28 קורסים
יחידות א-סינכרוניות
22-02-2022
סיפורי המקרא הם כר פורה להקניית עולם של ערכים, אך אלו גלומים ונסתרים בתוך הסיפור. כיצד נגדיר את הערך כמושג עצמאי ומובן?
כיצד לחלץ ולבודד את הערך מתוך הכתוב, באופן שיהיה רלוונטי לעולמו של התלמיד?
ביחידה זו נתמודד עם אתגרים אלה ונדגים את היישום שלהם במספר סיפורים תנ"כיים, נתנסה בזיהוי ערך בטקסט מקראי, נבנה לתלמידים פעילות לזיהוי הערך שבטקסט, ונלמד לקשר בין הערך לכתוב המקראי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ב-ו
תנאי קדם: אין
היחידה פותחה ע"י:
חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ''ך של בתי הספר היסודיים
יחידות א-סינכרוניות
25-05-2022
כמה פעמים מצאתם את עצמכם מלמדים בכיתה סיפור תנ"כי כאשר נדמה שבמקרה הטוב ארבעה או חמישה לומדים מקשיבים? כמה פעמים היה נדמה לכם שזמן רב בשיעור מוקדש להערות משמעת וסדר?
יצירת מוטיבציה ולמידה פעילה – קוגניטיבית ורגשית - אצל הלומדים בשיעורי מקרא, היא משימה לא פשוטה. לא תמיד נתקל התלמיד בנושאים רלוונטיים לחייו או במנעד שאלות רחב המסוגלות להוביל אותו לשיח מעורב וללמידה בעלת ערך.
ביחידה זו נכיר שאלות עמ"ר המכוונות ללמידה משמעותית ונתנסה בסוגי שאלות מעורבות. שאלות אלה יוצרות חיבור בין התלמיד לחומר הנלמד ומכוונות ללמידה פעילה. בנוסף, ניישם שאלות מעורבות על טקסטים מקראיים בשיעור תנ"ך.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ב-ו
תנאי קדם: אין
עיבוד לכוורת: חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ''ך של בתי ספר יסודיים.
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה בודקת את הקשר בין שלושת סיפורי הריגול: המרגלים של משה (סיפור המרגלים, במדבר י"ג-י"ד) והמרגלים של יהושע ליריחו (יהושע ב) ולעי (יהושע ז). ועוסקת בשאלה, מה המהפך שחל בעם בין כל אחד מן הסיפורים מבחינת התודעה העצמית שלהם
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ו'
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה שלפנינו מתארת את מעשה המרמה שעשה ה' לפרעה בסיפור יציאת מצרים, החל מן השקר של לזבוח לה' שלושה ימים במדבר, וכלה במשיכת המצרים לרדוף אחרי בני ישראל. ומעלה את השאלה מהי המטרה החינוכית, הערכית והאמונית של מעשים אלו?
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה עוסקת בשתי שאלות מרכזיות. האחת, איך בא לידי ביטוי בסיפור דבורה וברק הרעיון, שאומנם המנהיגות היא אנושית, אך היא תחת השגחתו של האל. ושאלה שניה: מהו היחס לעמים האחרים הנמצאים במרחב, שבא לידי ביטוי בדרך בה מתוארת יעל מחד, ואם סיסרא מאידך. שירת דבורה היא ההפטרה של שבת שירה, בה קוראים את שירת הים. החיבור בין שתי השירות מאפשר להסתכל על הניצחון גם ממבט של חמלה על האויב.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לתכנית הלימודים של כיתה ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה עוסקת במאפיינים של תקופת השופטים כשילוב של מנהיגות רוחנית ומנהיגות צבאית, תוך העלאת השאלה, מה קורה כאשר האישה ממלאת את החלל בגלל אי תפקודו של הגבר. ביחידה נלמד כיצד הטקסט מדגיש את הרעיון: "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם יהוה אלהינו נזכיר" (תהלים כ' 8).
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לתכנית הלימודים של כיתה ו'
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה שלפנינו עוסקת בשאלה, מתי התרחשו האירועים המתוארים בספר במדבר, החל מסיפור המתאוננים (פרק יא) וכלה במלחמה נגד בלק בן צפור מלך מואב (פרק כ"ד) . לפריסת האירועים במהלך המסע במדבר יש משמעות ערכית וחינוכית לקורא. כאשר הדור שיצא ממצרים מת במדבר ודור חדש נולד.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ה
יחידות א-סינכרוניות
11-11-2020
תקציר: היחידה מציגה דרך ללימוד סיפורי האבות דרך יצירה של אלבום תמונות, תוך התייחסות להוראת הסיפורים לתלמידים שזה עתה החלו בלימוד ספר בראשית.
התמונה הפותחת לכל דמות מסיפורי האבות היא התמונה שתצרוב את הזיכרון של הדמות כולה.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ה׳
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה שלפנינו מציגה סיפור הפללת בנימין בגניבת הגביע כסיפור בבואה, שעוצב על ידי יוסף, לסיפור רחל וגנבת התרפים מלבן (בראשית לא) על מנת להעמיד את האחים בניסיון, ולדעת אם באמת חרטה בליבם. האם האחים ינצלו את המצב על מנת להיפטר מבנימין ולהאשים אותו בגניבה, או שיבחרו לעשות הכול כדי להצילו, גם במחיר להפוך להיות עבדים.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
19-10-2021
ספר בראשית הוא חלון הראווה של התנ"ך, ובמיוחד שני הסיפורים של בריאת העולם הפותחים אותו.
כיצד בנוי הסיפור? מה הוא בא ללמד אותנו? מה הם הדגשים האפשריים בהוראת הסיפור?
ביחידה זו נכיר לעומק את סיפורי הבריאה (בראשית א'-ב'), את המבנים האפשריים של הסיפור ונבחן אפשרויות להבניית שיח מעמיק עם התלמידים.
היחידה פותחה על ידי: חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ''ך של תוכניות ממירות בגרות ושל בתי ספר יסודיים ויעל נחשון
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ב'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
04-03-2021
ייתכן שיש למלוכה מעלות, אך מאחר שהיא מזמנת סכנות גדולות, התורה אינה מצווה על מינוי מלך, אלא רק מאפשרת לנו למנות מלך. היחידה מציגה ארבע סיבות להתנגדות למלוכה.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות.
מתאים לכיתות: ה'.
תנאי קדם: אין.
יחידות א-סינכרוניות
14-12-2021
סוגיית הכיבוש וההתנחלות מעלה שאלות מעניינות בנוגע לרֵאליה של הסיפורים ולמסרים שלהם. ההיאחזות בארץ חדשה ועם זאת מאוכלסת מציבה דילמות מוסריות בפני העם: כיצד מתייחסים לכנענים – כאל שכנים או כאל אויבים, כאל איום דתי ־ מוסרי או כאל פגאנים היכולים לשמש ככוח עבודה? וכן, מנהיגותו של יהושע צריכה להתעצב בעיני אלוהים, בעיני העם ובעיני יהושע עצמו. באירועים המשמעותיים המתוארים בפרקי הספר הראשונים יוצא יהושע מתחת צלו של משה ומבסס את מעמדו.
ביחידה זו נבחן היבטים אלה ונכיר את ההשקפות המקובלות לגביהם.
היחידה פותחה על ידי: חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ''ך של תוכניות ממירות בגרות ושל בתי ספר יסודיים, ויעל נחשון, מדריכה מחוזית בתנ"ך ומדריכה ארצית בנושא עבודות גמר ובחינות בעל פה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
09-03-2021
היחידה דנה בשאלה האם ניתן להסיק שחוק המלך הוא חובה או רשות, ובודקת מה אפשר ללמוד על משמעות החוק מתוך המבנה הכיאסטי שלו.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות.
מתאים לכיתות: ה'.
תנאי קדם: אין.
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה עוסקת בשאלה, מתי נתן יעקב לבניו את הצוואה, המופנית ליוסף, שלא לנקום באחיו על מה שעשו לו. נקודת ההנחה של המרצה, שצוואה זו יותר משמשקפת את רצון יעקב, היא משקפת את הפחד של האחים, שיוסף עדיין לא סלח להם. האחים, שחיים באשמתם, מצפים לעונש.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לתכנית הלימודים של כיתה ג
דרישות קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
19-01-2021
אהוד בן גרא הוא השופט הגדול הראשון והוא מייצג דגם של מנהיג ראוי בתקופת השופטים.
היחידה עוסקת הן במבנה הספרותי של הסיפור והן בניתוח הנפשות הפועלות בו - על רקע המצב השברירי של קיום העם בארץ, בשלבים הראשונים של תקופת ההתנחלות.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך הקורס: 3 שעות
התאמה לכתות: ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
24-02-2021
היחידה שלפנינו סוקרת את סיפור שמשון: את דמותו של שמשון ואת מקומו של הסיפור בספר שופטים.
היחידה מעלה שאלות כגון מהי נזירות המקרא, מהו מקומו של מקדש בית אל בעיני המספר המקראי ומה הוביל לצורך במקדש מרכזי אחד.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות.
מתאים לכיתות: ו'.
תנאי קדם: אין.
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: היחידה דנה בסיטואציה של מפגש יוסף עם אחיו בעמק דותן, ומכירתו למצרים. ועוסקת בשאלה מהו פשוטו של הכתוב? האם הוא עולה בקנה אחד עם איך שאנו רגילים לקרוא אותו.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג'
יחידות א-סינכרוניות
16-02-2021
היחידה עוסקת בשאלה אם בלעם בן בעור, המוכר באומות העולם כנביא, דומה לנביא מישראל או לא, ולמי מחויב בלעם - לאל שלו הוא משמש שליח או למי ששכר את נבואתו תמורת תשלום.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות.
מתאים לכיתות: ה'.
תנאי קדם: אין.
יחידות א-סינכרוניות
16-02-2021
היחידה עוסקת בסיבה להתגלות ה' למשה מתוך האש, בודקת את הקשר הרעיוני בין התגלות ה' למשה לבין התגלות ה' לעם, ועומדת על היותה של האש סמל לחירות.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות.
מתאים לכיתות: ד'.
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
13-01-2021
תקציר: היחידה מעלה שלוש שאלות: מה הם המאפיינים של גיבורי המקרא בשונה ממאפייני גיבורי המיתוס, כיצד אפשר ללמוד על הרעיונות הפילוסופיים מתוך הסיפור המקראי, וכיצד רעיונות אלה השפיעו על ההיסטוריה האנושית.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך זמן: 3 שעות
מתאים לכיתות: ב-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
11-02-2021
תקציר: היחידה עוסקת בשתי שאלות: מה היה חטאו של משה בסיפור מי המריבה שבעטיו נגזר עליו שלא להיכנס לארץ, והאם משה כמנהיג ידע להתמודד מול המשברים והאתגרים שהעם הציב לפניו.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך הקורס: 3 שעות
התאמה לכתות: ה'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
26-01-2021
היחידה שלפנינו בוחנת את סיפור חטא המרגלים, את החטא וכיצד הוא מתקשר להתנהלות העם החל מיציאת מצרים, ומתי מתחילות להיספר 40 שנות הנדודים במדבר.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ה'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
03-02-2021
היחידה עוסקת במחרוזת סיפורי גדעון על רקע העימות מול האויב המדייני, תוך התייחסות לאישיותו המורכבת של גדעון, ליחסו לסביבה ולעמדתו כלפי המלוכה.
היחידה פותחה על ידי: אביבה לוטן
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
11-11-2020
תקציר: ביחידה זו ננסה לזהות את החסמים בלמידת התנ"ך המאפיינים תלמידים עם ל"ל והפרעת קשב. נציע כלי להתגבר על הקושי בהבנת שפת התנ"ך – שיח מטה־לשוני סביב מילים לא מוכרות לתלמידים. הכלי מתאים לכלל הכיתה ההטרוגנית, ומסייע במיוחד לתלמידים עם ל"ל.
היחידה פותחה על ידי: אגף לקויות למידה והפרעת קשב - הרב בנצי רבי
הילי שמיר, מדריכה מרכזת תחום פדגוגיה באגף לקויות למידה והפרעת קשב
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ב׳-ו׳
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
24-11-2021
ביחידה זו נכיר את הגבעונים, נלמד כיצד הם 'הפילו בפח' את יהושע ומדוע, וכיצד נהג בהם יהושע לאחר שנחשפה תרמיתם. נדון בשאלות המוסריות שמזמן לנו הפרק: מתי מותר ומתי אסור לרמות? האם יש לנו מחויבות כלפי מי שהפר את אמוננו? מה חשיבותה של ההבטחה? מה משמעותה של ברית המבוססת על שקר?
היחידה פותחה על ידי: חגית לשם ויעל נחשון
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ו'
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
11-03-2022
תקציר: אחד התפקידים המרכזיים שלנו כמורים בתחומים רבי-המלל הוא לגשר. הרבה פעמים אנחנו מגלים שיש פער בין התוכן לבין הקוראים. אחת הסיבות לפער זה היא הקושי להזדהות עם הדמויות. כדי שהתלמידים יבינו לעומק מדוע במשפט שלמה הוא החליט כך ולא אחרת, עליהם להיכנס לנעליים שלו, אך הזדהות היא מיומנות מנטלית, רגשית ואינטלקטואלית מורכבת, שדורשת אימון.
בקורס הזה נכיר פרקטיקה שעוזרת לתלמידים להתאמן בדיוק על זה. הפרקטיקה משתמשת בשאלות מנחות כדי לעזור לתלמידים להזדהות עם הדמויות שהם לומדים עליהן, ולהבין את ההבדלים ביניהם לבין הדמויות - אבל גם את קווי הדימיון. למעשה, הפרקטיקה מצמצמת את הפער בין התלמידים לבין התוכן - ועוזרת להם להעמיק את ההבנה שלהם.
היחידה עובדה לכוורת על ידי: חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ"ך של בתי-הספר היסודיים.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ב-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
11-03-2022
תקציר: השוואה היא מיומנות מסדר חשיבה גבוה. היא דורשת מהם להבין מה בכלל כתוב בשני טקסטים או יותר ואז לשים לב לפרטים הקטנים, לערוך הכללה של הפרטים האלו כדי למצוא מה דומה ומה שונה בין הטקסטים, ומתוך כך להגיע למסקנה. אחד השלבים הקשים ביותר לתלמידים הוא שלב ההכללה, שבו הם אמורים להסתכל על כל הפרטים הקטנים שמצאו ולהחליט מה מתוך כל הפרטים האלו רלוונטי כרגע, ומה אפשר לשים בצד. לאחר מכן עליהם לנסח קריטריונים (תבחינים) להשוואה.
כאן בדיוק מגיעה הפרקטיקה "מפתח ההשוואה". מתוך מילת המפתח בשאלה נראה כיצד מנסחים שאלות מנחות, שיכוונו את התלמידים למצוא בעצמם את התבחינים (קריטריונים) להשוואה בין הטקסטים.
היחידה עובדה לכוורת על ידי: חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ"ך של בתי-הספר היסודיים
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ד-ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
30-06-2022
תקציר: מורה המלמד תנ"ך בכיתות היסוד נתקל לא פעם בתלמידים שאינם יודעים לקרוא ברהיטות מספקת, ולא תמיד מצוייד המורה בכלים לסייע להם בשיפור הקריאה. ביחידה זו יקבל המורה כלי שיוכל לסייע לו להתגבר על אתגר זה. שימוש נכון במחוון יחד עם ליווי מקצועי של המורה, יוכל להפוך את הלומד לקורא רהוט עצמאי וביקורתי.
היחידה עובדה לכוורת על ידי: חגית לשם, מדריכה ארצית בתנ"ך של בתי-הספר היסודיים
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי קדם: אין