17 קורסים
הערכה מיטבית
06-07-2022
ביחידה זו נכיר מושגים הקשורים להערכה ולהתמקצעות בתחומה תוך כדי לימוד מושגים בסיסיים. נחדד את הקשר בין הערכה לבין תהליכי הוראה ולמידה וכן ניתן את הדעת להיבט הרגשי שבהערכה. נסקור את המושגים המרכזיים שבהערכת לומדים, נלמד להבחין בין שני השימושים המרכזיים בהערכה (מעצבת לעומת מסכמת) ובין שתי נקודות המבט על הלמידה (תוצר הלמידה לעומת תהליך הלמידה).
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
היחידה פותחה ע"י ד"ר רינת יצחקי, מכון הנרייטה סאלד.
הערכה מיטבית
18-10-2022
זוהי יחידת המשך ליחידה הראשונה בקורס "מבחנים עם אינטרנט פתוח", שבה נחשפנו לנושא והתוודענו למחוון לפיתוח שאלות מא"פ. ביחידה שלפניכם יש העמקה במחוון לפיתוח שאלות, תרגול של השימוש בו בעזרת שאלות לדוגמה, וחשיפה למחוון הערכה של תשובות הבחינה.
היחידה פותחה ע"י: אגף מו"פ
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: מבחנים עם אינטרנט פתוח - יחידה 1
הערכה מיטבית
13-08-2024
"הכול פתוח" – יחידה שנייה
תקציר: ביחידה הקודמת הגדרנו מהי בחינה עם חומר פתוח, הצבנו את העקרונות של בחינה מסוג זה, הבנו מה הם יתרונותיה והכרנו את המיומנויות הנדרשות כדי לפתור אותה.
ביחידה זו נלמד על עקרונות של כתיבת הבחינה, נתרגל כתיבת שאלות לבחינה עם חומר פתוח, ונבין כיצד להכין את תלמידנו לבחינה מסוג זה.
ביחידה מובאות דוגמאות מתחום הדעת היסטוריה אך המושגים והפרקטיקות רלוונטיים לכלל תחומי הדעת.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: "הכול פתוח" - בחינה בהיסטוריה חמ"ד עם חומר פתוח א'
היחידה פותחה ע"י:
רחלי שיינר מדריכה ארצית היסטוריה חמ"ד
אבישג פרידמן מדריכה ארצית היסטוריה חמ"ד
ייעוץ פדגוגי בלהה גליקסברג מפמ"ר היסטוריה בחמ"ד
הערכה מיטבית
10-02-2025
תקציר: היחידה "הערכה בשילוב בינה מלאכותית" תעניק למורים כלים מתקדמים להערכת תלמידים בצורה מדויקת ויעילה. בעזרת טכנולוגיות בינה מלאכותית, המורים ילמדו כיצד לאסוף נתונים, לנתח אותם ולהפיק תובנות משמעותיות שיסייעו בזיהוי מוקדם של קשיים, התאמת תהליכי הלמידה לצורכי התלמידים, ובניית תוכניות עבודה מותאמות אישית וקבוצתיות.
היחידה משלבת בין חדשנות טכנולוגית לפרקטיקה חינוכית, תוך שימת דגש על תהליך הערכה חכם שמייעל את ההוראה, מצמצם פערים, ומקדם חוויית למידה מותאמת ואפקטיבית לכל תלמיד.
היחידה פותחה על ידי: איריס אמסלם, מורה לכיתות יסוד, מייסדת ומנהלת קהילת AI-TEAM לשילוב בינה מלאכותית בחינוך
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
תנאי קדם: אין
הערכה מיטבית
15-08-2024
ביחידה זאת נגדיר מהי בחינה עם חומר פתוח, נציג את העקרונות של בחינה מסוג זה, נבין מה הם יתרונותיה ונכיר את המיומנויות הנדרשות כדי לפתור אותה.
ביחידה הבאה נתנסה בכתיבת בחינה עם חומר פתוח.
ביחידה מובאות דוגמאות מתחום הדעת היסטוריה אך המושגים והפרקטיקות רלוונטיים לכלל תחומי הדעת.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
היחידה פותחה ע"י: רחלי שיינר מדריכה ארצית היסטוריה חמ"ד, אבישג פרידמן מדריכה ארצית היסטוריה חמ"ד, ייעוץ פדגוגי: בלהה גליקסברג מפמ"ר היסטוריה בחמ"ד.
הערכה מיטבית
16-06-2021
תקציר: ״מבחנים עם אינטרנט פתוח (מא״פ) הם מבחנים שבמהלכם יש לנבחנים גישה פתוחה למקורות מידע ברשת ו/או אחרים, כפי שימצאו לנכון ויוכלו להיעזר בהם בזמן נתון.
במבחנים אלה נשאלת שאלה שאין עליה תשובה אחת ואין עליה תשובה מן המוכן. השאלה מזמנת שילוב של כישורים (מיומנויות וידע) של חיפוש, מיון וסיווג מקורות, חשיבה מסדר גבוה ויכולות יישומיות ואינטגרטיביות בזמן קצר. השאלות שנשאלות הן מעשיות, רלוונטיות, ובדרך כלל מעניינות, והן עשויות לזמן גם את קולם הייחודי והמקורי של הנבחנים״ (מתוך דו"ח המחקר)
היחידה פותחה על ידי: אגף מו"פ
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז, ח, ט, י, י"א, י"ב
תנאי קדם: אין
הערכה מיטבית
28-12-2022
זוהי יחידת המשך לשתי יחידות קודמות בקורס מבחנים עם אינטרנט פתוח (מא"פ).
ביחידה הראשונה נחשפנו לנושא והתוודענו למחוון לפיתוח שאלות מא"פ.
ביחידה השנייה העמקנו במחוון לפיתוח שאלות, נחשפנו למחוון להערכת תשובות הבחינה, והתנסינו בבדיקת תשובה שעליה ענינו במהלך התרגול.
ביחידה שלפניכם נעמיק בהבנת הכשירויות הנדרשות להוראה, ללמידה ולהערכה מותאמות מא"פ
היחידה פותחה ע"י: אגף מו"פ.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: מבחנים עם אינטרנט פתוח (יחידה 1)
איך מפתחים שאלה מותאמת למבחנים עם אינטרנט פתוח (יחידה 2)
הערכה מיטבית
30-03-2023
המושג 'שותפות תלמידים בתהליכי ההערכה' הוא שם כולל המאגד כמה פרקטיקות העומדות בבסיסה של תפיסת "הערכה לשם למידה" (הל"ל). פרקטיקות אלה כוללות למשל שותפות בקביעת הקריטריונים להערכה, בניית מחוון בשיתוף הלומדים, הערכה עצמית והערכת עמיתים. פרקטיקות אלה קשורות בגישות התופסות את הלומד כפעיל בתהליך הלמידה וכשותף בתהליך ההערכה.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
הערכה מיטבית
30-06-2024
היחידה תעסוק בחיבור מחוון לבחינה ושימוש מיטבי בו ותיתן למורים להיסטוריה (בחמ"ד) כלים לכתיבת מחוון באופן עצמאי כדי שיוכלו להעריך בצורה מיטבית את הישגי התלמידים בהתאם למטרות לימודי היסטוריה בחמ"ד בתחומי הידע, המיומנויות והערכים.
* שימו לב- הכלים הנלמדים ביחידה רלוונטיים לכלל תחומי הדעת.
היחידה פותחה על ידי:
כתיבה: מלכי איזנבך וליזה וסרמן – סלוצקי, מדריכות להיסטוריה בחמ"ד
ייעוץ פדגוגי: בלהה גליקסברג, מפמ"ר היסטוריה בחמ"ד
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: ז' - יב'
תנאי קדם: אין
הערכה מיטבית
30-07-2024
תקציר: פודקאסט יכול להיות כלי פדגוגי שניתן לשלב במערך לימודי הספרות. תלמיד המפיק פודקאסט במסגרת לימודיו, מפתח מיומנויות שלרוב לא מושם עליהן דגש בשיעורי ספרות, כמו שיפור דיקציה ומיומנויות הקראה מוטעמת של יצירת ספרות. ביחידה זו נעסוק בשילוב נכון של פודקאסט במעגל הלמידה, ונבין את יתרונותיו ככלי לימודי של הקניית ידע ובעיקר של תרגול והטמעה. נדגים יתרונות אלה בכל הנוגע ללימוד נושא הבלדה.
היחידה פותחה על ידי רם פרנקל, מורה לספרות בגמנסיה העברית בירושלים, מדריך ספרות מטעם הפיקוח על הוראת ספרות במשרד החינוך.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
הערכה מיטבית
17-07-2024
ביחידה זו נרכוש מיומנות חיבור מבחן עם חומר סגור בהתאמה למטרות ההוראה ומיומנויות המקצוע.
ביחידה תהיה התייחסות לסוגי שאלות שונים והצעות לטיפים לחיפוש ושימוש במקורות שונים.
ביחידה מובאות דוגמאות מתחום הדעת היסטוריה אך המושגים והפרקטיקות רלוונטיים לכלל תחומי הדעת.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: ז- יב
תנאי קדם: אין
יחידה זו פותחה ע"י: ליזה וסרמן-סלוצקי ומלכי איזנבך, מדריכות להיסטוריה בחמ"ד ייעוץ פדגוגי: בלהה גליקסברג, מפמ"ר היסטוריה בחמ"ד
הערכה מיטבית
29-05-2025
تلك هي الكفايات الّتي تعرّفنا عليها من خلال مئشار تقييم إجابات التّلاميذ في الوحدة السّابقة.
سنعود في هذه الوحدة إلى المئشار، وهذه المرّة سنستعين به لتطوير تلك الكفايات لدى التّلاميذ والتّلميذات، قبيل اختبارات مع الإِنترنت المَفْتُوح
في هذا السّياق، يُعدّ المئشار بوصلة لتطوير سيرورات التّدريس والتّعلُّم الملاءم مع نموذج اختبارات مع الإِنترنت المَفْتُوح
طوّرت الوحْدَة: شعبة البحث والتّطوير.
المدّة: 3 ساعات
مناسب للمعلّمين والفئة العمريّة: فوق ابتدائي
الشروط المسبقة:
اختبارات باستخدام الإنترنت المفتوح (الوحدة 1)
كيف نطوّر سؤالًا مناسبًا لاختبارات الإنترنت المفتوح؟ (الوحدة 2)
הערכה מיטבית
15-10-2025
في هذه الوحدة سنتعرّف على مفاهيم مرتبطة بالتقييم والتمهّن في هذا المجال أثناء تعلّم مفاهيم أساسيّة. سنحدّد العلاقة بين التقييم وبين سيرورات التعليم والتعلّم، وكذلك سنولي الانتباه للجانب العاطفيّ في التقييم. سنستعرض المفاهيم المركزيّة في تقييم المتعلّمين، وسنتعلّم التمييز بين الاستخدامَين المركزيّيَن في التقييم (التشكيليّ مقابل الإجماليّ) وبين وجهتَي النظر حول التعلّم (ناتج التعلّم مقابل سيرورة التعلّم).
المدّة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: في المرحلة الابتدائيّة
المتطلّبات المسبقة: لا يوجد
أعدّت الوحدة: د. رينات يتسحاكي، مطوّرة مشاريع وباحثة كبيرة في معهد هنرييتا سالد
הערכה מיטבית
07-08-2025
هذه الوحدة هي استكمال للوحدة الأولى في مساق الاختبارات مع الإنترنت المفتوح، والتي تعرّفنا فيها على الموضوع واطّلعنا على مئشار تطوير أسئلة الاختبارات مع الإنترنت المفتوح. في هذه الوحدة سنتعمّق في مئشار تطوير الأسئلة، ونتدرّب على استخدامه من خلال أسئلة نموذجيّة، ونتعرّف على مئشار تقييم إجابات الاختبار."
طوّرت الوحدة: شعبة البحث والتطوير.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للمعلّمين في الصفوف: فوق الابتدائيّ
شروط مسبقة: الاختبارات مع الإنترنت المفتوح – الوحدة 1
הערכה מיטבית
21-07-2025
يُعدّ مصطلح "شراكة التلاميذ في سيرورات التقييم" مصطلحًا شاملًا يتضمّن عدّة ممارسات تُشكّل القاعدة لمفهوم "التقييم من أجل التّعلّم". تتضمّن تلك الممارسات، على سبيل المثال، المشاركة في تحديد معايير التقييم، وتصميم مئشار بمشاركة المتعلّمين، والتقييم الذاتيّ، وتقييم الزملاء. ترتبط هذه الممارسات بـأساليب تعتبر المتعلّم مشاركًا فعّالًا في سيرورة التّعلّم وشريكًا في سيرورة التقييم.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للمعلّمين في الصفوف: معلّمو المرحلة الثانويّة
شروط مسبقة: لا يوجد
הערכה מיטבית
03-04-2025
ملخص:
تمنح وحدة "التقييم مع دمج الذكاء الاصطناعيّ" المعلّمين أدوات متقدّمة لتقييم التلاميذ بدقّة وكفاءة. بمساعدة تقنيّات الذكاء الاصطناعيّ، سيتعلّم المعلّمون كيفيّة جمع البيانات، تحليلها واستخلاص رؤى مهمّة تساعد في الكشف المبكّر للصعوبات، ملاءَمة سيرورات التعلّم لاحتياجات التلاميذ، وبناء خطط عمل ملاءَمة ومخصّصة على المستوى الفرديّ والجماعيّ.
تجمع الوحدة بين الابتكار التكنولوجيّ والممارسة التربويّة، مع التركيز على عمليّة تقييم ذكيّة تحسّن التدريس، تقلّص الفجوات، وتعزّز تجربة تعليميّة ملاءَمة وفعّالة لكلّ تلميذ.
طوّرت الوحدة: إيريس أمسلم، معلّمة الصفوف الأساسيّة، مؤسّسة ومديرة مجتمع AI-TEAM لدمج الذكاء الاصطناعيّ في التعليم.
المدة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: السابع - الثاني عشر
المتطلبات المسبقة: لا يوجد
הערכה מיטבית
03-09-2025
سنتناول في هذه الوحدات تعريف ما هي "الامتحانات مع مادّة مفتوحة"، وسنحدّد أهداف الاختبار من هذا النوع، وسنتعرّف على المهارات المطلوبة من أجل حلّ اختبار كهذا.
في الوحدة القادمة سنتمرّن على كتابة امتحان مع مادّة مفتوحة.
في هذه الوحدة تُعرَض أمثلة من مجال التاريخ، لكن المفاهيم والممارسات ذات صلة بجميع مجالات المعرفة.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للصفوف: فوق ابتدائي
شروط مسبقة: لا يوجد
أعدّت الوحدة:
راحيل شينر – مُرشدة قطريّة لمادّة التاريخ في التعليم الرسميّ الدينيّ
أفيشاج فريدمان – مُرشدة قطريّة لمادّة التاريخ في التعليم الرسميّ الدينيّ
استشارة تربويّة: بَلهَا جاليكسبرج – مفتّشة مركّزة لموضوع التاريخ في التعليم الرسميّ الدينيّ