10 קורסים
ספרות חמ"ד
25-06-2023
מיומנויות
המאה ה-21 הן מיומנויות חשובות ונצרכות. הן גורם משמעותי בלמידה עצמאית, עמוקה
ומשמעותית, והן נמצאו נדרשות גם בחיי העבודה בימינו. לאור זאת הן מוקד משמעותי של
המתווה הגמיש ברפורמת הבגרויות. יחידה זו תטייל בין מספר מיומנויות ותדגים אותן
ואת השימוש בהן באמצעות לימוד ספרות והמשימות המבוקרות הייחודיות לספרות
חמ"ד.
היחידה
פותחה על ידי: עפרה סמט, מורה לספרות ומדריכה ארצית לספרות חמ"ד
משך: 3-6 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על-יסודי
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
30-04-2023
יחידה זו תעסוק בפיתוחו של לומד פעיל דרך כלי מרכזי של כתיבה ובחשיבותו של פיתוח מסוג זה. כדי להבין את משמעות הלמידה הפעילה, נדון תחילה בחשיבות פיתוחו של לומד עצמאי ובעקרונות המרכזיים של הלמידה העצמאית. כשלב הכרחי בדרך ליצירת לומד עצמאי, תתמקד היחידה בכלים ליצירת למידה פעילה. בשלב הראשון יתבונן המורה על עצמו כלומד פעיל, ויעמיק בשלבי ההכנה לשיעור המכוון ללמידה פעילה. בשלב השני ירכוש המורה כלֵי הנחיה להוראת שירה באמצעות למידה עצמית ראשונית של התלמיד. הכלים המעשיים מתמקדים בגישה של כתיבה ככלי למידה, ומכוונים את הלומדים לפענח את השיר באמצעות משימות כתיבה. כלי הכתיבה מעובדים מתוך מודל למידה באמצעות כתיבה שפותח במכון לכתיבה ולחשיבה במכללת בארד בניו יורק.
היחידה פותחה ע"י: מרב מדינה-קרניאל, מורה לספרות ולמחשבת ישראל, מדריכה מחוזית בספרות חמ"ד
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י,יא,יב
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
30-03-2023
בשנים האחרונות מתרחבת ההבנה כי לשם יצירת למידה מיטבית יש צורך בתשתית חברתית־רגשית אצל התלמידים (SEL). הוראת הספרות היא הזדמנות נפלאה להעמיק בכלים ללמידה הנותנים מענה לצורך הזה. ביחידה זו נכיר את מודל אפר"ת וניישם אותו בהוראת הספרות. בנוסף, נתוודע לַכלי 'מבט אמפתי'. ביישום הכלים הללו, דרך התבוננות בדמויות ספרותיות, יוכלו התלמידים להעמיק ביצירה, ילמדו להכיר את עצמם טוב יותר, ויפַתחו את הזהות האישית והחברתית שלהם.
היחידה פותחה ע"י: אדוה פלק - מורה ומדריכת ספרות ועפרה ליפשיץ - מדריכה פדגוגית ארצית, מורה לספרות ולמחשבת ישראל
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
27-10-2022
לעיתים נדמה שבעולם של היום מקומם של לימודי הרוח בכלל ושל לימודי הספרות בפרט, הולך ונעלם. ביחידה זו נחזור להתבונן בחשיבות לימודי הספרות וביכולת של לימוד זה להשפיע על האדם במעגלים שונים בחייו.
היחידה פותחה ע"י: עפרה סמט, מורה לספרות ומדריכת ספרות חמ"ד.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: ז-י"ב
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
30-10-2022
"לא יודע, זה פשוט מרגיש לי סרט טוב". אם כבר חוויתם את התסכול לשמוע תלמיד או תלמידה שמתקשים להמשיג ולפשט את הרגשות והחוויות שלהם, אתם מוזמנים להכיר את המטלה המבוקרת "נייר עמדה". נלמד כיצד ללוות את התלמידים בתהליך החשיבה והכתיבה, לחדד משמעות תמטית של עלילה ודמויות, לבנות טיעון מנומק ומבוסס הנוגע לתפיסות העולם שעולות ביצירה, ולראות כיצד הספרות נוגעת בקונפליקטים קיומיים המלווים את האנושות מראשית ימיה.
היחידה פותחה ע"י בנימין פרנקל, מורה לספרות
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: י׳-י״ב
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
18-10-2022
צלמת: טובי שריד
ביחידה זו הלומדים מוזמנים לשכלל את ההקשבה שלהם לפתיחות של סיפורים על ידי תהליכים של קריאה וכתיבה יוצרת. נקרא פתיחות של סיפורים מתוך הקשבה דקה, נבין מה הן מספרות לנו בשער הכניסה ליצירה, ונתנסה בכתיבה עצמית של פתיחות לסיפורים שיעמיקו את ההבנה והקשב למשמעות של פתיחה.
המורים יתנסו בשילוב כלים מתחום הכתיבה היוצרת בהוראת טקסטים לתלמידיהם וייחשפו לתרומת הכתיבה היוצרת בהעמקת קריאת הטקסט וההבנה הספרותית.
היחידה פותחה ע"י: נורית בר יוסף, מלת"ית ברשת אמית, מורה לספרות ומחשבת ישראל באולפנת עפרה, מחזאית, מנחת סדנאות כתיבה יוצרת, מנחת מורים ב"לב לדעת".
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: חטיבת ביניים וחטיבה עליונה
תנאי קדם: אין
* היחידה מתאימה גם למורים מתחומי דעת נוספים, שרוצים להכיר ולשלב כלי יצירתי בהוראה ובלמידה.
ספרות חמ"ד
06-10-2022
ביחידה זו נלמד את עקרונות ההתבוננות במקור חזותי לשם העמקה ביצירת ספרות. נתנסה בהתבוננות בשני סוגים של מקורות חזותיים: יצירות אומנות הכוללות ציור ותצלום ופרסומות. נכיר כלים לניתוח יצירה חזותית ונלמד לבנות מטלה של התבוננות במקור חזותי בהקשר של יצירת ספרות.
יחידה זו מאפשרת גם התנסות בלמידה בינתחומית, שבה אותו נושא נלמד בשני תחומי דעת – ספרות ואומנות. שילוב זה מעשיר ומעמיק את הלמידה. יחידה זו מתקשרת למטלות המפמ"ר במסגרת תוכנית הלמידה המתחדשת.
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: י׳-י״ב
תנאי קדם: אין
היחידה פותחה ע"י: מירב ראובינוף, מדריכת ספרות בחמ"ד וכותבת תוכן ב"לב לדעת"
ספרות חמ"ד
31-07-2023
ללמד רומן זה מאתגר בהחלט: מאתגר את התלמידים שצריכים להתמודד עם קריאה ועיבוד של טקסט ארוך אף על פי שרובם לא התנסו בכך כלל, ומאתגר את המורים שצריכים ליצור חוויית למידה חיובית ולהקיף כמות גדולה ורחבה של ידע. ביחידה זו ננסה לעשות סדר בדברים, לתת דגשים חשובים וטיפים יעילים להתמודדות מיטיבה עם האתגר ולהסתכל עליו כהזדמנות נדירה שפותחת פתח לעולם מופלא.
היחידה פותחה ע"י: עפרה סמט, מורה לספרות ומדריכה ארצית בספרות חמ"ד
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
13-07-2023
רֵד לְעֹמֶק שְׁאֵלוֹת – וְתַגְבִּיהַּ לַעֲלוֹת! (חנניה רייכמן)
"אני יודע את החומר מצוין, אבל לא הצלחתי במבחן". האם זה נשמע לכם מוכר?
כיצד אנחנו המורים יכולים לסייע לתלמידים לבטא את בקיאותם בחומר ולהצליח במבחן?
ביחידה זו נלמד כלים ועקרונות שבעזרתם יוכלו התלמידים להבין לעומק מה השאלה מבקשת ולענות עליה תשובה מלאה ונכונה.
היחידה פותחה על ידי: מירה צ'שלר, מורה לספרת ומדריכה מחוזית לספרות בחמ"ד
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: על-יסודי
תנאי קדם: אין
ספרות חמ"ד
17-04-2023
"תרבות אינה מוזיאון. מותר לגעת! מותר להזיז, לקרב, להרחיק, לשנות ולהטביע את חותמנו אנו. גע באבן, גע בחי, גע בזולת" עמוס עוז
מבין כל התחומים רבי המלל הנלמדים בבית הספר, במיוחד שיעור ספרות אמור להתרחש במרחב שבין הטקסט לקורא. ככל שניתן לתלמיד לתת ביטוי עצמי ביחס לנלמד – כך נחבר אותו יותר ליצירה ולעולמו הפנימי. ככל שהיצירה מזמנת שיח רחב יותר ומגוון אפשרויות של הבנה ומשמעות, הדרך להביא לכיתה את המגוון הרחב הזה צריכה להיות בדרכים יצירתיות, מגוונות ומעמיקות משמעות. דווקא בשל העושר הלשוני והפרשני, שהוא יופיו של הטקסט הספרותי שאנו מנסים להעביר ללומד בכיתה, אנו נדרשים לגוון את דרכי ההוראה ולהעניק ללומד את חוויית ההבנה של השיר בדרכים שונות.
היחידה פותחה ע"י: יעל סדן, מורה לספרות
משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: חט״ב וחט״ע
תנאי קדם: אין