12 קורסים
יחידות א-סינכרוניות
18-09-2023
תקציר: מה עשתה הישראליות עם יום הכיפורים היהודי? האם יש קשר בין שני המועדים הסמוכים, אך השונים כל כך זה מזה - יום כיפור וסוכות? ביחידה זו נתייחס לשאלות האלה. ננסה לחשוף משהו מצפוּנוֹת המועדים האלה, ולהציע דרכים חדשות ללמוד וללמד אותם כחלק מרצף חגי תשרי.
פיתוח היחידה: ע"י היחידה לאקלים חינוכי מיטבי – שפ"י (בהתבסס על קורס מיקרוקרדיטציה).
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ד, ה, ו, ז, ח, ט.
דרישות קדם: אין. מומלץ ללמוד את היחידה על ראש השנה והסתיו.
היחידה פותחה ע"י אריאל אביב, צוות תרבות יהודית-ישראלית, משרד החינוך.
יחידות א-סינכרוניות
07-09-2023
תקציר: אילו תחושות ומחשבות מעוררת בנו השנה החדשה שבפתח? מה בכלל המשמעות של "ראש" ל"שנה" – האומנם יש לשנה נקודת התחלה?
ביחידה זו נתוודע לפנים שונים של ראש השנה, חודש תשרי ועונת הסתיו, במגוון דרכי הוראה ולמידה, פעילויות משחק, יצירה והעשרה בינתחומיות. בכל שכבת גיל יוכל המורה לבחור את התכנים הרלוונטיים ולהתאים אותם לכיתתו.
מומלץ ללמוד גם את היחידה העוקבת על יום הכיפורים וסוכות.
היחידה פותחה על ידי: אריאל אביב, צוות תרבות יהודית-ישראלית, משרד החינוך.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ד,ה, ו, ז, ח, ט.
דרישות קדם: אין.
יחידות א-סינכרוניות
28-06-2023
האם אנחנו יותר אנשי רוח וחזון או אנשי מעש ופרטים קטנים? איך מקדמים ערכים בעולם? מה הקשר בין חלומות וכוונות ורעיונות נעלים ובין מעשים? והאם יש משמעות למושג "הלכה" בעולם שאינו רואה עצמו מחויב לה? ואיך כל זה קשור להמנון הלאומי שלנו, "התקווה"?
ביחידת לימוד זו נתוודע אל אחד המאפיינים הבולטים של המסורת היהודית: תרגום הערכים האידיאיים אל מסילות המעשה, תיווך ואיזון בין הרעיונות הרוחניים והמוסריים הנעלים ובין הדרישות, האילוצים והמגבלות של חיי היום-יום שלנו.
נדון בכך בעזרת מגוון מקורות העוסקים בשאלות אלו, מן החיבורים היהודיים הקלאסיים ועד ליצירה הציונית ולאתגרים בני זמננו.
היחידה פותחה ע"י: אריאל אביב ואילנה
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: יסודי וחט"ב
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
28-02-2023
מנהיגות היא מן הערכים והאתגרים החשובים ביותר בחיים של משפחה, כיתה בבית ספר וכל קבוצה או קהילה (ובוודאי במסגרת היררכית כמו הצבא), וכמובן בחיי מדינה, ואפילו בראייה גלובלית.
האם בני אדם צריכים מנהיגים? מיהו מנהיג ראוי (ומי אינו כזה)? מה הן תכונות המנהיג, וכיצד אדם הופך למנהיג? אילו מנהיגים אנו מעריכים במיוחד? האם גם אנחנו מנהיגים? -אלו הן רק חלק מהשאלות שהנושא הזה מעורר, והן נידונות במסגרתם של תחומי דעת רבים כגון היסטוריה, אזרחות, תנ"ך ומדעים.
ביחידה זו נבקש לגעת בשאלות אלו תוך הידרשות לעולם המקורות העשיר והמרתק של התרבות היהודית־ישראלית, ולבחון את נקודות המבט הייחודיות שהיא תורמת לדיון בנושא.
היחידה תתרכז בעיקר במקורות חז"ל (ספרות מדרשי האגדה וכן פתגמי חכמה, בעיקר מפרקי אבות). זאת, לצד מקורות נוספים מן המחשבה הציונית ומן התרבות והמחשבה הכללית.
אתם מוזמנים אפוא לצאת עמנו למסע בעקבות מנהיגים – סביבנו ובקרבנו!
היחידה פותחה ע"י: אריאל אביב
יחידות א-סינכרוניות
30-04-2023
נסו לדמיין את השבוע ואת החיים בכלל ללא שבת… כך נפתחת יחידת הלימוד שלנו. היא מזמינה אתכם למסע אישי, משפחתי, חברתי ותרבותי, ומציעה בפניכם מגוון בין-תחומי חוצה זמנים ומקומות של תכנים לעיסוק משמעותי וחווייתי בנושא השבת בכיתה - בעזרת קטעי מקורות, שירה ואומנות ופעילויות מגוונות.
משך: 3 שעות
מתאים לשכבות: יסודי וחט"ב
היחידה פותחה בידי אריאל אביב ואילנה יהודה
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
25-12-2022
תקציר: ביחידה זו נכיר את מסכת אבות כחלק מחיבור רחב יותר – המשנה. נתנסה בפרקטיקות של מבט מלמעלה על טקסט ושל קריאות חוזרות של טקסט אחד מזוויות שונות, פרקטיקות המתאימות אף לתחומי דעת אחרים. באמצעות הפרקטיקות האלה נחשוף את הסיפור המכונן שמסכת אבות מספרת ואת הרעיונות שהיא מבקשת להנחיל בנוגע ליחס בין מסורת ובין חידוש. נעסוק ביישום התובנות והפרקטיקות הללו בכיתה באופן רלוונטי לעולמם של התלמידים, בטקסט זה ובטקסטים אחרים.
היחידה פותחה על ידי: ד"ר יואל קרצ'מר-רזיאל, מפתח תוכן, אשכול שח"ר, מטח.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג, ד, ה, ו.
דרישות קדם: אין.
יחידות א-סינכרוניות
13-06-2021
מסע אקטואלי בארון הספרים היהודי-ישראלי - על תיקון סביבה ותיקון עולם
תקציר: נתוודע למגוון מקורות ולאופן שבו התרבות בכלל ושלנו בפרט התמודדה ומתמודדת עם תחום שמירת הסביבה ואחריות האדם לעולם. נבקש להכיר נקודות מבט במקורותינו ונראה כיצד דווקא העמקה בהם מניחה בסיס רעיוני, מוסרי, חברתי מתמשך למשמעות ולרלבנטיות הנושא כיום, בשמירת הסביבה וכדור הארץ לנו ולדורות הבאים אחרינו.
היחידה פותחה על ידי: אריאל אביב ואילנה יהודה
משך הקורס: 3 שעות
התאמה לכתות: ג - ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
28-12-2022
תקציר: אנחנו רגילים ללמד בכיתה כל חג בנפרד, ועם זאת מעניין לבדוק מה מסתתר מאחורי לוח השנה העברי בכללותו. האם יש משמעות למבנה שלו, לרצף שבתוכו? האם הוא מספר סיפור גדול יותר מסך חלקיו? וכיצד חוויית הזמן שלנו – בכל יום, שבוע, חודש ושנה – תורמת לעיצוב הזהות שלנו כפרטים, וכן כיהודים וישראלים?
מוזמנים לצאת אתנו למסע בזמן, זמן יהודי־ישראלי.
היחידה מותאמת בעיקרה לנושאי הלימוד בציר זמן יהודי־ישראלי בתוכנית הלימודים בתרבות יהודית־ישראלית לכיתה ד', ומתאימה כמובן גם לכיתות גבוהות יותר.
(מומלץ ללמוד אחריה גם את היחידה הנוספת בנושא הזמן, שמתמקדת בעיקר בשבת.)
היחידה פותחה ע"י: אריאל אביב ואילנה יהודה
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ד׳-ו׳
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
13-01-2021
תקציר: יחידת הלימוד עוסקת בנושא דמויות מופת בתרבות היהודית הישראלית.
היחידה מזמנת ללומד חשיפה לפעילויות שונות המאפשרות בניית דיאלוג עם דמות מופת בחברה בישראל ולחקר שלה.
ביחידה מוצגים כלים דיגיטליים המאפשרים בניית פעילויות מתוקשבות במרחב הפיזיטלי בנושא.
היחידה פותחה על ידי: ורד בנדיקט
משך הקורס: 3 שעות
התאמה לכתות: ד - ו
תנאי קדם: אין
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: ביחידה זו נתוודע לסיפורו של הלל והנכרי, ונבקש בעזרתו להגדיר שלבים בסיסיים בקריאה מושכלת במקורות מארון הספרים היהודי, במיוחד באגדות חז"ל, ונראה כיצד דווקא העמקה בהיבטים לשוניים ומבניים מניחה בסיס למשמעות ולרלבנטיות.
היחידה פותחה על ידי: אריאל אביב, מדריך מרכז הפיתוח המקצועי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: ביחידה כפולה זו (בסיס + המשך) נתוודע לתרבות המחלוקת – שהיא מאפיין מרכזי של ספרות חז"ל ושל היצירה היהודית בכללה, ובעלת ערך רב לתרבות השיח שלנו כאן ועכשיו. מתוך המקורות נעמוד על צדדיה השונים של המחלוקת ועל דרכים לקיימה בצורה מיטבית.
היחידה פותחה על ידי: אריאל אביב, מדריך מרכז הפיתוח המקצועי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
יחידות א-סינכרוניות
02-10-2020
תקציר: ביחידה כפולה זו (בסיס + המשך) נתוודע לתרבות המחלוקת – שהיא מאפיין מרכזי של ספרות חז"ל ושל היצירה היהודית בכללה, ובעלת ערך רב לתרבות השיח שלנו כאן ועכשיו. מתוך המקורות נעמוד על צדדיה השונים של המחלוקת ועל דרכים לקיימה בצורה מיטבית.
היחידה פותחה על ידי: אריאל אביב, מדריך מרכז הפיתוח המקצועי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ג-ו
תנאי מקדים: השלמת יחידה לומדים לחלוק: על תרבות המחלוקת בספרות חז"ל - חלק א'