12 קורסים
מפתח הלב
22-10-2023
תקציר: מנהיגות היא אחת התופעות החברתיות הנחקרות ביותר, ועם זאת, גם הבלתי מובנות ביותר. לפני כשלושים שנה אמר חוקר בשם סטוגדיל, כי "מספר ההגדרות למנהיגות רב כמעט כמו מספר האנשים שניסו להגדיר את המושג".
ביחידה זו נעסוק בבירור מושג המנהיגות, בהגדרתו ובהיכרות עם תכונות המנהיג. ננסה לעמוד על מאפייני המנהיגות בחברת הילדים ולבחון כיצד ניתן לפתח כישורי מנהיגות בקרב התלמידים.
היחידה פותחה על ידי: היחידה פותחה ע"י אורטל ליבנה, מדריכה ארצית לחינוך חברתי ערכי, אגף א', משרד החינוך.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א'- ו'
דרישות קדם: אין
מפתח הלב
04-08-2023
תקציר: תחושת שייכות היא אחד הצרכים הבסיסיים של האדם וחינוך לזהות הוא אחד המרכיבים החשובים הנדרשים למילוי צורך זה. חינוך לזהות הוא אתגר מורכב לכל מערכת חינוך בתקופתנו, וכך גם למערכת החמ"ד המתמודדת עם אתגר ייחודי – חינוך לזהות ציונית דתית. העמקת ההיכרות עם אתגר זה והצעת דרכים להתמודדות עמו יעמדו במרכזה של יחידה זו.
היחידה פותחה על ידי: משה מלך, מורה וחבר בצוות ההדרכה וצוות הכתיבה של החינול החברתי ערכי בחמ"ד.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו.
דרישות קדם: אין
מפתח הלב
28-09-2023
תקציר: ביחידה זו נעסוק במודעות עצמית ובניהול עצמי, שהם חלק מלמידה חברתית-רגשית (SEL). נעסוק בנו, המחנכים המשתלמים, בזהות שלנו ובדרך שבה אנו משמשים מודל לתלמידים שלנו, ונתרום לפיתוח זהותם של התלמידים ולשיפור יכולותיהם דרך חיבור משמעותי לכישורים החברתיים והרגשיים שלהם.
היחידה פותחה ע"י נורית שפירו, מדריכה לחינוך חברתי-ערכי, אגף יסודי, המינהל הפדגוגי
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו.
דרישות קדם: אין
מפתח הלב
16-02-2022
תקציר: במערכת החינוך בישראל מתקיים בשנים האחרונות שיח ערני ופורה על שיטות להערכת תלמידים. קיימת מגמה בולטת של רצון לשינוי השיטה.
שיטת הציונים שהייתה מקובלת מסתמנת כשיטה שאינה משקפת את התהליכים החינוכיים ואת מטרות־העל של מערכת החינוך.
המורים בשטח שומעים את הקולות, סופגים את הרעיונות, משתכנעים בצורך לשינוי, אך מתקשים מאוד לתרגם אותו לעבודה היום־יומית עם התלמידים.
ביחידה זו נפתח לדיון את שיטות ההערכה המסורתיות, נבחן לעומק את הצורך בשינוי ונציע מתווה לתהליך הדרגתי שבו מורים ותלמידים כאחד מקיימים תהליך משמעותי לקראת שינוי זה.
היחידה פותחה על ידי: רחל אביגד, מורה ובעלת מיזם "נקודה טובה".
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א׳-ו׳
תנאי קדם: אין
מפתח הלב
16-02-2022
תקציר: היחידה עוסקת במשולש המאתגר מורים-הורים-תלמידים ובהזדמנות הטמונה בקשר זה.
נכיר טיפוסי הורים שונים, נדון על מקורות הקושי בתקשורת עם ההורים, ננתח דילמות מן השטח וניצור יחד כלים ופתרונות מעשיים לבניית תקשורת מיטבית עם הורים.
היחידה פותחה על ידי: רחל אביגד – מורה ובעלת מיזם "נקודה טובה"
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א׳-ו׳
תנאי קדם: אין
מפתח הלב
29-11-2021
תקציר: מערכת החינוך והצוותים הפועלים בה כבר הבינו מזמן שהדרך הטובה ביותר לרתום תלמיד ללמידה היא על ידי משוב חיובי ושימת דגש בנקודות החוזק שבו. בפועל, לא פעם השגרה המורכבת והאתגרים הרבים בדרך מביאים אותנו, המורים, לשימוש בשפה שלילית ולהדגשת החוסרים והקשיים של הילד, אף בלי שנרצה בכך.
ביחידה זו נלמד על כוחו של משוב חיובי ועל הדרך האפקטיבית ביותר לשימוש בו. כמו כן נקבל טיפים לניהול כיתה ולמערכי שיעור מקדמי אקלים חיובי בכיתה.
היחידה פותחה על ידי: רחל אביגד, מורה ובעלת מיזם "נקודה טובה".
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א׳-ו׳
תנאי קדם: אין
מפתח הלב
14-10-2021
תקציר: על כל מורה ומחנך ללמד את תלמידיו ביום הזיכרון לשואה ולגבורה על השואה. רבים מאיתנו נרתעים ומתקשים בהוראת הנושא, מרגישים שהוא אינו מתאים לתלמידים צעירים כל כך. אלה שחושבים שהנושא חשוב גם בגיל הצעיר חוששים מעודף מידע שעלול להכאיב או להזיק לתלמידיהם. ביחידה שלפנינו נלמד על הוראת השואה בחינוך היסודי, על התאמת התכנים לגיל הלומדים וכן לכישורים הרגשיים והאינטלקטואליים שלהם. בסיום היחידה יהיו לכל אחד ואחת הכלים ללמד את נושא השואה בכיתתם באופן מיטבי וערכי.
היחידה פותחה על ידי: נורית שפירו, מדריכה ארצית לחינוך חברתי ערכי ולהוראת השואה
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א'-ו'
תנאי קדם: ללא
מפתח הלב
14-10-2021
תקציר: היחידה תעסוק במקרים שונים של אפליה ובדרך להתמודד עם תופעות אלו בעזרת לימוד הנושא רב־תרבותיות. בהמשכה נלמד על רב־תרבותיות, נציג את מטרות לימוד הנושא, נחשוף דרכים לחינוך התלמידים לרב־תרבותיות, ונגלה שהחינוך והלימוד יוכלו למנוע הישנות של מקרי אפליה ושל תופעות גזענות.
היחידה פותחה על ידי: נורית שפירו, מדריכה ארצית במחלקה לחינוך לחיים בחברה
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א'-ו'
תנאי קדם: אין
מפתח הלב
11-11-2020
תקציר: לעבודת הצוות חשיבות גדולה בעידן הפוסט־מודרני.
תפקידנו כמחנכים הוא לצייד את תלמידינו בכלים ובמיומנויות שישרתו אותם בחייהם הבוגרים, בתחום המקצועי ובתחום האישי. היחידה בוחנת את עבודת הצוות בהיבטים שונים: מרכיביה, השפעותיה, מורכבותה ויתרונותיה.
היחידה פותחה על ידי: אירית בראל, מדריכה ארצית במחלקה לחינוך לחיים בחברה
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ד-ו
תנאי קדם: אין
מפתח הלב
11-02-2021
תקציר: היחידה תעסוק בטיפוח מעורבות חברתית בכיתה.
ביחידה נלמד כיצד לעודד ילדים לגלות אכפתיות, ערנות לסובב ואחריות.
היחידה פותחה על ידי: ענת כהן, מדריכה ארצית במחלקה לחינוך לחיים בחברה.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
תנאי קדם: אין
מפתח הלב
22-06-2021
مُلخّص: يعتبر العمل الجماعيّ مهارة أساسيّة في عصر ما بعد الحداثة: فيطلب من خرّيجي جهاز التربية والتعليم مستقبلًا العمل بمهارات العمل الجماعيّ، التي تشمل بناء سيرورات التواصل والتفاعل بين أعضاء الطاقم، والتعاون من أجل إنجاز منتج مشترك. في العمل الجماعيّ هناك أهمّيّة كبرى لمشاركة التلاميذ وتحمّل المسؤوليّة على عاتقهم.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للمعلّمين في الصّفوف الرّابعة حتّى السّادسة
شروط مسبقة: لا يوجد
طُوِّرت الوحدة: عنات كوهن – مرشدة قطريّة في وحدة التربية للحياة في المجتمع
מפתח הלב
21-06-2021
مُلخّص: الوحدة تعمل على تطوير التداخل الاجتماعيّ داخل الصفّ.
من خلال الوحدة سوف نميّز كيف ممكن أن نطوّر التداخل الاجتماعيّ من جيل صغير.
المدّة الزمنيّة: 3 ساعات
ملائم للمعلّمين في المرحلة الإبتدائيّة
شروط مسبقة: لا يوجد
طُوِّرت الوحدة: عنات كوهن – مرشدة قطريّة في وحدة التربية للحياة في المجتمع.