דילוג לתוכן הראשי

7 קורסים

מיין לפי
הנביא כמצפן חברתי
אוריינות לשונית
חשיבה ביקורתית
מודעות חברתית
תקציר הקורס

תנ"ך ממלכתי

הנביא כמצפן חברתי

30-05-2024

ביחידה זו נבחן את תפקיד הנביא כמצפן חברתי. נראה כיצד הנביא יוצא נגד תפיסת העם את עבודת האל כתחליף להיענות לדרישה האלוהית למוסר חברתי. גם היום, כאשר אנחנו צמים בכיפור, אנחנו מכפרים על עבירות שבין אדם למקום: צום אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחברו, על יחסים לא תקינים ביניהם ועל היעדר מוסריות. לאורך התנ"ך אנו רואים כי הקו המנחה בתפיסה המקראית הוא, שעל חטאים דתיים אלוהים סלחן, אולם הוא אינו מקבל בשוויון נפש חטאים שבין אדם לחברו (השמדת סדום ועמורה, הוצאה לגלות ועוד). עם זאת, חשוב כבר עכשיו להדגיש כי אין הנביא טוען שהפולחן אינו חשוב או אינו הכרחי. טענתו היא שהפולחן רצוי כשהוא מעשה של אנשים מוסריים. בואו נראה מתוך דוגמאות בטקסט כיצד בא לידי ביטוי מוסר הנביאים.

היחידה פותחה על ידי היחידה פותחה ע"י מי-טל הדדי, מדריכה ארצית לתנ"ך ומרצה לדידקטיקה באורנים ורקפת אבני קליין, מדריכה ארצית לתנ"ך.  

משך: 3 שעות

מתאים לכיתות: ז-יב

דרישות קדם: אין

  • (2)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    דיבייט תנכי
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    תנ"ך ממלכתי

    דיבייט תנכי

    27-03-2024

    סיפורי התנ"ך מספקים לגיבורים המופיעים בהם דילמות לרוב. על מנת להעמיק את המעורבות, הרלוונטיות והחיבור של התלמידים לסיפור הנלמד, נלמד כיצד להפוך דילמות אלה לוויכוחים מעמיקים, מעוררי עניין ואף משעשעים. ביחידה זו נתמקד בדרך שהתלמידים יוכלו להביע בה את דעתם ולחשוב בצורה ביקורתית על הסיפור המקראי ועל הדמויות שבו, תוך ניהול של דיבייט (מַעֲמָת). נלמד כיצד לנהל דיבייט במטרה לשכנע ולהביע עמדות באופן מבוסס ומנומק על בסיס הסיפור המקראי.

    היחידה פותחה ע"י: ברק סלונים, מדריך ארצי לתנ"ך מי-טל הדדי, מדריכה ארצית לתנ"ך

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (4)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    התלמיד כלומד עצמאי בשיעורי תנ
    אוריינות דיגיטלית
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    תקציר הקורס

    תנ"ך ממלכתי

    התלמיד כלומד עצמאי בשיעורי תנ"ך

    28-03-2024

    ביחידה זו נכיר רמות שונות של עבודהאחת מהמיומנויות שאנו שואפים להנחיל לדמות הבוגר 2030 היא עצמאות בלמידה. ברצוננו לייצר לומד עצמאי, אשר יקבל כלים ללמידה שיעזרו לו בחיים ויעשה בהם שימוש מושכל. ביחידה זו נלמד את עקרונות הלומד העצמאי ואת תפקידו של המורה בהנחלת מיומנות זו. יש להבחין בין למידה עצמאית לבין לימוד עצמי. לימוד עצמי הוא הקניית ידע אישי ללא צורך בהנחיה ותיווך. לימוד עצמי עלול לגרום לתלמיד קושי ותסכול, והוא שונה מלימוד עצמאי. לימוד עצמאי מתייחס למגוון יכולותיו של התלמיד; התנהגויות, צרכים, יעדים ומשאבים. למידה עצמאית מחזקת אצל התלמיד את הביטחון העצמי, את היכולת לבצע שיתופי פעולה, לקחת אחריות, ליזום, להבין את הנלמד ולהקיש ממנו לתחומים אחרים, לפתח חשיבה ביקורתית, להפגין יצירתיות ועוד. ביחידה זו נדגים כיצד אפשר לפתח מיומנויות אלו של הלומד העצמאי במסגרת שיעורי תנ"ך..

