דילוג לתוכן הראשי

9 קורסים

מיין לפי
למידה היברידית בהיסטוריה באמצעות יחידות ללמידה עצמית
אוריינות דיגיטלית
הכוונה עצמית
תקציר הקורס

היסטוריה ממלכתי

למידה היברידית בהיסטוריה באמצעות יחידות ללמידה עצמית

31-07-2024

בזכות למידה עצמית נעשית הלמידה בבית הספר לאקטיבית יותר, ותלמידים לומדים איך ללמוד היסטוריה בתרחישי למידה שונים – בכיתה, מחוץ לכיתה ומרחוק. היחידה מתמקדת בעקרונות המרכזיים של הלמידה העצמית והעצמאית, ובחשיבותה ללמידה בכלל בעידן שלנו. מורים שילמדו את היחידה יוכלו לקדם למידה עצמית בתחום הדעת באמצעות יחידות לימוד דיגיטליות שפותחו על ידי המפמ"ר.

היחידה פותחה ע"י: עמוס רבן, מוביל הלמידה הדיגיטלית בפיקוח על הוראת ההיסטוריה ממלכתי.

משך: 3 שעות

מתאים לכיתות: ז-יב

תנאי קדם: אין

  • (10)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות דיגיטלית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    היסטוריה וחינוך מיוחד- תיווך מטלות בהיסטוריה לתלמידי החינוך המיוחד
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    היסטוריה ממלכתי

    היסטוריה וחינוך מיוחד- תיווך מטלות בהיסטוריה לתלמידי החינוך המיוחד

    29-05-2024

    תקציר: כאשר אנו ניגשים ללמד היסטוריה את תלמידי החינוך המיוחד, אנו צריכים לחשוב כיצד להתאים עבורם את הלמידה, את התכנים ואת האסטרטגיות. כדי לעשות זאת, אנו צריכים להבין ממה מורכבת המטלה אותה אנו מעבירים לתלמידים, מהו בסיס הידע הנדרש למענה עליה ובאילו אסטרטגיות התלמידים צריכים לשלוט כדי לעמוד בה בהצלחה. ביחידה זו נלמד איך לתווך בהצלחה מטלות בהיסטוריה לתלמידי החינוך המיוחד.

    היחידה פותחה ע"י:  חן מלכה פז, מדריכת היסטוריה ארצית בחינוך המיוחד.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (9)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    איך לקבוע חשיבות היסטורית ולייחס לה משמעות
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות דיגיטלית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    היסטוריה ממלכתי

    איך לקבוע חשיבות היסטורית ולייחס לה משמעות

    05-03-2024

    כאשר אומרים על אירוע היסטורי שהוא חשוב או משמעותי, בעצם אומרים שיש לזכור אותו ושהוא ראוי להילמד. הבנה היסטורית של תלמידים נבנית על סמך ידע שיש להם על אודות אירועים שהם מחשיבים אותם למשמעותיים ועל סמך הקשרים שהם מסוגלים ליצור בין אותם אירועים ולהסביר אותם. ביחידה זו נעסוק בשאלה הגדולה: כיצד אנשים שונים, בזמנים שונים ובמקומות שונים, קובעים חשיבות היסטורית ומשייכים משמעות שונה לאירועים, לתופעות ולתהליכים היסטוריים?

    ביחידה זו נעסוק בשאלה הגדולה כיצד אנשים שונים, בזמנים ובמקומות שונים, קובעים חשיבות היסטורית ומשייכים משמעות שונה לאירועים, לתופעות ולתהליכים היסטוריים.

    היחידה פותחה ע"י: יובל קוברסקי, מדריך ארצי בפיקוח להוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (7)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    היסטוריה ממלכתי

    כתיבה טיעונית

    29-03-2023

    לאסטרטגיית הטיעון מקום מרכזי בהוראת היסטוריה ובלמידתה. למידת ההיסטוריה מבוססת על בחינה ביקורתית של עובדות ומקורות ועל בניית טיעונים פרשניים ביחס לאירועים, פעולות, רעיונות ותהליכים שהתרחשו בעבר. חשוב שנלמד את תלמידנו לזהות ולהבין טיעונים במקורות המידע, להביע מסקנות, עמדות ותובנות הנובעות מהלמידה באופן מנומק ומבוסס, לנהל שיח טיעוני בינם לבין עצמם ולפתח יכולת להעריך ולבקר טיעונים.

    היחידה פותחה ע"י: יובל קוברסקי, מדריך ארצי בפיקוח להוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (14)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    היסטוריה ממלכתי

    מה קשור

    14-02-2023

    ביחידה זו נעסוק בשתיים ממיומנויות החשיבה ההיסטורית החשובות ביותר, הקשורות זו בזו – יכולת ראיית מבט-על והסבר הקשר בין אירועים, תופעות ותהליכים היסטוריים – גם אם אלה נלמדו כפרקים נפרדים בתוכנית הלימודים. נבין את חשיבות פיתוח היכולת של התלמיד לראיית מבט-על, כזה החותך לעיתים תקופות היסטוריות ופרקי לימוד שונים, ונציע כלים לפיתוח וליישום מיומנות זאת על ידי התלמידים. יש לציין שמיומנות הסבר הקשר היא אחד הכלים היעילים לפיתוח מבט-העל.

    היחידה פותחה ע״י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (16)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    היסטוריה ממלכתי

    "הטובה שבמידות האדם שיהיה שואל" (רבי שלמה אבן גבירול)

    20-11-2022

    סקרנות היא התנאי ההכרחי ביותר ללמידה משמעותית. היא קיימת בנו כבני אדם באופן טבעי, כפי שאפשר ללמוד מהתבוננות בפעוטות ובילדים צעירים, אשר מרגע שהם רוכשים את השפה הם אינם מפסיקים לשאול שאלות הנובעות מסקרנות ומרצון לגלות ולהבין את העולם. התהליך הזה של שאילת שאלות נמשך גם בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי, אלא שככל שהילדים גדלים בולטת התופעה שהם מפסיקים בהדרגה לשאול שאלות, בעיקר במהלך הלמידה בבית הספר, וזו הופכת פעמים רבות לעניין טכני שאינו מבטא סקרנות אותנטית ורצון ללמידה. מן הסתם תופעה זו של דעיכת הסקרנות נובעת מסיבות רבות, אך לעיתים מקורה במסרים שהתלמידים מקבלים ממוריהם שמבקשים להתקדם "ולהספיק את החומר", ופחות פנויים ליצירת מרחב שמאפשר ומזמין שאילת שאלות של התלמידים. ביחידה זו נתמקד בהבנת החשיבות של שאילת השאלות על ידי הלומדים, ונכיר מודלים שונים שנוסו בשנים האחרונות בבתי ספר – לצורך שיקום הסקרנות, הרצון והיכולת של התלמידים לשאול שאלות.

    היחידה פותחה ע"י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי  קדם: אין

  • (35)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    קו המשווה: שימוש בהשוואה בלימוד היסטוריה
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    היסטוריה ממלכתי

    קו המשווה: שימוש בהשוואה בלימוד היסטוריה

    31-10-2022

    אחד הכלים המקובלים והחשובים ללימוד ולהסקת מסקנות הוא השוואה. אנחנו משווים בין תופעות, תהליכים, אירועים, תקופות, אישים ועוד. ביחידה זו נקנה למשתלמים כלים להוראת אסטרטגיית ההשוואה, החל מסוגי השוואות נפוצים בהיסטוריה, דרך אופן היישום וההוראה של אסטרטגיה זו, וכלה בצורות תשאול שונות המבטאות השוואה.

    היחידה פותחה ע"י גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (27)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקור הידע - שימוש במקורות בשיעור היסטוריה
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    היסטוריה ממלכתי

    מקור הידע - שימוש במקורות בשיעור היסטוריה

    31-10-2022

    ביחידה זו נכיר רמות שונות של עבודה עם מקורות היסטוריים לסוגיהם השונים, ונתמקד בהקניית כלים לקריאה מושכלת של מקור: קריאה הדומה לדרך שבה היסטוריון מטפל במקורות.

    היחידה פותחה ע"י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (27)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    שיעור בשני קולות – ידע וחשיבה בשיעור היסטוריה
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    היסטוריה ממלכתי

    שיעור בשני קולות – ידע וחשיבה בשיעור היסטוריה

    09-08-2022

    ביחידה זו נלמד מיומנויות אופייניות לחשיבה ההיסטורית, ובעיקר כלים הבסיסיים שבהם נוכל להשתמש כדי לשלב בין פיתוח מיומנויות חשיבה אלה לבין הקניית ידע היסטורי.

    היחידה פותחה ע"י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי.

    משך: 3 שעות
    מתאים לכיתות: ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (30)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו