9 קורסים
תושב"ע ממלכתי
20-04-2023
תקציר:
לעיתים, למרות הרצון הטוב של הצדדים, הנישואין מגיעים לדרך ללא מוצא ואחד מן הצדדים או שניהם רוצה לסיימם.
כיצד מתבצעים גירושין במדינת ישראל?
מה בין בית הדין לענייני משפחה ובית הדין הרבני?
האם חתונה אזרחית מונעת את הצורך ב"גט" בבית הדין הרבני?
כיצד מנסה המדינה להפחית את שיעור המתגרשים?
האם ניתן למנוע מראש את עיכוב הגט לצורך סחיטה כלכלית?
היחידה פותחה על ידי יאיר פויר, מורה לתורה שבע"פ ומשפט עברי, מפתח השתלמויות וחומרי למידה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
10-05-2023
תקציר: יחידה זו חושפת את הלומדים לפרויקט הערכה חלופית במשפט עברי. הפרויקט מורכב מארבעה שלבים קבוצתיים ואישיים המובילים את התלמידים לעיסוק משמעותי בחומר הנלמד, מציאת הרלוונטיות לחיי היום יום ופיתוח מיומנויות של עבודת צוות והנחיה בחבורות. התוצר שאליו מכוון הפרויקט הוא "דף לימוד" הכולל טקסטים מסוגים שונים ועליהם שאלות המזמנות דיון ערכי, רלוונטי ומעורר. התלמידים יתנסו בבניית דף הלימוד משלב קביעת הערך המרכזי, בחירת הטקסטים, ניסוח השאלות ועיצוב הדף, ועד לאירוע המסכם שבו ינחו וינהלו "בית מדרש". מלבד היכרות עם הפרויקט, יחידה זו תאפשר ללומדים גם להבין את היתרונות בכל שלב, את דרך ההנחיה וקידום התלמידים.
היחידה פותחה על ידי יעל מיסק, רכזת מגמת משפט עברי ומפתחת יחידת הבחירה "כל ישראל ערבין זה לזה".
משך: 6 שעות
מתאים לכיתות: י-יב
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
02-04-2023
תקציר: יחידה זו היא חלק ב' של היחידה: "החובל – היחס לגופו ולחייו של הזולת". יחידה זו מתמקדת בפיצויי הבושת, שאותם פירטה המשנה כחלק מכלל הפיצויים שמשלם אדם שפגע ("חבל") בחברו. נכיר את הדרכים השונות שבהן המשנה מדגימה ביוּש של אדם אחר, ונתמקד בדיון שהתפתח בין ה"תנא קמא" (הדעה הראשונית האנונימית במשנה) ובין רבי עקיבא. לדיון הזה יש השלכות ערכיות ומוסריות שחשוב שהמורים יכירו, והן עשויות להיות כלי חינוכי חשוב בהוראת סוגיה זו.
היחידה פותחה על ידי יורם גלילי, מדריך ארצי לתורה שבעל פה ולמשפט עברי ממלכתי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י-יב
דרישות קדם: אין. כדאי ללמוד קודם את יחידת "החובל – היחס לגופו ולחייו של הזולת", אבל אפשר גם ללמוד יחידה זו באופן עצמאי
תושב"ע ממלכתי
14-03-2023
תקציר: מהי בכלל כתובה? מה היא כוללת? האם ולמי היא טובה? האם בכתובה האיש "קונה" את האישה מהוריה? מהם הסכומים הנקובים בכתובה? מתי היא מחייבת ומתי היא אינה מחייבת? שאלות שחשוב שכל איש או אישה שעומדים להינשא בעתיד או שנישאו בעבר, יכירו ויידעו את התשובות להן. בכך תעסוק יחידה זו.
היחידה פותחה על ידי יאיר פויר, מורה לתורה שבע"פ ומשפט עברי, מפתח השתלמויות וחומרי למידה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
01-03-2023
תקציר: פרק "החובל" במשנה עוסק לכאורה בדיני נזיקין ברמה הפשוטה ביותר: מה שאדם מזיק בחברו וכיצד עליו לפצותו. אולם כפי שנראה ביחידה זו וביחידת ההמשך, חכמים ראו כאן הזדמנות לבטא בהלכה את ערכי המוסר ההומניסטיים שלהם. מה הם אותם ערכים? כיצד הם באים לידי ביטוי בהלכה? מה מהדברים נוכל לקחת כמקור להשראה עבור תלמידינו ותלמידותינו? על כך ביחידות שלפניכם.
היחידה פותחה על ידי יורם גלילי, מדריך ארצי לתורה שבעל פה ולמשפט עברי ממלכתי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י-יב
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
19-02-2023
תקציר: ללימוד סוגיות תלמודיות, מדרשים או משניות יש מסורת ארוכת שנים. אך האם הישיבה מול הרב/המורה כשהאצבע מורה על המיקום בטקסט מתאימה גם לתלמידים ולתלמידות שלנו? לנו, המורים האוהבים את המקצוע, אין ספק כי עצם הלימוד מהווה חינוך לערכים ורלוונטי לימינו, אך איך אפשר להדביק את התלמידים בחדוות הלימוד הזו? איך נמחיש את האל-זמניות של דברי חז"ל ונחבר את הנוער לרעיונות הגדולים ולמהות הדברים? יחידה זו מציעה שיטה להוראת סוגיות ממקורות חז"ל באמצעות תרגילי כתיבה יצירתית אשר יהוו למידה משמעותית העונה על שאלות אלו.
היחידה פותחה על ידי יעל מיסק, רכזת מגמת משפט עברי ומפתחת יחידת הבחירה "כל ישראל ערבין זה לזה".
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י-יב
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
15-01-2022
תקציר:
העולם המודרני עמוס בחיכוכים הנובעים משימוש בשטח הפרטי (רשות היחיד), שעלול לפגוע בזכויות של הרבים ו/או בשימוש ברשות הרבים עצמה.
ביחידה זו ננסה לאבחן את עמדת המשפט העברי לגבי הזכויות הקנייניות של בעל רשות היחיד ונשווה אותה לעמדת החוק הישראלי.
כפועל יוצא מדיון זה, נעסוק גם במעמדם של בעלי הכוח והשררה מטעם החוק ומחויבותם כלפי הציבור, ובשאלת הזכות של העוברים בשטח הציבורי ליהנות מקניינו של בעל רשות היחיד הפולש לרשות הרבים.
היחידה פותחה על ידי יאיר פויר, מורה לתורה שבע"פ ומשפט עברי, מפתח השתלמויות וחומרי למידה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
15-12-2022
תקציר: אחת הבעיות הבוערות של העולם המודרני - המשפיעות ישירות על בריאותנו - נוגעת לפסולת שכולנו מייצרים ולהשפעתה על חיינו. הטיפול בפסולת גורם לנזקים בריאותיים, לנזקים ממוניים, ולנזק לסביבה ולכדור הארץ. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, כל אדם בישראל מייצר בממוצע 1.7 ק"ג פסולת בכל יום, 51 ק"ג בחודש ו-612 ק"ג פסולת בשנה. גם בתקופת המשנה והתלמוד בני האדם ייצרו פסולת ונדרשו להיפטר ממנה כדי למנוע מטרדים ומחלות. הסוגיה שנלמד ביחידה זו עוסקת בדרכים המקובלות בתקופת המשנה והתלמוד לטיפול בפסולת. אגב כך, המשנה דנה בשאלה מתחום דיני הנזיקין:
מה הדין כאשר אדם מבצע פעולה בתוך שטחו הפרטי (רשות היחיד) וגורם נזק לאדם הנמצא ברשות הרבים?
היחידה פותחה על ידי יאיר פויר, מורה לתורה שבע"פ ומשפט עברי, מפתח השתלמויות וחומרי למידה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ו', ז', ח', ט', י', י"א, י"ב.
דרישות קדם: אין
תושב"ע ממלכתי
20-11-2022
תקציר: התורה שבעל פה והמשפט העברי הם הבסיס לצורת המחשבה היהודית, ובמידה רבה הם גם הבסיס לחשיבה התרבותית והמוסרית של תרבות המערב בכללה. ביחידה זו נדגים כיצד התורה שבעל פה והמשפט העברי דנים למעשה ברכיבים הבסיסיים ביותר של החיים, וניתן להסיק מהם עקרונות וערכים לחיים המודרניים, תוך הכרת והבנת המציאות שבה הם נוצרו ומתוך השוואה למשפט הישראלי.
היחידה פותחה על ידי יאיר פויר, מורה לתורה שבע"פ ומשפט עברי, מפתח השתלמויות וחומרי למידה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין