16 קורסים
אזרחות
25-04-2024
תקציר: היחידה תעסוק בכללי אצבע לזיהוי פייק ניוז באתרי האינטרנט, ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת בכלל. תופעת הפייק ניוז אינה חדשה, והיא קיימת בכל רובדי התקשורת השונים, אלא שלאחרונה ניכרת עלייה משמעותית בתופעה זו עקב ההתפתחות הטכנולוגית המהירה של תוכנות ה־AI השונות. התפתחות זו מקשה על זיהוי הפייק ניוז.
היחידה פותחה על ידי:
אריאלה שמשון, מדריכה ארצית לפיקוח על מקצוע האזרחות
מור ברנד, מדריכה ארצית לפיקוח על מקצוע האזרחות
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י-יב
דרישות קדם: אין
אזרחות
29-06-2023
תקציר: ביחידה זו נתמקד בפרק האנסין בבחינת הבגרות. נלמד את השלבים לכתיבת אנסין בהתבסס על מאמר דעה אקטואלי, ואיך לכתוב מחוון ניקוד לשאלות באנסין.
היחידה פותחה על ידי מור ברנד ואריאלה שמשון, מדריכות ארציות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י'-י"ב
דרישות קדם: אין
אזרחות
02-11-2023
תקציר: ביחידה זו נמשיך ללמוד על מבנה המבחן באזרחות. נלמד מהי דילמה/סוגיה אזרחית במחלוקת ציבורית, ונלמד להבדיל בין דילמה/סוגיה אזרחית לבין בעיה אזרחית. נלמד כיצד לחבר שאלות עמדה בהסתמך על כתבה אקטואלית, כתובה או משודרת, וכיצד לבדוק שאלות אלה.
היחידה פותחה על ידי מור ברנד ואריאלה שמשון, מדריכות ארציות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י'-י"ב
דרישות קדם: אין
אזרחות
30-03-2023
תקציר: ביחידה זו נלמד על מבנה הבחינה באזרחות. נתמקד בחלק מצורות התשאול בבחינת הבגרות באזרחות, נלמד את השלבים הנדרשים לכתיבת שאלות אירוע דו-צדדי וחד-צדדי, שאלות ידע פשוט (התמקדות בשאלות השוואה) ושאלות ידע מורכב.
היחידה פותחה על ידי מור ברנד ואריאלה שמשון, מדריכות ארציות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י'-י"ב
דרישות קדם: אין
אזרחות
22-12-2022
תקציר: יחידה זו מזמינה את המורה להיכרות ולהתבוננות על הקשיים האוריינים המאפיינים לומדים מאתגרים במיומנויות מקצוע האזרחות. היחידה מבקשת לשיים את הקשיים, להדגים אותם ולהעמיק בפרקטיקות בהתמודדות שוטפת והדרגתית עם הקשיים תוך הדגמה ממיומנויות הקריאה והכתיבה המאפיינות את המקצוע.
היחידה פותחה על ידי יאיר פידל, מוביל השתלמויות להוראת לומדים מאתגרים באזרחות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ט-יב
תנאי קדם: אין
אזרחות
19-03-2023
תקציר: יחידה זו הינה פרק נוסף ביחידות העוסקות בהתמודדות המורה לאזרחות עם הקשיים האוריינים של הלומד המאתגר האופיינים למיומנויות המקצוע. יחידה זו מתמקדת בקשיים בתחום הכתיבה של הלומד המאתגר ומזמינה את המורים לבחון דרך חומרי ונושאי הוראה מוכרים את ביטוי הקשיים, הסיבות להם ולהציע דרכי התמודדות ופרטיקות להוראה ולהערכה.
היחידה פותחה על ידי יאיר פידל, מוביל השתלמויות להוראת לומדים מאתגרים באזרחות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ט-יב
תנאי קדם: אין
אזרחות
02-10-2022
תקציר: אחד האמצעים העיקריים בהוראה מתוקשבת להצגת תכנים הוא שימוש בסרטונים. אמצעי זה מאפשר למידה, העשרה, גיוון חומרי הלימוד ויצירת עניין אצל הלומד. הקדמה הטכנולוגית מאפשרת הנגשת סרטונים מוכנים לשימוש במהלך השיעור, כלים זמינים המאפשרים הוספת שכבות מידע, עצירה, שאילת שאלות וקיום אינטראקציה עם הצופים בסרטון. ביחידה זו נתמקד בשימוש בסרטונים קיימים. נבחן אילו סרטונים הכי מתאימים לשילוב בשיעורי אזרחות, ונכיר אופני שימוש מגוונים בסרטונים.
היחידה פותחה על ידי רונית הכסטר, מדריכה בפיקוח על הוראת אזרחות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ט-יב
דרישות קדם: אין
אזרחות
02-11-2022
תקציר: רציתם לחבר מבחן עם חומר פתוח באזרחות ולא ידעתם איך? חוששים לבחון כך, ומתלבטים לגבי היתרונות? ביחידה זו נלמד כיצד מחברים מבחנים באזרחות עם חומר פתוח , מה היתרונות להערכה זו, מה המיומנויות שהערכה מסוג זה מזמנת ללומדים ומהם הקריטריונים לתכנון מבחן טוב עם חומר פתוח.
היחידה פותחה על ידי שרית תורג'מן יפה, מדריכה ארצית באזרחות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ט-יב
תנאי קדם: אין
אזרחות
23-11-2022
תקציר: ביחידה זו נלמד את ההוראות לכתיבת משימה שיתופית מבוקרת: נייר עמדה באזרחות. נעבור על ארבעת השלבים לביצוע המשימה, ונבין מה התוצר המצופה מהתלמידים ומהן המימנויות הנדרשות מהם במשימה זו. נלמד כיצד להעריך את התלמידים בכל אחד מהשלבים הנדרשים בנייר העמדה (שלבים 2, 3, 4), נייצר לוח שיתופי ובו נתייחס לחלוקת תוכנית הלימוד לשתי חטיבות שונות ונעלה רעיונות לדילמות אזרחיות הנמצאות במחלוקת ציבורית שכל אחת מהחטיבות מזמנת לנו. בנוסף, נעלה רעיונות והצעות איך לתווך את המשימה לתלמידים (כולל גירויים לפני לימוד המשימה).
היחידה פותחה על ידי מור ברנד ואריאלה שמשון, מדריכות ארציות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י'-י"ב
דרישות קדם: אין
אזרחות
31-07-2023
ملخّص: اِمتحان البـﭽـروت في المدنيّات امتحان موحَّد لجميع التلاميذ في إسرائيل من مختلف الأوساط. سنتعلّم في هذه الوَحدة عن مبنى الامتحان وسنركّز على جزء من أشكال السؤال: أسئلة حَدَث (ثنائيّ الجانب وأحاديّ الجانب) وأسئلة معرفة بسيطة ومركّبة. سنتعلّم المراحل المطلوبة لكتابة أسئلة من أنواع مختلفة، سنتعرّف نصائح ستساعدنا على ذلك وسنخوض تجربة كتابة أسئلة ومئشار.
طوّرت الوَحدة مور برند وأريئللاه شمشون، مرشدتان قُطريّتان في المدنيّات.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لمعلّمين في: المرحلة الإعداديّة والثانويّة
شروط مسبقة: لا توجد
אזרחות
31-07-2023
ملخّص: هذه الوَحدة هي فصل إضافيّ في سلسلة الوَحدات التي تتناول تعامل معلّم/ة المدنيّات مع صعوبات التنوّر اللغويّ (القراءة والكتابة) لدى المتعلّم الذي يشكّل تحدّيًا، والتي تُعتبر من سمات مهارات موضوع المدنيّات. بعد أن تعرّفنا في الوَحدة الأولى صعوبات التنوّر القرائيّ في المدنيّات، تتمحور هذه الوَحدة حول فهم صعوبات المتعلّمين الذين يشكّلون تحدّيًا في كفاءات الكتابة المطلوبة كجزء من مهارات الموضوع، مع التركيز على أساليب طرح الأسئلة في امتحان البـﭽـروت. وتدعو الوَحدة المعلّمين إلى دراسة التعبير عن الصعوبات وأسبابها من خلال الموادّ والموضوعات التعليميّة المألوفة، واقتراح أساليب تعامل وممارَسات للتعليم والتقييم.
طوّر الوَحدة يائير فيدل، رائد دورات استكمال لتعليم المتعلّمين الذين يشكّلون تحدّيًا في المدنيّات.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للمعلّمين في: المرحلة الإعداديّة والثانويّة
شروط مسبقة: لا توجد
אזרחות
31-07-2023
ملخّص: تعرض هذه خصائص صعوبات التنوّر اللغويّ التي يُبديها المتعلّمون الذين يشكّلون تحدّيًا خلال تعلّم موضوع المدنيّات. تسعى الوَحدة إلى دعوتكم إلى تأمّل خصائص الصعوبات، مع التعمّق في ممارَسات التعليم والتعلّم التي يمكن أن تساعد المتعلّمين الذين يشكّلون تحدّيًا في التغلّب على الصعوبات وتعزيز قدراتهم وكفاءاتهم التنوريّة القرائيّة والكتابيّة.
طوّر الوَحدة يائير فيدل، رائد دورات استكمال لتعليم المتعلّمين الذين يشكّلون تحدّيًا في المدنيّات.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لمعلّمين في: المرحلة الإعداديّة والثانويّة
شروط مسبقة: لا توجد
אזרחות
28-02-2023
ملخّص:
هل أردتم كتابة امتحان في المدنيّات مع مادّة مفتوحة، لكنّكم لم تعرفوا كيف؟
هل تخشون من إجراء امتحان بهذه الطريقة، وأنتم متردّدون بالنسبة لحسنات الامتحان بهذه الطريقة؟
نتعلّم في هذه الوحدة كيفيّة كتابة امتحانات في المدنيّات مع مادّة مفتوحة، ما هي مزايا طريقة التقييم هذه ، ما هي المهارات التي توفّرها طريقة التقييم هذه للمتعلّمين، وما هي معايير التخطيط امتحان جيّد مع مادّة مفتوحة.
طوّرت الوحدة: سريت ترجمان يافيه، مرشدة قُطريّة في المدنيّات.
ترجم الوحدة: د. صالح سواعد ، مدير إنتاج موادّ تعليميّة مطبوعة ورقميّة باللغة العربيّة النشر والإصدار، مطاح.
مدّة: 3 ساعات
ملاءم للصّفوف: التاسع حتى الثاني عشر
شروط مسبقة: لا توجد
אזרחות
24-11-2022
مُلخَّص: يعتبر استعمال الأفلام القصيرة لعرض المضامين أحد الموارد المركزيّة في التعليم المحوسب. تتيح هذه الأداة التعلّم، الإثراء، التنويع في طرائق التعليم وإثارة اهتمام المتعلّم. يساهم التطوّر التكنولوجيّ في توفير أفلام قصيرة ( فيديوهات) جاهزة للاستعمال أثناء الدرس، وتوفير أدوات تتيح إضافة طبقات من المعلومات، التوقّف، طرح الأسئلة، ووجود تفاعل مع المشاهدين أثناء مشاهدة الفيلم.
طوّرت الوحدة: رونيت هيتر، مرشدة في التفتيش على تعليم المدنيّات.
ترجمت الوحدة: د. تماضر إبراهيم، مرشدة قطريّة في قسم أ، التطوير التربويّ.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لصفوف: التّاسع حتى الثاني عشر
الشروط: لا توجد
אזרחות
07-11-2022
תקציר: פודקאסט הוא סדרה של קטעי שמע מוקלטים המועלים לרשת האינטרנט וניתנים להאזנה בסטרימינג או להורדה במכשיר, מעין תוכנית רדיו מופקת עצמאית. יש לנו הזדמנות להראות לתלמידים שגם הם יכולים לתכנן ולהקליט פודקאסט ואולי להיות אלעד שמחיוף הבא…
בואו ללמוד את ההוראות למשימה המבוקרת פודקאסט באזרחות - עבודה שתאפשר לתלמידים לתרגל מיומנויות תקשורת טובות, עבודת צוות ופתרון בעיות.
ביחידה נעבור על ששת השלבים לביצוע המשימה, נבין מהו התוצר המצופה מן התלמידים, ומהן המיומנויות הנדרשות, ונלמד כיצד להעריך את התלמידים בכל אחד מהשלבים הנדרשים.
פיתוח היחידה: מור ברנד ואריאלה שמשון, מדריכות ארציות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י', י"א, י"ב
דרישות קדם: אין
אזרחות
07-11-2022
תקציר: רוצים לשלב פדגוגיה עם אומנות? חוששים שלא תדעו איך למשב תוצר חזותי של תמונה כרזה או פסל? ביחידה זו נלמד את ההוראות למשימה המבוקרת תוצר חזותי באזרחות - משימה המשלבת את האזרחות עם תוצר אומנותי חזותי. ניתן הזדמנות לתלמידים להביע עמדות דרך תוצר אומנותי חזותי ונלמד למשב את התוצר החזותי. ביחידה נעבור על ששת השלבים לביצוע המשימה, נבין מהו התוצר המצופה מן התלמידים, ומהן המיומנויות הנדרשות, ונלמד כיצד להעריך את התלמידים בכל אחד מהשלבים הנדרשים.
פיתוח היחידה: מור ברנד ואריאלה שמשון, מדריכות ארציות.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י', י"א, י"ב
דרישות קדם: אין