16 קורסים
למידה חברתית רגשית SEL
15-06-2022
תקציר: רבות דובר על SEL (Social Emotional Learning).
מהי תפיסת SEL? ממה היא מורכבת? מה הם יתרונותיה?
האם אין אנו מיישמים תפיסה זו כבר שנים?
ביחידה זו נלמד על התפיסה, על יתרונותיה, על המיומנויות הנדרשות על פיה
וכיצד ניתן ליישם את הגישה הלכה למעשה כחלק משגרת היום־יום של בית הספר.
היחידה פותחה על ידי: ליאור קרמר, מדריכת כישורי חיים, מחוז דרום
מתאים לכיתות: א-י"ב
משך: 3 שעות
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
16-06-2021
תקציר: ביחידה זו נלמד את העקרונות בשילוב מיומנויות רגשיות חברתיות במהלך הוראת תחום הדעת ונכיר פרקטיקות המקדמות SEL.
היחידה פותחה על ידי: שרית תורג'מן יפה, מדריכה ארצית, מומחית בשילוב sel בתחומי הדעת, שפ"י והמזכירות הפדגוגית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-י"ב
תנאי קדם: מומלץ ללמוד קודם את היחידה "נעים להכיר - SEL"
למידה חברתית רגשית SEL
18-02-2024
תקציר: כולנו מבינים את החשיבות של עבודת צוות אפקטיבית בכיתה. השקעה בחיזוק היחסים החברתיים בכיתה עוזרת ליצור תחושת "אנחנו", שהיא אחד המאפיינים של לכידות כיתתית, ולהשביח את תהליך הלמידה. ביחידה זו נלמד איך מקיימים למידה שיתופית, מנהלים שיח ומחזקים עבודת צוות.
היחידה פותחה על ידי: מיכל גלנטי, מנחת קורסים בכישורי חיים ומדריכה ארצית בפיתוח תוכן בשפ"י
ייעוץ וליווי: שרית תורג'מן יפה, מרכזת למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת, שפ"י ומדריכה ארצית באגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-י"ב
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
07-11-2023
תקציר: זה לא משנה כמה פעמים נפלת, מה שמשנה זה כמה פעמים קמת” (ניל גורדון " האיש שנופל" 1949)
בשנים האחרונות מדברים רבות על המושג חוסן נפשי (resilience). אנו מזמינים אתכם לבחון ביחד איתנו מושג זה, להתבונן בחוסן הנפשי האישי שלכם ושל תלמידכם ולהבין מהם הגורמים המשפיעים עליו.
נלמד גם על אחד ההיבטים המשמעותיים בפיתוח חוסן – עולם הרגשות. על תפקידם של רגשות נעימים ולא נעימים בחיינו והדרכים בהם נוכל לווסת רגשות ולנהל את העולם הפנימי שלנו. במהלך היחידה נלמד כלים מעשיים ופשוטים שיכולים לחזק חוסן נפשי, ונבחן דרכים בהן אנו, כמורים יכולים לחזק את החוסן הנפשי של תלמידינו.
היחידה פותחה על ידי: דינה רדי, יועצת חינוכית, מדריכה ביחידה להתמודדות עם מצבי לחץ וחרום ומניעת אובדנות שפ"י
ייעוץ וליווי - ריבה שכטר – מנהלת היחידה להתמודדות עם מצבי לחץ וחרום ומניעת אובדנות שפ"י
שרית תורג'מן יפה – מרכזת תחום למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת, שפ"י ואגף א' לפיתוח פדגוגי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-י"ב
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
25-07-2023
תקציר: מי לא אוהב לשחק? ואם אפשר תוך כדי משחק גם ללמוד דבר או שניים, מה טוב. ואם בנוסף לידע במקצוע הנלמד, נזכה גם להתחבר להיבטים רגשיים בתוכנו, ונוכל לגלות על עצמנו משהו חדש שלא ידענו קודם - זה בוודאי יהיה נפלא. למידה דרך משחקים היא דרך מהנה ופעילה להעמקת הידע וההבנה בנושאים הנלמדים, והיא מאפשרת להתאמן לא רק על כישורים אקדמיים או מקצועיים, אלא גם על מיומנויות רגשיות וחברתיות. ביחידה זו נלמד על החשיבות של שילוב משחקים בשיעורים ונבנה יחד אפשרויות מעשיות לפיתוח משחקים בתחומי הדעת השונים, בדגש על עיבוד רגשי-חברתי שלהם בקרב התלמידים.
היחידה פותחה על ידי:
1. אפרת בועז, יועצת חינוכית ומדריכת אקלים חינוכי מיטבי בשפ"י.
2. קריאה והערות - שרית תורג'מן יפה, מדריכה מרכזת למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת, שפ"י.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז'-י"ב
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
24-01-2023
תקציר: המציאות הפוליטית בישראל מזמנת דיונים טעונים וקונפליקטואליים בכיתות הלימוד. פעמים רבות, אנו המורים, שואפים לקיים דיונים אלו ומתכוננים אליהם מראש בשיעורי חינוך, אזרחות, היסטוריה ובמקצועות אחרים. פעמים רבות דיונים אלו מתפרצים בכיתה כתגובה לאירועים שקורים ומבלי שהתכוננו אליהם מראש.
היחידה הקרובה תעסוק בדיונים ספונטניים כאלה, בהזדמנות שהם מספקים להפחתת סטראוטיפים ובכלים לניהול של דיונים אלו.
דיונים כאלו הם הזדמנות חינוכית מן המעלה הראשונה. זו הזדמנות להבין יחד עם התלמידים את המציאות. זו גם הזדמנות לנסות להשפיע על האופן שבו התלמידים תופסים את המציאות כך שכולנו נהיה סובלניים יותר ונכונים יותר לשיחה על המצב.
דיון טוב על המצב הוא כזה שבו התלמידים באמת מדברים על מה שקורה ועל מה שהם חווים, מרגישים וחושבים, כזה שבו חולקים נקודות מבט שונות ומבינים לפתע את המציאות מצדדים שונים.
והכי טוב, שהוא מתחיל לגמרי במקרה…
היחידה פותחה ע"י: ענת יונה ועדו פלזנטל, מרכז אקורד, האוניברסיטה העברית.
ליווי וייעוץ: שרית יפה, מרכזת למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת, שפ"י.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
21-02-2023
תקציר: "אנשים ישכחו את מה שאמרת, אנשים ישכחו את מה שעשית, אך אנשים לעולם לא ישכחו את הדרך שבה גרמת להם להרגיש." מאיה אנג'לו. ביחידה זו ננסה לראות כיצד תחושת שייכות וקשר אישי בין מורים לתלמידים משפרים את תחושת הרווחה הנפשית של תלמידים בבית הספר ומשפיעים על גישתם ללמידה. ננסה ללמוד כלים היוצרים תחושת שייכות וקשר כדי לבסס את נראות התלמידים בקרב המורים ולתת להם תחושה שהם חשובים.
משך: 3 שעות לימוד.
היחידה פותחה על ידי: עירית אלדד- מדריכת מחוז ירושלים ומנח"י- כישורי חיים. שפ"י. ליווי וייעוץ- שרית תורג'מן יפה- מדריכה מרכזת למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת, שפ"י.
מתאים לכיתות: ז-י"ב
תנאי קדם: אין.
למידה חברתית רגשית SEL
19-01-2023
תקציר: הוראה בכיתה אינה סך החומר הנלמד בה; היא מכילה היבטים נוספים, כמו ניהול הכיתה, יצירת מסגרת לימודית מוחזקת, שמירה על רמת עניין וכן ראייה של התלמידים היושבים בכיתה, על התחושות והרגשות שלהם - בין שביחס לחומר הנלמד ובין שביחס לעצמם, ערנות לתחושה שהגיעו איתה לבית הספר בבוקר או לכל נושא אחר שמעסיק אותם. קיום שיח רגשי בכיתה יוכל לסייע למורה ולתלמידים לשפר את יחסי הקרבה ביניהם ולהעצים את תחושת השייכות ואף את מידת ההתגייסות והמעורבות של התלמידים בלמידה.
היחידה פותחה על ידי:
אפרת בועז,יועצת חינוכית ומדריכת אקלים חינוכי מיטבי בשפ"י.
קריאה והערות- שרית תורג'מן יפה. מדריכה מרכזת למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת, שפ"י.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-"יב
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
11-09-2022
תקציר: תרגול מיינדפולנס הוא תהליך מודע של שימת לב לא שיפוטית לחוויה הנגלית לעינינו רגע אחר רגע. מצב זה הפוך ממצב של הספגות מלאה בתוך החיים הסוערים שלנו- בהם אנחנו חיים בגירסה מצומצמת יותר של עצמנו. מקוד המודעות הקשובה ותרגולה מצוי בכתבים הבודהיסטים. ביחידה זו, ננסה להאיר את הבסיס למיינדפולנס וכיצד תרגול מיומנויות של קשב ותשומת לב מובילים אותנו לחיבור קרוב יותר לחיים והפקת המיטב מהשפע הנחווה על ידנו כאן ועכשיו.
היחידה פותחה על ידי: גליה טיאנו רונן. פסיכולוגית קלינית, מורה בכירה למיינדפולנס וחמלה עצמית (MSC).
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-י"ב
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
04-12-2022
תקציר: ביחידה זו נעסוק בכישלון, ובהשפעתו על תחושת המסוגלות שלנו. תחושת מוסגלות מורכבת משני קולות, מחזק ומחליש, הפועלים בנו כל הזמן. במהלך היחידה אנו בוחנים את היבטייה השונים של תחושת המסוגלות ועוסקים בשאלה איך והאם ניתן להתגבר על בעיות בתחושת המסוגלות והפחד מכישלון?
היחידה פותחה ע"י:
1. יובל נבו, מנהל בית ספר תבל רמות
2. ייעוץ וליווי- שרית תורג'מן יפה- מרכזת תחום sel בתחומי הדעת- שפ"י ומדריכה ארצית באגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות לימוד.
מתאים לכיתות: חטיבת ביניים.
דרישות קדם: ללא.
למידה חברתית רגשית SEL
06-11-2022
תקציר: כולנו מבינים את החשיבות שבפיתוח מסוגלות ומוטיבציה בקרב התלמידים שלנו. אנחנו מדברים איתם על כך לא מעט, אבל מהו ה"מצע" שיקדם מוטיבציה זו ויאפשר לה להתרחש? מה אני, המורה, יכול לעשות במהלך ההוראה שלי כדי לפתח בקרב תלמידיי מסוגלות, תחושת ערך ומוטיבציה ללמידה?
ביחידה זו נלמד כיצד מתן אתגרים מותאמים יכול לסייע לנו בכך.
היחידה פותחה על ידי: היחידה פותחה ע"י יובל נבו, מנהל בית הספר תבל רמות
קריאה וליווי - שרית יפה, שפ"י
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-י"ב
תנאי קדם: אין
למידה חברתית רגשית SEL
01-08-2022
نسمع الكثير عن التعلّم الاجتماعيّ العاطفيّ SEL -Social Emotional Learning ، لكن ما هو مفهوم التعلّم؟ ما هي مركّباته؟ ما هي إيجابيّاته؟ وهل نطبّق هذا الأسلوب منذ سنين؟
في هذه الوحدة سنتعلّم عن مفهوم التعلّم الاجتماعيّ العاطفيّ، إيجابيّاته، مهاراته، وكيفيّة تطبيقه كجزء من النظام المدرسيّ اليوميّ.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للصفوف: جميع المعلّمين
شروط مسبقة: لا توجد
طوّرت الوحدة: ليئور كرمر، مرشدة مهارات حياتيّة، لواء الجنوب
ترجمت الوحدة: تماضر إبراهيم، مرشدة قطريّة في القسم أ، السكرتاريّة التربويّة
למידה חברתית רגשית SEL
01-08-2022
وصف قصير لموضوع الوحدة [على الملخّص أن يكون مشابِهًا للمقدّمة الّتي في داخل الوحدة] نتعلًّم في هذه الوحدة؛ مبادئ دمج مهارات عاطفيّة اجتماعيّة أثناء تدريس مجال المعرفة ونتعرّف إلى تطبيقات تعزّز sel.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائمة للصفوف: جميع المعلّمين
متطلبات أساسية: يوصى بتعلّم الوحدة "هيّا نتعرّف إلى SEL" أوّلًا.
