דילוג לתוכן הראשי

12 קורסים

מיין לפי
מושגי בסיס ומושגי תוכן בהוראת הלכה
אוריינות לשונית
חשיבה יצירתית
תקציר הקורס

יחידות א-סינכרוניות

מושגי בסיס ומושגי תוכן בהוראת הלכה

02-10-2020

תקציר: הבסיס ללמידה הוא חיבור התלמידים אל עולם התוכן של היחידות הנלמדות. 

במפגש זה נכיר את עולם התוכן היחודי של עולם ההלכה, תוך הבחנה בין מושגי בסיס למושגי תוכן. 

נתחבר לאוצר המילים המיוחד ונאהיב את התורה על תלמידנו.

הוראת המושגים היא אחד משישה רבדים שמזמן לנו הטקסט ההלכתי - ביחידות הכוורת האחרות נכיר את כל השישה.   

ראו הרחבה באתר המפמר: שישה הישגים בהוראת תושב"ע

היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה, הרב משה הר נוי ועינת לוי

משך: 3 שעות

מתאים לכיתות: א-ו

תנאי קדם: אין

  • (16)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    יסודות התורה שבעל פה ואיתור מידע ברשת
    חשיבה יצירתית
    אוריינות דיגיטלית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    יסודות התורה שבעל פה ואיתור מידע ברשת

    02-10-2020

    תקציר: יחידה זו היא אחת מיחידות המבוא איתה אנו ממליצים להתחיל. 

    ביחידה זו נלמד שני נושאים עיקריים, אחד בתחום התוכן והשני בתחום הכלים הטכנולוגיים. 

    בתחום התוכן- נלמד על אחד מששת ההישגים בהוראת תורה שבעל פה, "יסודות תורה שבעל פה". אחרי שמשה רבנו קיבל את התורה מסיני  - הוא מסרה ליהושע וכך הועברה התורה מדור לדור. המידע באיזו תקופה כל חכם היה חי, מקומו מי היו רבותיו, תלמידיו וחיבוריו העיקריים, הינו משמעותי להוראת המקצוע. 

    בתחום הכלים הטכנולוגיים נלמד כיצד לאתר מידע מדוייק ברשת וכיצד אפשר להיעזר בכלים אלו בהוראת יסודות התושב"ע. 

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה, הרב משה הר נוי ועינת לוי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (16)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    פירות ארץ־ישראל
    אוריינות לשונית
    אוריינות דיגיטלית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    פירות ארץ־ישראל

    27-01-2022

    ארץ־ישראל קדושה, ופירותיה קדושים. הלכות מניעת ההפסד של הפירות בשנת השמיטה מביאים לידי ביטוי קדושה זו. ההלכות מבהירות שניתן להשתמש בפירות בצורה הרגילה שבה משתמשים בהם, ולשמור את השאריות שלא יירקבו מדברים אחרים. ביחידה זו נעסוק בקדושת פירות השביעית.

    היחידה פותחה על ידי: אבי"ה אלבה ונורית אלטמן

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ד׳-ו׳

    תנאי קדם: אין

  • (2)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    סוגיית היתר מכירה ושנת שמיטה
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    סוגיית היתר מכירה ושנת שמיטה

    02-10-2020

    ביחידה זו נעמיק בלמידה של נושא מרתק בעל משמעות הלכתית שהינה מעבר לנושא עצמו. היתר המכירה, שלכאורה מהווה "טריק" העוקף את מצוות השמיטה, ונשברו עליו כבר קולמוסין רבים. נכיר הצעה למערך שיעור ללמידת הנושא , ונחשוב כיצד להביא את הנושא לתלמיד. נרויח מכך גם כלים ליצירת שיעור מעניין ומגוון.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה, הרב משה הר נוי ועינת לוי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ה-ו

  • (2)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מיומנות שאילת שאלות
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    מיומנות שאילת שאלות

    02-10-2020

    תקציר: ניסוח שאלות מדויק ווהבחנה בין סוגי השאלות הינן משמעותי בלמידה בכלל, ובלימוד התורה שבעל פה בפרט. ביחידה זו נעסוק בכללים לניסוח בחינה או דף עבודה מיטבי כולל שאלות הבודקות מיומנויות שונות.
    נציג את  ארבע מיומנויות אותן ניתן לתרגל באמצעות שאלות. כל מיומנות תלווה בהסברים ודוגמאות המבוססים על תכנית הלימודים.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה, הרב משה הר נוי ועינת לוי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ב-ו

    תנאי קדם: אין

  • (4)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    עוצרים את מירוץ החיים – על שבת ושמיטה
    אוריינות לשונית
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    עוצרים את מירוץ החיים – על שבת ושמיטה

    17-02-2022

    ביחידה זו נכיר מדרשי חז"ל והסברים על החיבור בין השמיטה לשבת. כמו כן נעסוק במשמעותה של המנוחה ביהדות ונכיר סרטונים המסייעים להוראה וללמידה בכיתה.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה ונורית אלטמן

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ד׳-ו׳

    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    פיתוח לומד עצמאי בעזרת הבנת מבנה הטקסט ושיטת כיתה הפוכה
    אוריינות לשונית
    חשיבה יצירתית
    מודעות עצמית
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    פיתוח לומד עצמאי בעזרת הבנת מבנה הטקסט ושיטת כיתה הפוכה

    02-10-2020

    תקציר: אחד המימדים של למידה עצמאית של טקסט, הוא הבנת המבנה שלו. כדי שתלמיד יוכל לפענח טקסט תושב"עי בכוחות עצמו - פותחה שכלי ה-כאמד"ט המתאים לרוב המשניות ההלכתיות. ביחידה זו נכיר את המושג "כאמד"ט" ונתרגל את הלמידה באמצעותו. ניעזר גם בסרטי "רצים למשנה" הידועים.

    בנוסף- נכיר את מודל הכיתה ההפוכה, ונלמד כיצד להעזר בכלי הכאמד"ט לטובת המודל.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה, הרב משה הר נוי ועינת לוי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ב-ו

    תנאי קדם: אין

  • (7)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית, מודעות עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    פרשנות והיסק בתורה שבעל פה

    02-12-2020

    תקציר: אחד מששת ההישגים בתורה שבעל פה - פרשנות והיסק. נפנים את הצורך בעיון בפרשנים בלימוד התורה שבעל פה. ביחידה ניתן דוגמאות לפרשנות הנדרשת, נבחין בין פרשנות מילולית לבין פרשנות של הענין וניישם את הנלמד בתוך הכתה. נבין גם כיצד ניתן להסיק מתוך הדברים מסקנה הלכתית, ונבין עד כמה חשוב להעביר את הדבר אל התלמידים.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה, הרב משה הר נוי ועינת לוי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ג-ו

    תנאי קדם: אין

  • (3)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    מחורבן לכמיהה למקדש, חלק א' - תענית פרק ד, משנה ו

    14-10-2021

    ביחידה זו נכיר את המשנה המפרטת את הסיבות לאבלות על חורבן המקדש. אחרי הבנת המשנה וההעמקה בתוכנה, נכיר דרכי הוראה מגוונות ונבחן את השיקולים לבחירת דרכי הוראה וחינוך.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה ונורית אלטמן

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ד'

    תנאי קדםאין

  • (5)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    מחורבן לכמיהה למקדש חלק ב' - תענית פרק ד משניות ז-ח

    27-10-2021

    ביחידה זו נלמד על משמעות הלכות החורבן כחלק מהכמיהה למקדש. נכיר את המשניות העוסקות בכך. אחרי הבנת המשניות והעמקה בתוכנן, נכיר דרכי הוראה מגוונות ונבחן את השיקולים לבחירת דרכי הוראה וחינוך.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה ונורית אלטמן

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ד'

    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    איגוד ארבעת המינים ובשביעית - סוכה פרק ג, משנה ח, יא

    13-12-2021

    ביחידה זו נכיר את המשנה המיוחדת על איגוד ארבעת המינים ועל השימוש בהם בשמיטה. אחרי הבנת המשניות נכיר דרכי הוראה מגוונות ונבחן את השיקולים לבחירת דרכי הוראה וחינוך.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה ונורית אלטמן

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: כיתה ד'

    תנאי קדם: אין

  • (5)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו

    יחידות א-סינכרוניות

    כוחה של תפילה – סיפורו של חוני המעגל

    14-06-2022

    ביחידה זו נכיר משנה מיוחדת ממסכת תענית ובה סיפור חז"ל על חוני המעגל. 

    אחרי הבנת המשנה נבין את הנסיבות שבהן רשאי כל אדם לנסות לשנות את המציאות באמצעות תפילה, וכן נכיר דרכי הוראה מגוונות ללמידת הנושא.

    היחידה פותחה על ידי: הרב אביה אלבה ונורית אלטמן

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ד'

    תנאי קדם: אין

  • (5)
  • טרם בוצע רישום ליחידה זו