דילוג לתוכן הראשי

10 קורסים

מיין לפי

תנ"ך חמ"ד

יצירתיות בהוראת תנ"ך - לא לאמנים בלבד

05-11-2023

בעולם המורכב שאנו חיים בו, חשיבה יצירתית אינה עוד נושא שולי שנועד לשבור שגרה או לעורר השראה לרעיון מקורי. כמורים, עלינו לשנות את התפיסה ולהתייחס לחשיבה יצירתית כתהליך מתחייב ועמוק, שכן היא מלווה את האדם ומשפיעה עליו בכל תחומי החיים. ביחידה זו נערוך היכרות עם מיומנות החשיבה היצירתית, נבין את הצורך בחינוך ליצירתיות ואת ההזדמנות החינוכית־פדגוגית הטמונה בה. נעמיק את הלמידה דרך דוגמאות מתוך תוכנית הלימודים בתנ"ך ונרכוש כלים יישומיים להוראה בכיתה – כלים שיעודדו ויטפחו גמישות מחשבתית ומקוריות בקרב התלמידים.

היחידה פותחה ע"י: רוית רז, מורה לתנ"ך בעל־יסודי

משך:  3 שעות

מתאים לכיתות: ז-יב

תנאי קדםאין

קרדיט: 

היחידה פותחה ע"י רוית רז, מורה לתנ"ך בעל־יסודי

  • (17)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך חמ"ד

    מה בו ומה ליבו

    30-04-2023

    ביחידה זו נכיר את שיטתו של הרב דב זינגר ללימוד תנ"ך בכיתה. לפי שיטה זו ההוראה מתחלקת לשלושה חלקים בלימוד פרק: 'מה בו' – שלב קריאת הפסוקים והבנתם כפי שהם – כפשט. 'מה ליבו' – שלב של הבנת לב הדברים וחילוץ הרעיון הגדול הטמון בפסוקים. השלב האחרון נקרא 'מה לי בו' – וננסה לעמוד בו על הקשר של הלומד אל הפרק. נתעמק בשאלה היכן וכיצד תוכן הפרק משפיע על החיים של התלמיד כאדם יהודי שחי היום. תהליך הלמידה המוצע ביחידה זו יקנה לתלמיד מיומנויות של קריאת פרק, הבנתו וחיבורו לחיים שלו עצמו. מטרת הלמידה היא שתלמיד אשר יחזור וילמד כך פרקים רבים יהיה 'בן בית' בלימוד תורה.

    היחידה פותחה ע"י: שלומית כסלו, מדריכת תנ"ך ארצית ומובילת פדגוגיה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין


  • (12)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך חמ"ד

    מה 'עשו' הפרשנים לכתוב?

    30-03-2023

    היחידה עוסקת באבני יסוד של פרשנות המקרא. נפתח בשאלה מהי פרשנות ואיך נדע להבחין בין תכנים שהם פירושים לכתוב לבין רעיונות ותכנים שאינם פירושים לכתוב. נעקוב אחר הפעולה הפרשנית ואחר הדרך שבעזרתה התבארו הכתובים, ונלמד מה הפרשנים 'עשו' לכתוב. במקביל נעמיק בהבנה של הפעולה הפרשנית של מדרשי האגדה ומדרשי ההלכה של חז"ל.

    היחידה פותחה ע": ד"ר רבקה רביב, מרצה לתנ"ך ומדרש בבתי מדרש לנשים ויוצרת תוכן.

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (9)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך חמ"ד

    'על התורה' ועל העבודה

    31-01-2023

    המאגר 'על התורה' הוא פלטפורמה שמכילה כלי עזר רבים, חלקם ייחודיים, ללימוד ולהוראה של כלל מקצועות היהדות בדגש על לימוד התנ"ך. השימוש בה אינו כרוך בתשלום או ברישום כלשהו. ביחידה הזאת נערוך היכרות ראשונית עם המאגר. נלמד ונתרגל שימוש בכלים חשובים עבור מורים לתנ"ך: משאבים שיכולים לסייע בהכנת השיעור וכלים להמחשת רעיונות פרשניים במהלך השיעור.

    היחידה פותחה ע": ד"ר ארי גייגר, מרצה ומדריך פדגוגי בתנ"ך.

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (29)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    תנ"ך חמ"ד

    "תנ"ך קשה שפה"- הוראת תנ"ך לעולים חדשים

    29-01-2023

    תקציר: העולים החדשים המגיעים לארץ ומשתלבים במוסדות החמ"ד נפגשים, חלקם לראשונה, עם ספר הספרים. תלמידים עולים חדשים מתמודדים עם אתגרים רבים בבואם ללמוד את שפת התנ"ך ועלינו, המורים, מוטלת המשימה להקנות להם כלים ללימוד תנ"ך, ובעיקר לעורר את אהבתם ללימוד התנ"ך.

    ביחידה זו נבין את המורכבות המאפיינת את התמודדותם של עולים חדשים בלימוד תנ"ך. מתוך כך נחדד את הצורך בתכנון שיעור תנ"ך מותאם לעולים חדשים, נרכוש כלים יישומיים להוראה בכיתה וניישם כלים נבחרים במערך שיעור. נַפנה את תשומת ליבנו להוראה בכיתת עולים נפרדת או לעולים המשולבים בכיתת תלמידים ילידי הארץ.

    *הכלים היישומיים ביחידה זו מומלצים גם עבור תלמידי החינוך המיוחד ועבור תלמידים המתקשים בלימוד התנ"ך.

     היחידה פותחה על ידי: רוית רז, מורה לתנ"ך על-יסודי

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: מומלץ לקרוא את היחידה "חיבור הפרטים לתמונה גדולה כבסיס לכתיבת דבר תורה" בכוורת תנ"ך חמ"ד

  • (2)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך חמ"ד

    מרוב עצים לא רואים את היער

    25-01-2023

    אחד הקשיים של לומד התנ"ך הוא השפע האינסופי שיש בתנ"ך מבחינת תכניו, רעיונותיו ופרשניו. אנו, מורי התנ"ך, עומדים נבוכים ומסתפקים לעיתים – הן ברמת הלימוד העצמי והן לאחר מכן בהוראה בכיתה – בלימוד הפרטים: "צו לצו קו לקו", בלי לעמוד על התמונה הגדולה העולה מהכתוב. 

    ביחידה "חיבור הפרטים לתמונה גדולה" התמקדנו בכלי של "רעיון גדול" ככלי מרכזי ליצירת התמונה המלאה. ביחידה שלפנינו נציע כלים נוספים ובמרכזם בניית ציר מארגן לבניית המכלול עבור לומד התנ"ך הן ברמה של הספר השלם והן ברמה של הפרק. 

    בפרק הראשון נעמוד על היתרונות של יצירת תמונה גדולה. בפרק השני נלמד על כלי מרכזי ליצירת התמונה המלאה ברמה של לימוד ספר שלם או ברמה של יחידת לימוד קצרה. בפרק השלישי נתרגל את הכלים שנלמדו ביחידות לימוד מתוך תוכנית הלימודים.

    היחידה פותחה ע"י:  ד"ר רבקה רביב, מרצה לתנ"ך במכללות ומפתחת חומרי תוכן עבור משרד החינוך

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: מומלץ לקרוא את היחידה "חיבור הפרטים לתמונה גדולה כבסיס לכתיבת דבר תורה" בכוורת תנ"ך חמ"ד

  • (17)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך חמ"ד

    חיבור פרטים לתמונה הגדולה כבסיס לכתיבת דבר תורה

    20-12-2022

    פעמים רבות הלמידה בכיתה בתנ"ך מתנהלת כלמידה של פרטים: פסוק ועוד פסוק, העמקה בפירוש אחד ולמידה של מדרש אחר. המורה מכיר את התמונה הגדולה, אבל התלמיד מבין כל פרט בנפרד, ולא נוצרת אצלו תמונה שלמה או הבנה מעמיקה יותר של מקומו של הפרט כחלק מהסיפור הגדול.

    ביחידה זו נציע דרך שתעזור לתלמידים ליצור את התמונה השלמה אחרי שלמדו והבינו היטב כל פרט בפני עצמו.

    היחידה פותחה ע"י: שלומית כסלו, מנחה פדגוגית ומדריכה ארצית בתנ"ך חמ"ד

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (13)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך חמ"ד

    מפתחות ללימוד מדרשי אגדה בחז"ל - בין פשט למדרש

    02-01-2023

    איך להבין את מדרשי האגדה בחז"ל?

    כמורים אנחנו משתמשים הרבה במדרשי חז"ל שמופיעים אצל רש"י ואצל פרשנים אחרים. לעיתים קרובות אנו נתקלים בתלמידים השואלים על הנאמר במדרש "האם זה באמת קרה?" ביחידה זאת ננסה להבין כיצד אנו המורים יכולים ללמד ולתווך את דברי חז"ל לתלמידים. ביחידה נכיר את גישתו העקרונית של הרמב"ם, שמציעה תשתית להבנת מדרשי חז"ל וננסה להציע כלי שיסייע לנו המורים לתווך את דברי חז"ל לתלמידנו. להרחבה נציע ללומדים היכרות עם גישות מאוחרות ואחרות. נדגיש כי ביחידה זאת נעסוק במדרשי אגדה ולא במדרשי הלכה.

    (מדרש הלכה עוסק בחוקי התורה, במצוות ובדינים ומטרתו להפיק חוקים ומסקנות הלכתיים מהכתוב בתורה. מדרש אגדה הוא פרשנות של חז"ל לסיפורי התורה, הנביאים והכתובים, שנועדה להעביר מסרים ורעיונות).

    היחידה פותחה ע"י: מיכל גרושקו טייטל – מדריכה מחוזית בתנ"ך.

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (26)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    טוב מראה עיניים
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    תנ"ך חמ"ד

    טוב מראה עיניים

    26-11-2022

    סמלים, אימוג'ים, תרשימים ותמונות כבר הפכו מזמן לחלק בלתי נפרד מחיינו ואנו משתמשים בהם כדי להעביר רעיונות, מחשבות, רגשות ומסרים שונים. כבר בתנ"ך אנו פוגשים התייחסות לחשיבותו של הערוץ החזותי- "לְשֵׁמַע אֹזֶן שְׁמַעְתִּיךָ וְעַתָּה עֵינִי רָאָתְךָ" (איוב). בסוף ספרו, איוב מעיד על הפער שבין שמיעה לראיה, ועל כוחה של הראיה ככזו הממחישה ומחזקת את התחושה עד כדי נחמה. בהוראת תנ"ך אפשר לתרגם פסוקים, פרקים ורעיונות שלמים לכלים חזותיים שיכולים להמחיש ולהקל על ההבנה של הלומדים. ביחידה נלמד על היתרון שבהפיכת מילים- לסמלים, נכיר ונתנסה בכמה מהאפשרויות העומדות לרשותנו במרחב החזותי וניצור תוצר שיוכל לשמש כלי להוראה וללמידה בשיעורי תנ"ך.

    היחידה פותחה ע"י: רוית רז, מורה לתנ"ך על-יסודי חמ"ד

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (31)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    וָאֲבַקְשָׁ֣ה בִינָ֔ה מלאכותית
    חשיבה יצירתית
    אוריינות דיגיטלית
    תקציר הקורס

    תנ"ך חמ"ד

    וָאֲבַקְשָׁ֣ה בִינָ֔ה מלאכותית

    28-07-2024

    תקציר: ביחידה זו נלמד כיצד להשתמש בבינה מלאכותית בבינה. נתנסה בבינה מלאכותית יוצרת ונכיר את ההזדמנות החינוכית-פדגוגית הטמונה בשימוש בה. נלמד מהו פרומפט ואיך נגיע לתוצרים טובים ומדוייקים עבורנו. נכיר את הכלי קלוד (claude) שיכול לשמש לנו כעוזר הוראה בבניית שיעורים מותאמים, מגוונים וחווויתיים ונתנסה בצעדים פרקטים-ראשונים בבניית מערך שיעור בתנ"ך.

    היחידה פותחה על ידי: רוית רז, מורה ומפתחת תוכן בתנ"ך על-יסודי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (12)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו