14 קורסים
בינה מלאכותית
07-05-2023
תקציר: ביחידה זו נערוך היכרות והתנסות עם עולם הבינה המלאכותית בחינוך; נכיר את המושגים הבסיסיים ונבחן את המשמעויות מנקודת המבט של המורה ושל התלמיד. נעסוק בשאלה האם מדובר באופנה חולפת או במהפכה עמוקה בתהליכי הוראה, למידה והערכה. נכיר את האתגרים בהיבטים של אמינות המידע, אתיקה, זכויות יוצרים ושמירת הפרטיות. נבחן ונגבש המלצות לשימוש ושילוב מיטבי של הבינה המלאכותית בחינוך.
היחידה פותחה על ידי ד"ר עמיר גפן, חוקר ומרצה לטכנולוגיות למידה באקדמית רמת גן ומנהל מעבדה לבינה מלאכותית באגף מו"פ במשרד החינוך.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
07-05-2023
תקציר: איך מתחילים שיחה עם כלי "בינה מלאכותית" (AI - Artificial Intelligence)? מה שואלים ובאיזה ניסוח? האם כתיבת השאלה/בקשה זהה בכל כלי ה-AI? ביחידה זו נענה על שאלות אלו, ונלמד את התבנית המיטבית לשאילת שאלות על מנת לקבל את התשובות המדויקות ביותר. נתמקד בכלי הבינה המלאכותית ChatGPT ונראה כיצד נוכל לרתום אותו לעבודתנו כמורים.
היחידה פותחה על ידי איריס פלד, מורה לפיזיקה, מכינה לבגרות, מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת הפיזיקה, מפתחת קורסים מקוונים, טכנופדגוגית מפתחת ומנחה השתלמויות בפדגוגיה דיגיטאלית ובינה מלאכותית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
28-01-2025
תקציר: מהי כשירות בינה מלאכותית? מה המיומנויות הנדרשות ממורים ומתלמידים בעידן רווי בינה מלאכותית? באמצעות אילו פרקטיקות ניתן להשיג אותן?
ביחידה זו, נכיר את ארבע מיומנויות הליבה של כשירות בינה מלאכותית, נעמיק במחוון הכשירות למורים ולתלמידים, נלמד מה מצופה מאיתנו בכל שלב, ונזהה הזדמנויות לקידום מיומנויות הליבה.
היחידה פותחה על ידי: יפעת שורר נקר, מדריכה ארצית באגף פיתוח פדגוגי במזכירות הפדגוגית, וקרין רוזנר
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: על יסודי
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
24-07-2023
תקציר: איך מציירים ציור מדהים, גם אם מעולם לא נגעתם במכחול? איך בונים מצגת אסתטית ומרשימה, אפילו אם אין לכם רעיון? איך יוצרים סרטון, גם אם מעולם לא למדתם עריכה? ביחידה זו "נשוחח" עם מחוללי תמונות מבוססי בינה מלאכותית, נלמד את אמנות "ניסוח הבקשות" (Prompts) מהכלים ונגיע לתוצרים חזותיים מדהימים. תשאלו לשם מה? כבר אמרו את זה לפנינו: "תמונה שווה אלף מילים". תוכן חזותי (תמונות, מצגות וסרטונים) ממחיש באופן חזותי (ויזואלי) רעיון או נושא ונצרב בזיכרון. הוא יכול לבטא רעיונות מופשטים ולהפוך דמיון למציאות. קדימה, אנחנו במרחק של מספר קליקים משם, בואו איתנו!
פיתוח היחידה: איריס פלד, מורה לפיזיקה, מכינה לבגרות, מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת הפיזיקה, מפתחת קורסים מקוונים, טכנופדגוגית מפתחת ומנחה השתלמויות בפדגוגיה דיגיטאלית ובינה מלאכותית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: י'-יב'
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
11-01-2024
תקציר: יותר מדי כלי בינה מלאכותית ואתם לא יודעים במה לבחור?
הגעתם למקום הנכון!
קנבה ריכזה עבורכם את כל הכלים הרלוונטיים להוראה במקום אחד! בואו ליצור מסמכים, מצגות, תמונות, תעודות הערכה, הזמנות, משחקים והכול במספר קליקים בודדים! מוכנים לצאת לדרך?
היחידה מיועדת למורים המכירים את השימוש הבסיסי בקנבה, ובעלי חשבון פרו או חינוכי.
היחידה פותחה על ידי: איריס פלד, מורה לפיזיקה, מכינה לבגרות, מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת הפיזיקה, מפתחת קורסים מקוונים, טכנופדגוגית מפתחת ומנחה השתלמויות בפדגוגיה דיגיטאלית ובינה מלאכותית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז'-י"ב
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
05-02-2025
תקציר: הבינה המלאכותית משנה את פני העולם, ומשפיעה על תחומים רבים בחיינו, כולל החינוך. יחד עם הפוטנציאל שלה לשיפור תהליכי למידה, עולה השאלה כיצד ניתן להשתמש בה באופן אתי, תוך שמירה על ערכים חינוכיים. יחידה זו תעסוק בדילמות אתיות, ערכים והתמודדות עם אתגרי אתיקה בשילוב בינה מלאכותית בחינוך.
היחידה פותחה על ידי: ד"ר רותם ויצמן, מדריך תקשוב ומרצה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
31-10-2024
תקציר: היי צ'אט, תוכל להסביר לי איך אפשר לחזק את תחושת המסוגלות באמצעות בינה מלאכותית?
עם פריצת כלי הבינה המלאכותית לחיינו למדנו, אנחנו המורים, להשתמש בכלים אלה. אבל איך כלים אלה יכולים לסייע לתחושת המסוגלות וללמידה העצמאית של התלמידים שלנו?
ביחידה זו נעסוק בשאלה מהי מסוגלות וכיצד באמצעות כלי AI אפשר לטפח מיומנות זו אצל התלמידים.
נלמד כיצד ללמד תלמידים לכתוב פרומפט (1) למשימות שונות, ונבנה בוט (2) שיהווה מעין מורה פרטי לתלמידים שלנו ויסייע במגוון משימות.
היחידה פותחה על ידי: מירב ויצמן, מדריכה ארצית לחדשנות פדגוגית במזכירות הפדגוגית ושרית תורג'מן-יפה, מרכזת SEL בתחומי הדעת, שפ"י והמזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
08-04-2024
תקציר: הבינה המלאכותית נכנסה לחיינו וגם תופסת מקום רב בעולם המחקר. כלי הבינה המלאכותית מאפשרים לנו לייעל את עבודת חקר, לערוך סיעור מוחות ולהגיע למידע איכותי ועדכני.
הלמידה ביחידה תאפשר למורים להתנסות בשיתוף בינה מלאכותית בשלבים השונים של תהליך החקר, ולהחליט באיזה אופן יוכלו ליישם זאת עם התלמידים בכיתה.
(התמונה נוצרה ב- CoPilot: "בינה מלאכותית עוזרת לאיש על רקע שביל שעליו הוא הולך")
היחידה פותחה על ידי: ד"ר רותם ויצמן, טכנו-פדגוג ומדריך תקשוב
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
תנאי קדם: אין
בינה מלאכותית
06-02-2025
תקציר: בדיוק כמו בשחמט, מהלך טוב מתחיל במחשבה קדימה. במהלך חודש בינה המלאכותית עסקנו בפרקטיקות הוראה חדשות שמשלבות AI. ביחידה שלפניכם תבצעו שתי משימות שאותן תגישו באופן עצמאי. לאחר הגשת המשימות תוכלו להפיק תעודה ולמסור אותה למנחה ההשתלמות או לצבור שעות להשתלמות כוורת. פרטים נוספים בהמשך היחידה.
היחידה פותחה על ידי: קרן דדיה, ממונה יחידת חדשנות פדגוגית והערכה חלופית
משך: 3 שעות
תנאי קדם: השתתפות בכנס AI של המזכירות הפדגוגית
בינה מלאכותית
31-03-2025
ملخص:
كيف نرسم لوحةً مذهلةً، حتّى لو لم نلمس فرشاةً من قبل؟ كيف نبني معروضة جميلة ومثيرة للإعجاب، حتّى لو لم يكن لدينا فكرة؟ كيف ننشئ مقطع فيديو، حتّى لو لم نتعلّم التحرير أبدًا؟ في هذه الوحدة سنتحدّث مع أدوات الذكاء الاصطناعيّ، وسنتعلّم فنّ "صياغة الطلبات" (Prompts) من الأدوات وسنصل إلى نتائج مذهلة. اسألوا لماذا؟ لقد قيل ذلك من قبلنا: "الصورة بألف كلمة". المحتوى المرئيّ (الصور والمعروضات والفيديوهات) يوضّح الفكرة أو الموضوع بصريًّا ويُحفر في الذاكرة. يمكنه التعبير عن الأفكار المجرّدة وتحويل الخيال إلى واقع. هيّا، نحن على بُعد نقرات قليلة من هناك، تعالوا معنا!
طوّرت الوحدة: إيريس بيليد، معلّمة فيزياء، تحضّر التلاميذ لامتحانات البجروت، مرشدة قُطريّة في تدريس الفيزياء، مطوّرة مساقات محوسبة، خبيرة تربويّة - تكنولوجيّة تعمل على تطوير وتوجيه استكمالات في التربية الرقميّة والذكاء الاصطناعيّ.
المدة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: العاشر-الثاني عشر
المتطلبات المسبقة: لا يوجد
בינה מלאכותית
24-03-2025
ملخص: دخلَ الذكاء الاصطناعيّ إلى حياتنا، وباتَ يحتلُّ مكانًا كبيرًا في عالمِ البحثِ.
أدواتُ الذكاء الاصطناعيّ تتيحُ لنا تحسينَ عملِ البحثِ، وإجراءَ العصفِ الذهنيّ، والوصولَ إلى معلوماتٍ ذاتِ جودةٍ ومحتوىً مُحَدَّث.
تتيحُ الوحدةُ للمعلّمينَ تجربةَ دمجِ الذكاء الاصطناعيّ في المراحلِ المختلفةِ من عمليّةِ البحثِ، واتّخاذَ القرارِ حولَ كيفيّةِ تطبيقِ ذلك مع الطلّابِ في الصفِّ.
(أنشئت الصورة عبر - CoPilot: "يساعد الذكاء الاصطناعيّ الرجل في الخلفيّة أثناء سيره على الطريق")
تمّ تطوير الوحدة من قِبل: د. روتم فايتسمان, تقني تربوي ومرشد تكنولوجيا المعلومات.
المدة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: السابع - الثاني عشر
المتطلبات المسبقة: لا يوجد
בינה מלאכותית
20-04-2025
ملخص: ما هي كفاءة التعامل مع الذَّكاء الاصطناعيّ؟ ما هي المهارات الّتي يجب على المعلّمين والطلّاب إتقانها في عصر تغمره تقنيات الذكاء الاصطناعيّ؟ وما الممارسات الّتي يمكن تطبيقها لتطوير هذه المهارات؟
في هذه الوحدة، سوف نتعرّف على أربع مهارات أساسيّة تشكّل كفاءة التعامل مع الذكاء الاصطناعيّ، ونتعمّق في مؤشِّر (مقياس) الكفاءة للمعلّمين والطلّاب، ونتعلَّم ما هو متوقّع منّا في كلّ مرحلة، وسنحدّد الفرص المتاحة لتعزيز المهارات الأساسيَّة.
طوّرت الوحدة: يفعات شورير نيكر، مرشدة قطريّة في وزارة التربية والتّعليم – قسم التطوير البيداغوجيّ في السكرتارية البيداغوجيّة، وكرين روزنر.
المدة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: المرحلة الثّانويّة
المتطلبات المسبقة: لا يوجد
בינה מלאכותית
17-03-2025
ملخص: الذكاء الاصطناعيّ يغيّر وجه العالم، ويؤثّر على مجالات عديدة في حياتنا، بما فيها مجال التربية والتعليم. إلى جانب إمكاناته الكبيرة في تحسين سيرورات التعلّم، يُسأل السؤال حول كيفيّة استخدامه بطريقة أخلاقيّة، مع الحفاظ على القيَم التربويّة. تتناول هذه الوحدة المعضلات الأخلاقيّة، القيَم والتعامل مع تحدّيات الأخلاقيّات في دمج الذكاء الاصطناعيّ في التربية والتعليم.
طوّرت الوحدة: د. روتم فايتسمان، مرشدة تكنولوجيا تعليم ومحاضرة.
المدّة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: السابع - الثاني عشر
المتطلبات المسبقة: لا يوجد
בינה מלאכותית
13-10-2023
ملخّص: سنقوم في هذه الوَحدة بتعرّف وتجريب عالم الذكاء الاصطناعيّ في التعليم؛ سنتعرّف المصطلحات الأساسيّة ونختبر المعاني من منظور المعلّم/ة والتلميذ. سنتعامل مع مسألة ما إذا كانت هذه موضة عابرة أم ثورة عميقة في عمليّات التعليم والتعلّم والتقييم. سنتعرّف التحدّيات من جوانب موثوقيّة المعلومات والأخلاق وحقوق الملكيّة الفكريّة والحفاظ على الخصوصيّة. سنختبر ونبلور توصيات للاستخدام والدمج الأمثل للذكاء الاصطناعيّ في التربية والتعليم.
طوّر الوَحدة: الدكتور عمير ﭼـيفن، باحث ومحاضر في تقنيّات التعلّم في أكاديميّة رمات ﭼـان ومدير مختبر ذكاء اصطناعيّ في شعبة البحث والتطوير في وزارة التربية والتعليم.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم لصفوف: السابع حتى الثاني عشر
الشروط: لا توجد