דילוג לתוכן הראשי

4 קורסים

מיין לפי
התשמע קולי? טכניקות לשוניות המסייעות בזיהוי קולות העולים מטקסט הטיעון
אוריינות לשונית
חשיבה ביקורתית
אוריינות מידע
תקציר הקורס

עברית כשפת אם

התשמע קולי? טכניקות לשוניות המסייעות בזיהוי קולות העולים מטקסט הטיעון

26-12-2024

ביחידה זו ניחשף לאמצעים לשוניים מסוגים שונים המסייעים לזהות את קולו של הדובר בטקסט הטיעון ולהבחין בקולות נוספים שהוא מציג בדרכים שונות. נסביר ונמחיש כיצד טכניקות לשוניות ותחביריות יכולות לשרת את הכותב לצורך הבעה של עמדות וקולות בטקסט, ובמקביל כיצד יכול הקורא להשתמש בהן לצורך זיהוי של עמדות וקולות שאינם בהכרח גלויים. נדגים כיצד באים לידי ביטוי אמצעים לשוניים אלה במאמר טיעון העוסק בתופעת הביוש (שיימינג), ונדון באופן שבו יכולים המורים לעשות שימוש באמצעים לשוניים אלה לצורך הוראה ולמידה. במהלך היחידה נתבונן במאמרה של פרופ' לבנת ונדגים את דבריה.

היחידה פותחה ע"י:

  • טליה סופר, מורה ללשון עברית בחינוך העל יסודי, מדריכה באגף לקליטת תלמידים עולים חדשים, מרצה ורכזת עברית כשפה שנייה במכינה לעולים באוניברסיטת בר אילן.
  • יפעת פרידמן, מורה ללשון ולחינוך מיוחד, מדריכה ארצית באגף א' לפיתוח פדגוגי ובפיקוח על הוראת העברית ביסודי, יועצת דיסציפלינארית במכללת לוינסקי לחינוך.

משך: 3 שעות

מתאים לכיתות: ז-י"ב

דרישות קדם: אין


  • (4)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    על חלקי הדיבר – חלק ב': קטגוריות דקדוקיות, מטפורה דקדוקית וחלוקה חדשה וגמישה
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    עברית כשפת אם

    על חלקי הדיבר – חלק ב': קטגוריות דקדוקיות, מטפורה דקדוקית וחלוקה חדשה וגמישה

    30-06-2024

    אחרי שעמדנו על הקשיים בחלוקת אוצר המילים לחלקי הדיבר, נלמד על תולדות העיון בחלקי הדיבר, על קטגוריות דקדוקיות, על המטפורה הדקדוקית ועל התזוזה הקטגורית. בסוף היחידה נציע בזהירות כיוון לחלוקה גמישה הכוללת תחומי ביניים תוך הישענות על הנלמד בתחום הקטגוריות הדקדוקיות, המטפורה הדקדוקית והתזוזה הקטגורית.

    היחידה פותחה ע"י: יהונתן רוסן ממן, מרכז מערך ההשתלמויות (בפועל), האקדמיה ללשון העברית.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-יב

    תנאי קדם: סיום כוורת - חלקי דיבר א׳

  • (2)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    האקדמיה ללשון העברית – חלקי הדיבר – חלק א'
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    עברית כשפת אם

    האקדמיה ללשון העברית – חלקי הדיבר – חלק א'

    30-04-2024

    חלוקת אוצר המילים לחלקי הדיבר היא הבסיס ללימוד התחביר. חלוקה זו נשענת על מושגים מתחום תורת הצורות, מתחום הסמנטיקה ואף מתחום התחביר (התחום שחלוקה זו נועדה לשרת). ביחידה זו נכיר חלוקות שונות לחלקי הדיבר ונציג את הבעייתיות בהגדרות המקובלות.

    היחידה פותחה ע"י: יהונתן רוסן ממן, מרכז מערך ההשתלמויות (בפועל), האקדמיה ללשון העברית.

    מתאים לכיתות: א-יב

    משך: 3 שעות

    תנאי קדם: אין

  • (6)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    תורת ההגה
    אוריינות לשונית
    מודעות עצמית
    תקציר הקורס

    עברית כשפת אם

    תורת ההגה

    08-05-2023

    תורת ההגה היא אחד הענפים החשובים של הבלשנות הכללית. ביחידה נכיר מושגי יסוד בתחום (פונטיקה לעומת פונולוגיה; אות, צליל, הגה; פונמה, אלופון; פונוטקטיקה; מעתקי הגיים) ונלמד על תורת ההגה של העברית לתקופותיה (מצאי ההגיים של לשון המקרא, של לשון חכמים ושל העברית החדשה; מסורות הגייה בעדות ישראל).

    היחידה פותחה ע"י: יהונתן רוסן ממן, האקדמיה ללשון העברית.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: ז-יב

    תנאי קדם: אין

  • (8)
  • יחידה פותחה בהתאמה לדרישות הבגרות הגמישה
    מיומנויות: אוריינות לשונית, מודעות עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו