7 קורסים
חשיבה וחקר
01-04-2022
תקציר: חיי בית הספר מזמנים לתלמידים ולתלמידות שלנו התמודדויות עם מגוון סוגיות חברתיות ולימודיות כאחד. איך אנחנו, המורות והמורים, יכולים לעצב תרבות כיתתית ובית ספרית שמבוססת על יכולת ביטוי, הקשבה ומעורבות חברתית פעילה? ביחידה זו נכיר את "מודל הפרלמנט" - מודל יישומי לניהול דיון מובנה סביב סוגיות רלוונטיות מחיי התלמידים ונחשף לאסטרטגיות חשיבה מגוונות שהמודל מפתח אצל התלמידים.
היחידה פותחה על ידי: יפעת שורר נקר, מדריכה ארצית באגף א' פיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
דרישות קדם: אין
חשיבה וחקר
03-03-2022
תקציר: "חשיבה יצירתית" היא היכולת לחשוב על נושאים מוכרים בדרכים חדשות, להציע הסברים או פתרונות חלופיים, לייצר הקשרים חדשים בין תחומי ידע שונים ולהפיק תוצרים מקוריים, רלוונטיים ובעלי ערך (מתוך מסמך דמות הבוגר, משה"ח). ביחידה זו נעמיק במיומנויות מרכזיות לחשיבה יצירתית שדרושות לדמות הבוגר ונתנסה במגוון כלים ופרקטיקות מתאימות ליישום בכל תחום דעת ובכל גיל.
היחידה פותחה על ידי: חגית ירום-גרוס, מדריכה ארצית אגף א' פיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
תנאי קדם: אין
.
חשיבה וחקר
18-10-2021
תקציר: האם אתם מצליחים לייצר מספיק הזדמנויות במסגרת השיעורים שיאפשרו לתלמידים להתמודד עם שאלות שמתרגלות ומשכללות את החשיבה היצירתית שלהם? ביחידה זו נכיר את מודל גש"ם לעידוד חשיבה יצירתית בתחומי הדעת השונים ונתנסה בתכנון משימות המבוססות על עקרונותיו.
היחידה פותחה על ידי: ד"ר טל וייס
עיבוד לכוורת: יפעת שורר נקר
מדריכות ארציות באגף א' פיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
תנאי קדם: אין
חשיבה וחקר
11-11-2021
תקציר: ככל שגיל התלמידים עולה, הם שואלים פחות ופחות שאלות.
מדוע חשוב שתלמידים ישאלו שאלות? מה נרוויח מתלמידים שואלים?
ומה תפקידנו, המורים, בהקשר של שאילת שאלות מניעות למידה?
ביחידה זה נעסוק בשאלות חשובות אלו ונרחיב את בסיס הידע אודות אסטרטגית שאילת שאלות והמקום שלה בהוראה כמניעה למידה. כמו כן, נכיר שלוש פרקטיקות אשר יאפשרו לנו לתת מענה לאתגר החינוכי של שאילת שאלות מניעות למידה.
היחידה פותחה על ידי: אביגיל שושן, אגף א' פיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: ז-יב
דרישות קדם: אין
חשיבה וחקר
13-10-2021
תקציר: לעתים אנו מלמדים פריטי ידע שאינם מתקשרים זה לזה, התלמידים שלנו לא מצליחים להתחבר, ואולי גם אנחנו לא כל כך… פרטים כאלו נועדו לשכחה מהירה. הוראה לאור "רעיון גדול" מכוונת לתת משמעות לפרטים, להותיר מסר בתודעת התלמידים ולעודד חשיבה מעמיקה ורחבה. ביחידה זו נתוודע למושג "רעיון גדול" ונלמד כיצד ניתן ליישמו בהוראה, שלב אחר שלב.
היחידה פותחה על ידי: יפעת מור, מדריכה במזכירות הפדגוגית.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א-ו
דרישות קדם: אין
חשיבה וחקר
08-05-2025
ملخص: كلّما زاد عمر الطلّاب، قلّ عدد الأسئلة التي يطرحونها.
لماذا من المهمّ أن يطرح الطلّاب أسئلة؟ وماذا نجني من طلّاب يسألون؟
وما دورنا نحن، المعلّمين، في سياق طرح الأسئلة التي تُحفّز عمليّة التعلّم؟
في هذه الوحدة، سنتناول هذه الأسئلة المهمّة، ونوسّع قاعدة المعرفة حول استراتيجيّة طرح الأسئلة ودورها في التدريس كمحفّز للتعلّم.
كما سنتعرّف على ثلاث ممارسات عمليّة تُمكّننا من مواجهة التحدّي التربويّ المرتبط بطرح أسئلة تُحفّز التعلّم.
طوّرت الوحدة: أبيچايل شوشان، قسم "أ" للتطوير البيداغوجيّ، السكرتاريا التربويّة.
المدة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: المرحلة فوق الابتدائيّة
المتطلبات المسبقة: لا يوجد
חשיבה וחקר
14-05-2025
ملخص: "التفكير الإبداعيّ" هو القدرة على التفكير في موضوعات مألوفة بطرائق جديدة، واقتراح تفسيرات أو حلول بديلة، وإنشاء روابط جديدة بين مجالات معرفة مختلفة، وإنتاج مُنتجات مبتكرة وذات صلة وقيمة. (من وثيقة "شخصيّة الخرّيج"– وزارة التربية والتعليم). في هذه الوحدة، سنتعمّق في المهارات الرئيسيّة للتفكير الإبداعيّ الضروريّة لبناء شخصيّة الخرّيج، ونتدرّب على مجموعة متنوّعة من الأدوات والطرائق المناسبة للتطبيق في أيّ مجال معرفة ولدى جميع الفئات العمريّة.
طوّرت الوحدة: حغيت غروس- يروم، مرشدة قطريّة في الوزارة - قسم "أ" للتطْوير البيداغوجيّ، في الأمانة البيداغوجيّة.
المدّة: 3 ساعات
مناسب للصفوف: الأولى-السادسة
المتطلبات المسبقة: لا يوجد