

    شروط مسبقة: لا يوجد

    تطوير الوحدة التعليميّة : أميرة فودي, مرشدة قطرية للفنون البصرية في الوسط العربي

  • (10)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    الحركة الصوفية كمؤثرة على الفن الإسلامي والفنون الحديثة

    28-10-2021

    تستعرض الوحدة التعليمية التالية الحركة الصوفية، حركة دينية تدعو الى الفكر الوجداني المتعمق، وتأثيرها على الفنون البصرية المختلفة، مثل الموسيقى، الكاليجرافيا، الجداريات (جرافيتي) وفن العمارة الإسلامية.

    المدّة الزمنيّة : 3 ساعات

    ملائم لصفوف: ابتدائي

    شروط مسبقة: لا يوجد

    تطوير الوحدة التعليميّة : اأميرة فودي, مرشدة قطرية للفنون البصرية في الوسط العربي

  • (4)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו