7 קורסים
מחשבת חמ"ד
30-06-2024
ביחידה זו נעסוק בהגותם של חכמי המזרח הספרדים במגמה להעשיר את עולמנו הרוחני והמחשבתי. התוכן נכתב בשיתוף אתר 'חכימא'.
היחידה פותחה ע"י: חכם חזי כהן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ט-יב
דרישות קדם: אין
מחשבת חמ"ד
31-05-2023
היחידה מעניקה מבט השוואתי מקיף על שני הוגים מרכזיים במחשבת ישראל בימי הביניים: רבי יהודה הלוי והרמב"ם. במהלך היחידה נעמוד על ההקשר ההיסטורי־אינטלקטואלי הרחב שבו פעלו ויצרו רבי יהודה הלוי והרמב"ם. כמו כן נדגים את הערך המוסף שבהוראה השוואתית של הוגים במחשבת ישראל.
היחידה פותחה ע"י: ד"ר שובל שפט, המכללה לחינוך דוד ילין ואוניברסיטת בר אילן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: על יסודי
תנאי קדם: אין
מחשבת חמ"ד
26-12-2022
ביחידה זו נמשיך לעסוק בנושא מציאות אלוקים בעולם דרך הטיעון של הזרם הקיומי הדתי (האקזיסטנציאליזם הדתי)
היחידה פותחה ע"י ד''ר חנה ריקלין מדריכת מחשבת ישראל בחינוך הדתי. הארות: הרב ד"ר יוחאי רודיק, מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הדתי.
תודה למכללת הרצוג שהייתה אכסניה ראשונה לתכנים אלו
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: חטיבה ועל יסודי
תנאי קדם: מומלץ, אך לא חובה: "התמודדות עם שאלות אמונה"
חובה: "מציאות אלוקים בעולם חלק א" "מציאות אלוקים בעולם חלק ב"
מחשבת חמ"ד
29-11-2022
היחידה ממשיכה את נושא מציאות אלוקים בעולם ומציגה את הטיעון ההיסטורי של ריה"ל והרלוונטיות המתחדשת שלו בימינו.
תודה למכללת הרצוג שהייתה אכסניה ראשונה לתכנים אלו.
היחידה פותחה ע"י: חנה ריקלין, מדריכת מחשבת ישראל בחינוך הדתי. הארות: הרב ד"ר יוחאי רודיק, מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הדתי.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: חטיבה ועל יסודי
תנאי קדם: מומלץ, אך לא חובה: "התמודדות עם שאלות אמונה"
חובה: "מציאות אלוקים בעולם חלק א"
מחשבת חמ"ד
17-11-2022
היחידה פותחת את הדיון במציאות אלוקים בעולם ומציגה את הטיעון מן התכנון (הטיעון הטלאולוגי) המסיק על מציאות אלוקים מהעולם המתוכנן להפליא. נבחן את הרלוונטיות של הטיעון העתיק הזה בראי התפתחות המדע.
היחידה פותחה ע"י: חנה ריקלין, מדריכת מחשבת ישראל בחינוך הדתי. הארות: הרב ד"ר יוחאי רודיק, מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הדתי.
תודה למכללת הרצוג שהייתה אכסניה ראשונה לתכנים אלה.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
מחשבת חמ"ד
28-07-2022
פעמים רבות עולות בשיעורי מחשבת ישראל, תנ"ך, ותורה שבעל פה שאלות אמונה של תלמידים. לעיתים אנו עומדים נבוכים מול שאלות אלו. ביחידה ננסה לעמוד על עקרונות חשובים כתשתית לדיון כיתתי בשאלות אמונה (לא נדון בתוכנן של שאלות אלה).
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: ז'-י"ב (עשוי להיות רלוונטי גם למורי הכיתות הגבוהות ביסודי)
תנאי קדם: אין
היחידה פותחה ע"י: חנה ריקלין מדריכת מחשבת ישראל בחינוך הדתי. הארות: הרב ד"ר יוחאי רודיק, מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הדתי.
מחשבת חמ"ד
27-09-2023
היחידה שלפניכם מבקשת להעביר אתכם מסע.
תחילתו במפגש שלכם כמורים עם הטקסט שאתם אמורים ללמד, וסופו בהוראתו בכיתה באופן שימשוך את לב התלמידים וייתן בידיהם כלים להתמודדות עצמאית עם הטקסט.
היחידה בנויה משלושה שערים:
בשער הראשון ניכנס לחדר העבודה של המורה. ניפגש עם הטקסט בהעמקה ונעסוק בשאלה מהו לב הטקסט וכיצד הוא יכול להתחבר ללב התלמידים שלי.
בשער השני נתנסה וניצור פתיחות מעוררות קשב לשיעור.
בשער השלישי נצייד את תלמידינו בארגז כלים המיועד להבנה ולעיבוד של טקסט במחשבת ישראל.
היחידה פותחה ע"י נורית בר יוסף, מורה למחשבת ישראל, מנחת מורים מטעם לב לדעת, מנחת סדנאות כתיבה יוצרת, מחזאית ומל"תית ברשת אמי"ת.
משך: 3 שעות
תנאי קדם: אין
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי