13 קורסים
יחידות א-סינכרוניות
09-03-2025
תקציר: יחידה זו עוסקת בתחומי חיים, שהמכנה המשותף שלהם מתבטא בציון מקום הימצאות, התרחשות או ביצוע של דבר-מה, באמצעות מילית היחס “בּ...” ומילות היחס "על" ו"מתחת ל...". היחידה מיועדת למורים המלמדים עברית כשפה שנייה ברמת מתחילים. זהו השלב ההתחלתי של רכישת השפה העברית, טרם למידת המשפט הפועלי. שלב זה מאתגר, משום שלתלמידים אין עדיין עוגן בשפה העברית, והם מתקשים להשתמש במילות יחס, שהן אבני היסוד ליצירת משפטים.
היחידה פותחה על ידי טליה סופר, עוסקת בהוראת עברית כשפת אם ובהוראת עברית כשפה שנייה, רכזת עברית כשפה שנייה באוניברסיטת בר-אילן, ומדריכה באגף לקליטת תלמידים עולים ותושבים חוזרים במשרד החינוך, מחוז תל-אביב, בדגש על הוראת עברית כשפה שנייה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י-יב
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
30-10-2024
תקציר: ביחידה זו נדון בקידום מיומנויות שפה שנייה בבית הספר היסודי באמצעות שימוש בכתבות אקטואליות מעיתונות הילדים. נדגים הוראה מסוג זה באמצעות ניתוח של מהלך שיעור המתבסס על כתבה אקטואלית מהירחון החדשותי בעברית קלה "סימניה". בנוסף, נסביר כיצד דרך הוראה זו מזמנת לתלמידים למידה מעוררת עניין ומעורבות, כזו ששזורים בה ערכים חברתיים, ידע עולם, תרבות ואוצר מילים מגוון. לאורך היחידה נציין אילו תיאורי ביצוע מתוך תוכנית הלימודים החדשה (CEFR) לכיתות ד'-ו' באים לידי ביטוי בדרך הוראה זו.
היחידה פותחה על ידי: יפעת פרידמן, מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת העברית ביסודי ובאגף א' לפיתוח פדגוגי, מורה ללשון עברית ולחינוך מיוחד בחינוך העל יסודי ויועצת דיסציפלינארית במכללת לוינסקי לחינוך.
משך: 6 שעות
מתאים לכיתות: ד', ה', ו'
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
18-03-2025
תקציר:
עברית וערבית הן שתי שפות שמיות אחיות בעלות קרבה לשונית, היסטורית וגאוגרפית. כאשר בוחנים אותן זו לצד זו, נראה שהאחת מלמדת על השנייה רבות. ביחידה זו ניחשף לרעיונות שונים להוראת העברית כשפה שנייה לתלמידים דוברי ערבית בבית הספר היסודי. הרעיונות מתבססים על יסודות לשוניים המשיקים בין שתי השפות בתורת ההגה, באוצר המילים ובמורפולוגיה. נדגים את הרעיונות דרך שירים בעלי אוצר מילים המשותף לשתי השפות.
היחידה פותחה על ידי עומר נאמן, מורה לעברית ולערבית בעל יסודי, מרצה לעברית כשפה שנייה ולאוריינות אקדמית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א'-ו'
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
10-09-2024
תקציר: קריאת סיפור לילדים היא לא רק אירוע חוויתי אלא גם מעשה חינוכי. לסיפור יש כוח עצום שבא לידי ביטוי בכמה רבדים, ביניהם הרחבה והעשרה של אוצר המילים, פיתוח כישורי חשיבה, הקניית ערכים, עירור רגשות, העברת מסרים, פיתוח חוסן אורייני, למידה והרחבה של הידע ועוד. ביחידה זו נדון בסיפור ככלי יעיל להוראת עברית כשפה שנייה בגילאי היסודי. נעמיק ביתרונותיו של הסיפור ככלי לימודי בעל ערך חינוכי ובהשפעתו על הלומד במישורים שונים. (היחידה מתאימה לרמה A2 , לפי תוכנית הלימודים להוראת העברית, ומבוססת על המסגרת המושגית של ה-CEFR
היחידה פותחה על ידי אימאן שחאדה אגברייה, מדריכה מחוזית להוראת השפה העברית למורים ולתלמידים דוברי ערבית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ד-ו
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
21-03-2022
תקציר: לעיתים קרובות תלמידים נרתעים מהיצג בשיח דבור בשיעורי שפה שנייה, כי נדמה להם שזאת מטלה קשה או שהם חוששים לטעות בשפה. לחששות האלה תורמת העובדה שלעתים תכופות אנו המורים מפסיקים את רצף הדיבור והחשיבה של התלמידים הדוברים וממהרים לתקן את שגיאותיהם בזמן ההיצג. אם ננקוט בגישה של למידה מטעויות וחשיבות הטעייה בתהליך הלמידה, נוכל לעודד את התלמידים להרגיש בטוחים יותר בעצמם ובפרט במיומנויות הדיבור שלהם בשפה שנייה. בקורס זה נכיר פרקטיקה ייחודית שתלמד אותנו כיצד לתת משוב מועיל להיצג בשיח דבור בשפה שנייה באופן שיוכל להפחית את הרתיעה של תלמידים, להפיג חששות ולהעלות את המוטיבציה ללמידה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
09-03-2022
תקציר:
הפרקטיקה "האוצר שבסיפור" מציעה דרך חדשנית להקניית אוצר מילים באמצעות שיח דבור בכיתה, ולמידה מתוך הקשר.
ככל שניתן לתלמידים להשתמש במילים החדשות, באופן טבעי בדיבור, ההטמעה שלהן תהיה טובה יותר לטווח ארוך.
יחד נבין איך לעזור לתלמידים שלנו ללמוד את השפה השנייה לא רק עד המבחן, אלא לכל החיים.
יחידה זו עודכנה על ידי: רידאן אבו אחמד, מזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
09-03-2022
תקציר:
תלמידים רבים מתקשים לכתוב בשפה שנייה. כשמדובר על תגובה לטקסט קיים הקושי מורכב עוד יותר.
כשהם מתבקשים להגיב על טקסט, התלמידים לא תמיד מצליחים למצוא רעיונות, לארגן אותם ברצף הגיוני ולנמק אותם.
האתגר בא לידי ביטוי בעיקר כאשר התלמידים נשאלים שאלה פתוחה הנוגעת לטקסט וצריכים לכתוב באופן חופשי.
בקורס זה נכיר פרקטיקה שתעזור לתלמידים להשתמש בדגם כתיבה כדי לנסח טקסט תגובה -בטקסט לימודי, ברחבי הרשת ובכל מקום.
יחידה זו עודכנה על ידי: רידאן אבו אחמד, מזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
28-07-2021
היחידה עוסקת בפיתוח הידע המקצועי והמעשי אודות הבנת הנשמע ורכישת כלים מעשיים למורה לפיתוח מיומנות הבנת הנשמע.
מטרת היחידה:
היחידה פותחה על ידי: לורה ברג׳ות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה שלפנינו מזמנת היכרות עם מבואות תיאורטיים בנושא משחוק בהוראה, מציגה את חשיבות המשחוק לתלמידי בית הספר היסודי ומראה איך משחוק יכול לתרום להוראת שפה. בנוסף היחידה מציגה דרכים לשילוב המשחוק בטכנולוגיה (הנחשבת לשפת התלמידים החדשה), אז בואו נדבר ונפנה לתלמידים בשפה שלהם...
היחידה פותחה על ידי: רידאן אבו אחמד
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ד
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
09-07-2021
היחידה עוסקת בפיתוח הידע המקצועי והמעשי אודות ההבעה בכתב ורכישת כלים מעשיים למורה לפיתוח מיומנות ההבעה בכתב.
מטרת היחידה:
היחידה פותחה על ידי: לורה ברג'ות
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה שלפנינו מגדירה את חשיבות אוצר המילים בהוראת שפה שנייה, ומדגימה שיטות בהוראה שבאמצעותן אפשר להקנות לתלמידים אוצר מילים. כמו כן היחידה מציעה שימוש בטכנולוגיה להכנת פעילויות שמטרתן להקנות אוצר מילים לתלמידים.
היחידה פותחה על ידי: רידאן אבו אחמד
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א, ב, ג, ד, ה, ו.
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה שלפנינו מגדירה את מפות החשיבה ומתארת את חשיבות השימוש במפות החשיבה בתהליך הלמידה. כמו כן מוצעים דגמים שונים וצורות שונות של מפות חשיבה, וכן שימוש בטכנולוגיה להכנת מפת חשיבה מעוצבת, ברורה וממוקדת.
היחידה פותחה על ידי: רידאן אבו אחמד
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר:
היחידה עוסקת בפיתוח הידע המקצועי והמעשי אודות מיומנויות הקריאה ורכישת כלים מעשיים למורה לפיתוח הקריאה.
מטרת היחידה:
הרחבת הידע המקצועי של המורים והדגשת החשיבות בהוראת מיומנויות הקריאה.
הקניית כלים מעשיים לפיתוח מיומנויות הקריאה אצל התלמידים.
היחידה פותחה על ידי: לורה ברג'ות
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי קדם: אין