    היחידה פותחה ע"י: מי-טל הדדי, מורה לתנ"ך, מרצה לדידקטיקה בתנ"ך ומדריכה ארצית למקרא; רקפת אבני קלין, מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (4)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות דיגיטלית, מודעות עצמית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך ממלכתי

    האם התנ"ך פוטוגני? הערכה חלופית

    06-11-2023

    ביחידה זו נכיר את האומנית דיקלה לאור, בוגרת תואר שני בחקר המקרא, שיצרה פרויקט ייחודי שבו מצולמות דמויות נשיות מן המקרא.

    נלמד את שיטת העבודה שלה בצילום מבוים של דמויות מקראיות, ונבדוק כיצד אפשר לממש שיטה זו עם התלמידים לצורך חקר של דמויות מקראיות ושל סיפורים מהמקרא.

    היחידה פותחה על ידי: מי-טל הדדי, מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך; רקפת אבני קלין, מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך
    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (0)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך ממלכתי

    שירים להשראה בשיעורי תנ"ך

    06-11-2023

    הטקסט המקראי משפיע רבות על תחום השירה. יש שירים שהם מעין פרשנות לטקסט המקראי ולמדרשים, ואפשר לשלבם בשיעורי תנ"ך כסוג של פרשנות, השוואה, ביקורת והעשרה. השירים יכולים להתחבר לתוכן הכתוב בטקסט המקראי ואפילו לאווירה, למסר ולרעיון המוצגים באופן כללי בשיעור. ביחידה זו נלמד לזהות שירה בתנ"ך ולשלבה בלימודי התנ"ך. השירים יכולים להיות תואמי תוכן אם נכתבו בעקבות אירועים, כביקורת לטקסט או כפרשנות. שירים אחרים מתארים אווירה או מוסרים מסרים. שילוב השירים בשיעורי תנ"ך יוצר עניין מוזיקלי, העשרה וחיבור לעולמם של התלמידים. חלק מהשירים ידועים ומוכרים וחלקם פחות, אך גם באלה וגם באלה אפשר להקשיב למילות השיר, להפנים המסרים, להתחבר אליהם ולמצוא קשר בינם לבין הטקסט המקראי העתיק.

    היחידה פותחה ע"י: 
    מי-טל הדדי, מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך;
    רקפת אבני קלין, מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (2)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך ממלכתי

    שקפים מקדמי למידה בתנ"ך

    06-11-2023

    ביחידה זו נלמד כיצד מצגת המלווה שיעור יכולה לעורר עניין, להפוך את השיעור לרלוונטי ולמקד ריכוז וקשב בקרב התלמידים. במהלך היחידה נלמד כלים בסיסיים ליצירת שקפים המאוגדים למצגת מעניינת ורלוונטית שמלווה את השיעור. נהפוך את המצגת לכלי תומך למידה עבור המורה והתלמיד. בעזרת המצגת נהפוך את השיעור למעניין ולתומך בהוראה ובלמידה, ונלמד לחשוב ביצירתיות ומחוץ לקופסה. נדגים כיצד המצגת מחדדת את המסר, מעוררת חשיבה ומחברת את התלמידים לשיעור.

    היחידה פותחה על ידי: מי-טל הדדי – מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך; רקפת אבני קלין – מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות:ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (0)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    תנ"ך ממלכתי

    תנך על יסודי רואים רחוק רואים שקוף – פריסה של תוכנית הלימודים

    24-01-2023

    היחידה עוסקת בשאלה איך להכין פריסה שנתית של תוכנית הלימודים בהתאם למסלול הנבחר מתוך הרפורמה "התחדשות בלמידה". המטרה היא שהפריסה השנתית תיקח בחשבון את דרישות הפיקוח, את דרישות ההנהלה, את פרק זמן הלמידה ואת מבנה הכיתה (סוג הכיתה, רמה וכדומה). ביחידה זו נציג את החשיבות של בניית פריסה לתוכנית הלימודים בתנ"ך, וכן נדון בחשיבות התכנון המוקדם של שנת הלימודים, תוך התייחסות לצרכים האישיים של המורה, הכיתה ובית הספר בהתאם לדרישות של תוכנית הלימודים. תכנון מוקדם מקל ומסייע בהוראה ובלמידה מייצר סדר ומעניק ביטחון למורה ולתלמיד.

    היחידה פותחה ע"י: 

    מי-טל הדדי, מורה לתנ"ך, מרצה לדידקטיקה בתנ"ך ומדריכה ארצית למקרא

    רקפת אבני קלין, מורה לתנ"ך ומדריכה ארצית לתנ"ך

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: י-יב

    תנאי קדם: אין

  • (6)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו