10 קורסים
יחידות א-סינכרוניות
31-08-2025
תקציר: דיאלוג הוא מרכיב מהותי בתיאטרון, לא רק במובן הקלאסי כשיח בין שניים, אלא כיסוד עמוק הפועם בלב היצירה והלמידה. בתיאטרון מתקיים הדיאלוג בין השחקנים, בין דמויות ובין יוצרי המופע לבין הקהל. יתרה מזאת, הוא משמש כלי מרכזי לבניית תקשורת, הבנה ושיתופיות – בתוך קבוצת השחקנים והיוצרים, במפגש עם התלמידים בכיתה ובמרחבי הקהילה שאנו חיים בה. יחידה זו מזמינה את הלומדים לבחון את מושג הדיאלוג דרך שלושה מרחבים של השפעה: המרחב האומנותי, המרחב החינוכי והמרחב החברתי. נחקור כיצד תהליכי יצירה תיאטרונית מזמנים שיח פתוח, קשוב ומכבד; כיצד דיאלוג פדגוגי תורם ללמידה רפלקטיבית ומשמעותית; וכיצד עשייה תיאטרונית בקהילה מאפשרת גישור בין עולמות, תפיסות וזהויות.
דרך התנסות מעשית, דיון תאורטי ודוגמאות מהשטח, נתעמק בדרכים שבהן תיאטרון משמש מרחב דיאלוגי טרנספורמטיבי – כזה שמעודד השתתפות פעילה, מעורר שאלות ומחולל שינוי אישי וחברתי.
היחידה פותחה ע"י: מיכל גפנר, מדריכה ארצית לתיאטרון
משך היחידה: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: א'-ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
31-08-2025
תקציר: היחידה עוסקת בפיתוח הוראה יצירתית בתיאטרון – הוראה הנשענת על שילוב אורגני בין רכיבים עיוניים לבין עשייה תיאטרונית. מטרת היחידה היא להציע דרכים להפוך מושגים תאורטיים לתרגול חי, חווייתי ומשמעותי – באמצעות בניית פעילויות שמזמינות המחשה, המחזה, עיצוב או בימוי. הלמידה נעשית לכלי פרשני, שבו התלמידים חוקרים רעיונות דרך הגוף, הקול והחלל הבימתי, ומתרגמים ידע עיוני להבנה עמוקה דרך עשייה יצירתית.
כותבת היחידה: אושרית רז חנין, במאית ומורה לתיאטרון, מדריכה ארצית של הפיקוח להוראת אומנות התיאטרון
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א'-ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
11-11-2020
האם יצא לכם ללמד טקסט סיפורי ולבקש מהתלמידים ליצור הצגה על בסיסו? המחזה היא אחת הדרכים המשמעותיות לאפשר לתלמידים להתחבר לסיפור, לתקופה ולדמויות עצמן. יחידה זו מתאימה למורים לתאטרון או למקצועות רבי המלל הרוצים להצטייד בארגז כלים תאטרלי, ולסייע לתלמידים להמחיז את הסיפור ממש כמו שחקנים על הבמה.
היחידה פותחה על ידי: דלית שמיר-גלמן, מדריכה ארצית, תיאטרון וכישורי חיים
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א,ב,ג,ד,ה,ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
לעיתים רבות אנו מלמדים בכיתתנו טקסטים שמבוססים על מקומות וזמנים רחוקים מעולמנו, ועל אחת כמה וכמה, רחוקים מעולמם של תלמידינו. מדובר באותם סיפורים היסטוריים או פרקים תנ"כיים למשל. הפערים הללו עלולים להביא לכך שהתלמידים לא ימצאו חיבור או עניין באותם טקסטים. יחידה זו מומלצת למורים לתיאטרון או למקצועות רבי המלל הרוצים לקבל כלים שיסייעו להפיח חיים בטקסט, להמחיז אותו, וליצור עניין בזמן ובמקום הנמצאים בו.
היחידה פותחה על ידי: דלית שמיר-גלמן, מדריכה ארצית, תיאטרון וכישורי חיים
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א,ב,ג,ד,ה,ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
26-10-2021
התיאטרון מאפשר לנו להיות אנשים שונים ואחרים מכפי שאנו בחיי היומיום; הוא מאפשר לנו להגשים חלומות ולהיות כל מה שאנחנו רוצים להיות. מצד אחר, התיאטרון גם מהווה אמצעי המאפשר לנו לעיתים "להוריד את המסכות" ולהיות מי שאנחנו באמת מאחורי המסכה שאנחנו נאלצים לעטות בחיי היומיום שלנו.
אז מיהי הדמות התיאטרונית? פנטזיה או אמת? ביחידה זו נכיר את הדמות התיאטרונית וכיצד היא מעוצבת דרך דמויות מהתנ"ך, מהסיפורת, מההיסטוריה ומהתיאטרון. הדמויות המתעוררות לחיים בתיאטרון מסייעות לנו ללמוד על תקופות בהיסטוריה, עלילות של סיפורים ועובדות מדעיות.
היחידה פותחה על ידי: רקפת רובין, מדריכה ארצית לתיאטרון.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א'-ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
27-10-2021
הקונפליקט הוא היסוד של העלילה הדרמטית, והציר המרכזי לעיצוב דמויות וסצנות תיאטרוניות.
ביחידה זו נתנסה בכוחו של התיאטרון ככלי להבנה של קונפליקטים, ואולי אף לפתרונם.
היחידה פותחה על ידי: רקפת רובין, מדריכה ארצית לתיאטרון.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א׳-ו׳
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
27-10-2021
התיאטרון העולמי בכלל והמערבי בפרט מקורו בטקסים דתיים, חקלאיים ועממיים.
ביחידה זו נכיר את יסודות הטקס, ונלמד כיצד להשתמש בשפה התיאטרונית לתכנון ולהפקת טקסים.
היחידה פותחה על ידי: רקפת רובין, מדריכה ארצית לתיאטרון.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א׳-ו׳
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
07-10-2021
פעמים רבות אנחנו עושים שימוש במשלים בהוראת תחום הדעת שלנו, ויכולים לחבר בין התיאטרון לתחומי דעת שונים.
כוחו של המשל הוא בהבנת הנמשל ויישומו בחיי היומיום. ביחידה שלפנינו ניעזר בכלים תיאטרוניים לעיצוב בימתי של משלים, ככלי עזר להבנת מוסר ההשכל.
ביחידה זו נשתמש בשפת התיאטרון כדי ללמוד מהו משל, מיהן הדמויות במשל, מהו מוסר השכל, מהי האנשה, וכיצד ניתן להפוך את המשל לתהליך יצירתי, שבסופו אירוע בימתי.
היחידה פותחה על ידי: רקפת רובין, מדריכה ארצית לתיאטרון.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
09-07-2021
ملخّص: كثيرا ما نعلّم نصوصا مبنيّة على خلفيّة أماكن وزمن بعيدة عن عالمنا نحن، وبالتأكيد، بعيدا عن عالم طلّابنا. نتحدّث هنا عن القصص التاريخيّة أو الفصول التوراتيّة على سبيل المثال. بسبب هذه الفجوات قد لا يجد الطلّاب اتصالا أو اهتماما بهذه النصوص. سنقدّم خلال هذه الوحدة أدوات للمساعدة في بثّ الحياة في النصّ، الأمر الذي سيثير اهتماما بالزمان والمكان الذي في النصّ.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لصفوف: الأول حتى السّادس
شرةط مسبقة: لا يوجد
יחידות א-סינכרוניות
07-07-2021
ملخّص: هل حدث أن قمت بتدريس نصّ سردي وطلبت من الطلاب تحويله إلى حدث مسرحي؟ تحويل النصّ القصصي إلى عرض مسرحيّ ودرامي يُساعد الطلاب على الاقتراب من القصّة والفترة والشخصيات نفسها. هذه الوحدة مناسبة لجميع المعلمين الذين يرغبون في تجهيز أنفسهم بصندوق أدوات مسرحي، ومساعدة الطلاب على تجربة إبداعية مثل المسرح.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لصفوف: الأول حتى السّادس
شروط مسبقة: لا يوجد