20 קורסים
חקר ואוריינות מידע
19-06-2024
תקציר: "מסע תגליות אמיתי אינו מורכב ממציאת נופים חדשים, אלא מהתבוננות דרך עיניים חדשות". (מרסל פרוסט)
כולם כותבים רפלקציה. פעמים רבות היא שטחית וגנרית. פסקה בסיום העבודה כי צריך.
גם אנחנו, המורים, מייחדים זמן רב לתוכן העבודה, לתהליך הנדרש מהתלמידים ולליווי המתמשך, ומקצים פחות זמן להוראה יזומה של כתיבה רפלקטיבית (והאמת? בסוף העבודה גם אנחנו די מותשים…).
ביחידה זו נבין את חשיבות הרפלקציה להתפתחות ולצמיחה של הלמידה והלומדים.
בחלקה השני של היחידה נראה כיצד אנחנו, המורים, יכולים לסייע לתלמידים שלנו באמצעות הוראה מפורשת ובאמצעות תנאים ופרקטיקות לכתיבת רפקלציה מיטבית.
(התמונה נוצרה ב- Copilot, ונערכה ב- Photoshop)
היחידה פותחה על ידי: שרית תורג'מן-יפה, מדריכה ארצית, רכזת SEL בתחומי הדעת, שפ"י והמזכירות הפדגוגית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-יב
תנאי קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
02-11-2023
בחיי היומיום ובעבודה אנו נדרשים פעמים רבות לקבל החלטות. החלטות מתקבלות בכל שלב במהלך החיים, והן משפיעות על כל אספקט בחיינו האישיים והמקצועיים. אף על פי שבתחומים מסוימים קל להחליט החלטות, יש תחומים שבהם ההחלטות יכולות להיות מורכבות ומאתגרות.
ביחידה זו נציג תיאוריות שונות העוסקות בקבלת החלטות, וכן דרכים יעילות להתמודדות עם תהליכי קבלת החלטות בחיי היומיום. נתמקד בטכניקות שונות, כגון סיעור מוחות, ובאופן שבו ניתן להשתמש בטכניקות הללו ליצירת רעיונות חדשים ולמציאת פתרונות מקוריים. שימוש בטכניקות האלה ישפר את יכולת קבלת ההחלטות שלכם ושל תלמידיכם ויפתח אותה בצורה משמעותית. בסיום היחידה תקבלו החלטות מושכלות יותר, תשפרו את יכולת ההתמקדות והתבוננות שלכם ותחליטו בחכמה ומתוך מודעות להשלכות של ההחלטות שקיבלתם. את הידע הזה תוכלו להנחיל לתלמידיכם, והם יוכלו להשתמש בטכניקות האלה בחיי היומיום שלהם.
היחידה פותחה על ידי: דודי פרידמן, רו"ח, מנכ"ל של חברות גדולות בתעשייה הישראלית ומנטור של סטודנטים ליזמות ולחדשנות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
18-06-2023
תקציר: כולנו זקוקים למשוב על מנת שנוכל להתקדם ולהצליח. ביחידה זו נבין את חשיבות המשוב ונלמד כיצד לתת משוב אפקטיבי - כזה שיכול לקדם את התלמידים בתהליכי למידה שונים וכן בחקר.
היחידה פותחה על ידי: שרית יפה, מרכזת למידה רגשית בתחומי הדעת, שפ"י ומדריכה במזכירות הפדגוגית: אגף א' לפיתוח פדגוגי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז'-י"ב
תנאי קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
31-05-2023
תקציר: ביחידה זו נדגים כיצד נוכל לאסוף ולאתר מידע ברשת עבור עבודת חקר בתחומי הרוח. נסקור כמה ממאגרי המידע הבולטים, נדגיש יתרונות וחסרונות ונלמד כיצד לעבוד איתם כדי להגיע לתוצאות חיפוש המתאימות לנו.
פיתוח היחידה: נתנאל שפיגל, הספרייה הלאומית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
14-03-2023
המצגת למידה וחקר בפני קהל, דורשת מהתלמידים לעשות עצירה בלמידה או בחקר ולהפוך את העבודה (האישית או הקבוצתית שלהם) לממוקדת, נהירה וקולחת. הצגות למידה מעין אלו אינן רק תוצר של תוכן אלא גם של אופן הצגתו. ככל שתלמידים מציגים את התוכן שלהם בצורה מעניינת יותר, כך תהליך החקר נעשה רלוונטי יותר עבור כל הכיתה והמוטיבציה של התלמידים לתהליך עולה.
ביחידה זו נלמד כיצד לשלב הצגות למידה בתהליך הלמידה או החקר. נבדוק מתי רצוי לשלבן בתהליך, איך לשלב אותן, וכיצד להעריך אותן. בנוסף, נעבוד על שיטות שבעזרתן תלמידים יוכלו לשפר את אופן ההצגה שלהם בהזדמנויות שונות של דיבור בפני קהל.
פיתוח היחידה: אוהד דוידוב, מורה להיסטוריה ולדיפלומטיה באנגלית ומנחה סדנאות והשתלמויות בדיבור בפני קהל, דיבייט ותקשורת בינאישית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
07-02-2023
תקציר: הגענו לשלב האחרון בשלבי החקר – כתיבה. כעת, אחרי איסוף חומרי המידע, כל שנותר הוא לייצר תוצר להבעת הידע שנבנה בתהליך החקר. ביחידה זו נציף את הקשיים בהתנעת תהליך הכתיבה ולאחר מכן נצביע על כמה שיטות שיסייעו, יטייבו ויהפכו את הכתיבה למשימה פחות מאיימת.
פיתוח היחידה: נתנאל שפיגל וצוות החינוך של הספרייה הלאומית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
10-11-2022
תקציר: האפשרות לבחור נושא ולעסוק בשאלת חקר המעניינת את התלמידה או התלמיד באופן אישי היא אחד היתרונות בלמידת חקר. ביחידה זו נדגים כיצד לפרוס מגוון נושאים מתוך נושא או הקשר רחב ונלמד מהי שאלת חקר טובה המובילה לחקר משמעותי.
פיתוח היחידה: אביגיל שושן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז'-י"ב
דרישות קדם: אין
מיומנויות הבאות לידי ביטוי ביחידה: אוריינות לשונית, אוריינות מידע, הכוונה עצמית
חקר ואוריינות מידע
15-06-2022
תקציר: תהליך החקר משמש לבניית ידע והבנה, וליצירה בתחומי הדעת השונים, תוך פעילות ומעורבות של הלומדים.
ביחידה זו נכיר את מארג החקר, את מאפייניו ואת המיומנויות ואסטרטגיות החשיבה הדרושות בתהליך למידה מעין זה.
הצטרפו אלינו למסע!
פיתוח היחידה: ד"ר אלונה שבט, מדריכה ארצית באגף א' לפיתוח פדגוגי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב.
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
15-06-2022
תקציר: בכל תהליך למידה וביצוע חקר אנו נעזרים במקורות מידע, אך לא תמיד קל לדעת אם ניתן להסתמך על המידע שאנחנו מוצאים ברשת ובפרסומים שונים. היחידה עוסקת במיומנות הערכת מידע, במיוחד לשם ביצוע עבודת חקר. נסקור את הכלים העומדים לרשותנו שיעזרו לנו לבחון את איכות מקורות המידע ולהחליט אם נוכל להשתמש בהם וכיצד.
פיתוח היחידה: נתנאל שפיגל וצוות החינוך של הספרייה הלאומית.
משך היחידה : 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב
תנאי קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
15-06-2022
תקציר: תהליך החקר משמש לבניית ידע והבנה, וליצירה בתחומי הדעת השונים, תוך פעילות ומעורבות של הלומדים.
ביחידה זו נכיר את מארג החקר, את מאפייניו ואת המיומנויות ואסטרטגיות החשיבה הדרושות בתהליך למידה מעין זה.
הצטרפו אלינו למסע!
פיתוח היחידה: היחידה פותחה ע"י עינבל אריאלי, מדריכת תקשוב ארצית, מדעי החברה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב.
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
30-08-2022
תקציר: היחידה עוסקת בהעברת מסר באופן משמעותי יותר בכיתה. ביחידה נבחן כיצד להעביר מסר באופן בהיר יותר בעזרת מבנה מאורגן וטכניקות לבהירות. לאחר מכן, נלמד על החשיבות של פיתוח המסר בעזרת הסבר וחומר תומך (תימוכין).
פיתוח היחידה: אוהד דוידוב, מורה להיסטוריה ולדיפלומטיה באנגלית ומנחה סדנאות והשתלמויות בדיבור בפני קהל, דיבייט ותקשורת בינאישית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב.
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
28-12-2022
תקציר: ביחידה זו נלמד לזהות מקור מידע ראשוני, ולהבין כיצד נוכל להשתמש במקורות ראשוניים לצורך עבודת חקר.
נסקור כמה מודלים לניתוח של מקור ראשוני ונחשף לעושר הרחב של מקורות ראשוניים שנמצאים ברשת.
פיתוח היחידה: נתנאל שפיגל וצוות החינוך של הספרייה הלאומית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב.
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
12-10-2023
تلخيص: نحن جميعًا بحاجة إلى تغذية راجعة من أجل المضيّ قُدُمًا والنجاح. في هذه الوَحدة سندرك أهمّيّة التغذية الراجعة ونتعلّم كيفيّة تقديم التغذية الراجعة الفعّالة، أي التي يمكن أن تقدّم الطلّاب في سيرورات التعلّم المختلفة وكذلك في البحث.
طوّرت الوَحدة: ساريت يافه، مركّزة التعلّم العاطفيّ في مجالات المعرفة، خدمة نفسيّة استشاريّة ومرشدة في السكرتاريا التربويّة: الشعبة أ للتطوير التربويّ.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لصفوف: سابع - الثاني عشر
شروط مسبقة: لا يوجد
חקר ואוריינות מידע
01-02-2023
ملخّص: لا يمكنك أن تعلّم شخصًا أيّ شيءٍ. يمكنك مساعدته في إيجاد الشيء داخل نفسه" جاليليو جاليلي"
كموجّهين في سيرورة البحث علينا بناء بيئة تنمّي متعلّمًا مستقلًّا بدءًا من المرحلة الأولى المتمثّلة في اختيار الموضوعة وطرح سؤال جيّد يقود إلى بحث.
بالإضافة إلى الحاجة إلى المعرفة المرتبطة بالموضوعة، من المهمّ أن يختار التلاميذ موضوعة قريبة من قلوبهم التي تثير اهتمامهم ورغبتهم في التعمّق في البحث.
تعرض هذه الوحدة سيرورة تعلّم مقترحة، بدءًا من استلهام الفكرة، مرورًا بتطويرها وتحديد الموضوعة، وصولًا إلى صياغة سؤال يقود إلى بحث.
تمتّعوا، تعلّموا، أنتجوا، اختاروا، اسألوا، شاركوا وانجحوا!
طوّر الوحدة : افيجال شوشان، مرافق تربويّ وتنظيميّ في المدارس
تلائم الوحدة معلّمي المرحلة فوق الابتدائية
المدة التعليميّة: 3 ساعات
شروط مسبقة: لا توجد
المهارات التي تعرضها الوحدة: الوعي اللغويّ، الوعي المعلوماتيّ، توجيه ذاتيّ
חקר ואוריינות מידע
26-10-2023
مُلخَّص: في هذه الوّحدة سنتعلّم كيفيّة تحديد المصدر الأوّليّ للمعلومات، وسنفهم كيف يمكننا استخدام المصادر الأوّليّة في العمل البحثيّ. سنستعرض عدّة نماذج لتحليل المصدر الأوّليّ وسنتعرّض للثروة الواسعة من المصادر الأوّليّة الموجودة في الشبكة.
طوّر الوحدة : نتانئل شـﭘـيـﭽـل وطاقم التربية في المكتبة الوطنيّة.
المدّة الزمنيّ: 3 ساعات.
ملائم لصفوف: السابع – الثاني عشر.
الشروط: لا يوجد
חקר ואוריינות מידע
08-08-2023
ملخّص: وصلنا إلى المرحلة الأخيرة من مراحل البحث- الكتابة. الآن، بعد جمع المعلومات، كلّ ما تبقّى فعله هو إنتاج منتج للتعبير عن المعرفة التي بُنيت أثناء سيرورة البحث. نعرض في هذه الوحدة الصعوبات في تحريك سيرورة الكتابة وبعد ذلك سوف نُشير إلى عدّة طرق تساعد، تحسّن وتحوّل الكتابة إلى مهمّة أقلّ تهديدًا.
طوّرت الوحدة: نتانئيل شبيغل، طاقم المكتبة الوطنيّة
مدّة الوحدة: 3 ساعات
ملائمة للصفوف: السابعة حتى الثانية عشر
متطلبات مسبقة: لا توجد
חקר ואוריינות מידע
09-07-2023
هناك العديد من الجوانب التنظيميّة والتربويّة للتحضير لتعلّم البحث ومرافقة التلاميذ خلاله، مثل: تخطيط مراحل البحث على محور الزمن وتسلسل موضوعات التعليم، وتنظيم التعامل مع الأفراد والجماعات، طرق المشاركة وتقديم التعليقات وغيرها المزيد. سنناقش في هذه الوَحدة هذه الجوانب وسنتعرّف أدوات للسلوك المريح والناجع للمعلّم\ة والتلاميذ.
طوّرت الوَحدة: عينبال أريئيلي، مرشدة تكنولوجيا معلومات واتّصالات قُطريّة، العلوم الاجتماعيّة.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב.
דרישות קדם: אין
חקר ואוריינות מידע
29-12-2022
ملخّص: ينشغل الطلّاب في بناء المضامين وعرضها في مراحل البحث المختلفة. لكن، قد يحدث في أوقات متقاربة أن يكون المضمون غير واضح، ولم يتمّ تبئيره بالشكل الكافي لتطوير التعلّم على أفضل وجه. في هذه الوحدة، نفحص كيف يمكن أن نأخذ فكرة أو مضمونًا، وأن نقوم بتبئيره/ا بالاستعانة بالوضوح، التفسير والتأسيس. كما نتناول كيفيّة دمج الفعاليّات والأنشطة التي تتيح للطلّاب أن يطوّروا تبئير مضامينهم.
طوّر الوحدة: إيهود دويدوف، معلّم للتاريخ وللدبلوماسيّة في اللغة الإنكليزيّة، وخبير في المناظرات والتواصل البيشخصيّ.
ترجمت الوحدة: د. تماضر إبراهيم، مرشدة قطريّة في السكرتاريّة التربويّة.
مدّة: 3 ساعات تعليميّة
ملائم للمعلّمين في: المرحلة فوق الابتدائيّة
شروط مسبقة: لا توجد
חקר ואוריינות מידע
07-09-2022
ملخّص: في كلّ سيرورة تعلّم وتنفيذ دراسة/بحث، نستعين بمصادر معلومات لكن لا يسهل علينا دائمًا أن نميّز إذا كان بإمكاننا الاعتماد على المعلومات التي وجدناها في الشبكة العنكبوتية، وفي منشورات مختلفة. تتناول الوحدة تقييم المعلومات لكتابة وظيفة بحث ولأغراض عامّة. نستعرض الأدوات التي تخدمنا في فحص جودة مصادر المعلومات وفي أن نقرّر هل نستخدمها وكيف نستطيع استخدامها.
تطوير الوحدة: نتانئيل شبيجل وطاقم التربية في المكتبة الوطنيّة.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للصفوف: السابع- الثاني عشر
شروط مسبقة: لا توجد
חקר ואוריינות מידע
24-05-2022
ملخّص
طوّرت الوحدة: د. ألونا شيبط، مرشدة قطريّة في قسم أ للتطوير التربويّ، السكرتارية التربويّة
ترجمت الوحدة: د. تماضر إبراهيم، مرشدة قطريّة في قسم أ للتطوير التربويّ، السكرتارية التربويّة
الزمن: 3 ساعات
لفئة العمرية: الصفّ السابع- الصفّ الثاني عشر
الشروط الأساسيّة: لا توجد