طوّرت الوحدة: [سريت تورجمان يفي]، [مرشدة قطريّة، متخصّصة في دمج sel في مجالات المعرفة، وخدمات الاستشارة النفسيّة والسكرتاريا التربويّة]
ترجمت الوحدة: [هنا عبيد]، [مترجمة]
למידה חברתית רגשית SEL
29-10-2023
يحتّم الواقع السياسيّ في إسرائيل إجراء مناقشات مشحونة ومتضاربة بفعل الصراع القائم، وذلك في الصفوف الدراسيّة. وفي كثير من الأحيان، نسعى كمعلّمين إلى إجراء هذه النقاشات، ونتهيّأ لها مُسبقًا في حصص التربية والمدنيّات والتاريخ وغيرها من المواضيع الدراسيّة. في كثير من الأحيان تندلع هذه النقاشات في الصفّ كردّ فعل على الأحداث التي تقع، ودون الاستعداد لها مُسبقًا. ستتعامل الوحدة التالية مع مثل هذه النقاشات العفويّة، ومع الفرصة التي توفّرها للحدّ من الأفكار النمطيّة، وتتناول الأدوات اللازمة لإدارة هذه النقاشات. هذا، وتشكّل هذه النقاشات فرصة تربويّة من الدرجة الأولى؛ كونها فرصة لفهم الواقع مع الطلّاب. إنّها أيضًا فرصة لمحاولة التأثير على الطريقة التي ينظر بها الطلّاب إلى الواقع حتّى نصبح جميعًا أكثر تسامحًا وأكثر استعدادًا للحديث عن الوضع القائم. النقاش الجيّد حول الوضع القائم هو ذلك النقاش الذي يتحدّث فيه الطلّاب حقًا عّما يجري، وعمّا يعايشونه، ويشعرون به، ويفكرون فيه. وهو نقاش يتشاركون فيه وجهات نظر مختلفة، ويُدركون الواقع فجأة من جوانب وزوايا مختلفة. أمّا أفضل ما في هذا النقاش؛ فهو أنّه يبدأ فعلً عن طريق الصدفة.
طورت الوحدة: عنات يونا وآدو بليسنتال، مركز كورد، الجامعة العبرية
مرافقة واستشارة: ساريت يافي، منسقة التعلم الاجتماعي العاطفي في مجالات المعرفة، شافي
مدة الوحدة: 3 ساعات
مناسب للمعلمين :فوق الابتدائيّ
شروط القبول : لا يوجد
למידה חברתית רגשית SEL
06-11-2023
جميعنا يدرك أهمّيّة تطوير القدرة والدافعيّة لدى طلّابنا. نتحّدث معهم عن هذا الأمر مرارًا وتكرارًا، ولكن ما هي "الركيزة" التي ستعزّز هذا الدافع، وتسمح بحدوثه؟ ما الذي يمكنني فعله، كمعلّم، خلال عمليّة التدريس، لتطوير القدرة لدى طلّابي، والشعور بالقيمة والدافعيّة للتعلّم؟ في هذه الوحدة، سوف نتعلّم كيف يمكن أن يساعدنا توفير التحدّيات الملاءَمة في تحقيق ذلك.
مطوّرا الوحدة: يوڤال ناڤو، مدير مدرسة "تيڤيل"، حيّ راموت، القدس.
قراءة ومرافقة- ساريت يافيه، شيفي
زمن: 3 ساعات
فوق الابتدائيّ ז-י"ב
شروط مسبقة : لا يوجد
למידה חברתית רגשית SEL
16-04-2023
ملخص: في هذه الوحدة سوف نتطرّق إلى الفشل وتأثيره على حسّ الكفاءة لدينا. يتركّب الشعور بالكفاءة من صوتين نشِطَين داخلنا كلّ الوقت؛ صوت داعِم وصوت مُحبِط. خلال هذه الوحدة سوف نلقي الضوء على الجوانب المختلفة للشعور بالكفاءة، وسنتطرّق إلى السؤالين: كيف وهل يمكن التغلّب على عقبات الشعور بالكفاءة، والخوف من الفشل؟
المدّة: 3 ساعات تعليميّة.
مناسب للصفوف: المرحلة الاعداديّة.
متطلبات مسبقة: لا يوجد.
طوّر الوحدة:
1. يوفال نفو، مدير مدرسة تيفيل راموت
2. استشارة ومرافقة- سريت تورجمان يفا- مركزة مجال التعلّم العاطفيّ- الاجتماعيّ في مجالات المعرفة، الخدمات النفسيّة الإستشاريّة، ومرشدة قطريّة قي القسم أ للتطوير التربويّ، السكرتارية التربويّة.