דילוג לתוכן הראשי

10 קורסים

מיין לפי
מהי היסטוריה?
חשיבה ביקורתית
אוריינות מידע
תקציר הקורס

יחידות א-סינכרוניות

מהי היסטוריה?

02-10-2020

תקציר: חשבתם למה בכלל מלמדים היסטוריה? מהי הייחודיות של תחום הדעת? מי הם האנשים שחוקרים את ההיסטוריה? ועם אילו כלים?
יחידה זו היא יחידת מבוא להוראת ההיסטוריה אשר תעסוק בשאלות אלו ותעמיק במושג 'היסטוריה', אירוע היסטורי, מקורות היסטוריים.

היחידה פותחה על ידי לאה וינברגר, מדריכה ארצית לחט"ב בהיסטוריה

משך: 3 שעות

מתאים לכיתות: ו'

תנאי קדם: אין

  • (28)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    ציר הזמן
    אוריינות מידע
    אוריינות גלובלית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ציר הזמן

    02-10-2020

    תקציר: ביחידה זו נעסוק במשמעות ציר הזמן, שיטות לספירת השנים, ניתוח ציר הזמן, החלוקה המקובלת לתקופות ומציאת המאה.

    היחידה פותחה על ידי לאה וינברגר, מדריכה ארצית לחט"ב בהיסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (16)
  • מיומנויות: אוריינות מידע, אוריינות גלובלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    קח מקל, קח תרמיל
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    קח מקל, קח תרמיל

    06-04-2022

    תקציר: אתם רוצים להכיר מקרוב את שרידי העולם היווני והרומי מלפני כאלפיים שנה? לא צריך לטוס לשם כך לרומא וגם לא ליוון, אלא לבקר כאן, קרוב אלינו, בישראל.

    יחידה זו תשלב את לימוד השטח מהעבר במפגש מרתק בין ממצאים בשטח (ארכאולוגיה) ובין המידע הנלמד בשיעורי ההיסטוריה. תוך כדי החקר ייחשף המורה לפרקטיקות שונות בהוראה.

    היחידה פותחה על ידי: לאה וינברגר, מדריכה ארצית להוראת היסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ה׳-ו׳

    תנאי קדם: אין

  • (7)
  • מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    המפה ההיסטורית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    המפה ההיסטורית

    02-10-2020

    תקציר: המפה ההיסטורית היא אחד "מכלי העבודה" של ההיסטוריון. בעזרת המפה מתאר ההיסטוריון את המרחב (המקום) הגיאוגרפי בו התרחשו אירועי העבר. היות וההיסטוריה חוקרת את העבר האנושי, המפה ההיסטורית תתאר תופעות שהן פרי מעשיו של האדם בעבר ולא תופעות הקשורות בטבע. מפה היסטורית היא טקסט חזותי.
    ביחידה זו נלמד על חשיבות השימוש במפה היסטורית, על ייחודה, על ההבחנה בין מפה סטטית למפה דינמית ואת השלבים לניתוחה.

    היחידה פותחה על ידי לאה וינברגר, מדריכה ארצית לחט"ב בהיסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (10)
  • מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    ניתוח מקורות היסטוריים
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ניתוח מקורות היסטוריים

    02-10-2020

    תקציר: הכלי העיקרי של ההיסטוריונים הוא המקור ההיסטורי. מקורות הם העקבות של האירועים ההיסטוריים. במקור ההיסטורי, ההיסטוריון מחפש סיבתיות, שינוי והמשכיות, ובעיקר עובדות מהימנות על התקופה.  לכן מקור היסטורי הוא כל מה שיכול ללמדנו על העבר של החברה שאותה אנו חוקרים תוך "הרכבת משקפיים" של התקופה הנחקרת. בדרך כלל אנו רגילים ללמוד היסטוריה מטקסטים כתובים ולהתייחס לתמונות כאל קישוט שמלווה וממחיש. ביחידה זו אנו גם נעסוק במקורות חזותיים - תמונות. נלמד ״לקרוא״ אותן מנקודת מבט היסטורית ולחלץ מהן פרטים שיעמיקו את לימודי ההיסטוריה שלנו.

    היחידה פותחה על ידי לאה וינברגר, מדריכה ארצית לחט"ב בהיסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (4)
  • מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מיון תחומי חיים בהיסטוריה
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    מיון תחומי חיים בהיסטוריה

    02-10-2020

    תקציר: היסטוריונים מבקשים ללמוד על העבר האנושי מעוניינים לחקור את מחשבותיהם ואת מעשיהם של בני אדם - את דרך חייהם ואת הסביבה שבה חיו, לכן הם נדרשים לחקור מגוון נושאים. המיון לתחומי חיים מסייע לנו להשליט סדר ולארגן את המידע כך שנוכל להבין אותו. לרוב ניתן לשייך לנושא המחקר את תחום החיים המרכזי שאליו הוא קשור, אך עלינו לזכור שבמציאות תחומי החיים שזורים זה בזה ומשפיעים זה על זה. יחידה זו תתמקד בהגדרות של תחומי חיים ובניתוח דוגמאות מחיי היום-יום שלנו.

    היחידה פותחה על ידי: לאה וינברגר, מדריכה ארצית לחט"ב בהיסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (2)
  • מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    אלכסנדר מוקדון ('הגדול') והתרבות ההלניסטית
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות גלובלית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    אלכסנדר מוקדון ('הגדול') והתרבות ההלניסטית

    01-09-2022

    תקציר: חשבתם פעם מדוע כונה אלכסנדר 'הגדול'? כיצד אפשר ללמד על פי 'רעיון גדול'? כיצד לקשר בין 'רעיון גדול' לאלכסנדר הגדול? בכך תעסוק היחידה. ובנוסף, נכיר את אלכסנדר מקרוב ובעיקר את תרומתו לאנושות. שם הפרק מרמז על מרכזיותו של אלכסנדר בעיצובה של התרבות ההלניסטית. האם אישיותו של אדם מכתיבה לעיתים את מהלך האירועים ההיסטוריים ואת אופיים או שמא האירועים ההיסטוריים משפיעים על אישיותו של האדם, של המנהיג?

    היחידה פותחה על ידי: לאה וינברגר – מדריכה ארצית להיסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ה׳-ו׳

    תנאי קדם: אין

  • (2)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות גלובלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    ניתוח דמות מנהיג
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ניתוח דמות מנהיג

    02-10-2020

    תקציר: מתי אדם הופך למנהיג? האם האדם עושה את התפקיד או התפקיד את האדם? בשאלות אלה המתייחסות לדמות המנהיג ההיסטורי נעסוק ביחידה זאת הרלוונטית גם לימינו.

    היחידה פותחה על ידי לאה וינברגר, מדריכה ארצית לחט"ב בהיסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ו'

    תנאי קדם: אין

  • (6)
  • מיומנויות: חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מטבע זה לא רק כסף - המטבע כמקור היסטורי
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    מטבע זה לא רק כסף - המטבע כמקור היסטורי

    31-03-2021

    תקציר: למטבעות עתיקים יש חשיבות מיוחדת לפענוח תקופות קדומות , המטבע הוא מעין מצלמה של העבר, או אם תרצו,  'עיתון' של התקופה. המטבעות שימשו גם כאמצעי תקשורת ותעמולה  של העת העתיקה. המטבעות הם כלי קשיח העובר מיד ליד ומפרסם את המסר שעליו. כמו כן המטבע משלב בין מקור כתוב למקור לא כתוב .

    בעזרת ניתוח מטבעות, ניתן להפוך שיעור היסטוריה מהקניית ידע ללמידה חוויתית ומאתגרת.

    היחידה פותחה על ידי: לאה ויינברגר

    משך: 3 שעות.

    מתאים לכיתות: ו'.

    תנאי קדם: אין.

  • (4)
  • מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    ההעפלה
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    ההעפלה

    17-11-2022

    תקציר: ביחידה זו נלמד על ההעפלה.
    נבין את משמעות המושג 'העפלה' ונבחין בין המושגים 'העפלה' ל'עלייה'.
    האם ההעפלה הייתה רק בים?
    האם היא התרחשה רק בתקופת המנדט הבריטי?
    האם אפשר ללמוד על ההעפלה מתוך שירים שנכתבו בתקופה זאת?
    מה מידת השפעתו של מפעל ההעפלה על הקמת המדינה?

    היחידה פותחה ע"י: לאה וינברגר, מדריכה ארצית להוראת היסטוריה

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: ה-ו
    תנאי קדם: אין

  • (4)
  • מיומנויות: אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו