דילוג לתוכן הראשי

10 קורסים

מיין לפי
הכול מכתוב - העיתון ככלי להוראת עברית כשפה שנייה
אוריינות לשונית
חשיבה ביקורתית
אוריינות מידע
מודעות חברתית
תקציר הקורס

עברית לחברה הערבית

הכול מכתוב - העיתון ככלי להוראת עברית כשפה שנייה

09-02-2025

תקציר:

יחידה זו מיועדת למורים לעברית המלמדים בבתי הספר הערביים. היחידה מדגישה את חשיבות החידוש של לימוד ארבע אופנויות השפה העברית (האזנה ודיבור ולאחר מכן קריאה וכתיבה) באמצעות טקסטים עיתונאיים מהתקשורת, מהמדיה המודפסת (עיתונים) ומהמדיה הדיגיטלית (עיתונים אלקטרוניים). ביחידה זו נתמקד בטרמינולוגיה של ה-CEFR (המדד האירופי להערכת שפות) אשר מדגישה ארבעה תהליכים בהוראת השפה השנייה: קליטה, הפקה, אינטראקציה ותיווך. למידה כזו מספקת למורים רעיונות מעשיים יצירתיים ותרגול שפתי רב באמצעות פעילויות ומשימות המתבססות על עיתונים. המשימות השונות מפתחות אצל לומדי השפה השנייה קריאה, כתיבה, דיבור וכישורי הקשבה. הטקסטים העיתונאיים מספקים ללומדים מידע עצום ומניעים אותם לדבר, להקשיב, לקרוא ולכתוב. 

היחידה פותחה על ידי מואפק יוספין, מדריך ארצי להוראת העברית, מעריך בכיר בבחינות בגרות ומנחה בהשתלמויות.


משך:3 שעות

מתאים לכיתות: ז - יב

תנאי קדם: אין

  • (0)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע, מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    שילוב משחקי תפקידים בהוראת עברית כשפה שנייה
    אוריינות לשונית
    מודעות חברתית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    שילוב משחקי תפקידים בהוראת עברית כשפה שנייה

    26-10-2024

    ביחידה זו נעסוק בשילוב של משחקי תפקידים בהוראת שפה שנייה, זאת לצורך חיזוק השליטה של תלמידינו בשפה העברית.
    היכרות עם הטכניקה של משחקי תפקידים תרחיב את נקודת המבט שלנו בנוגע להוראת שפה שנייה, ותאפשר לנו להקנות לתלמידינו ידע, כלים ויכולות למפות ולזהות עמדות מגוונות סביב נושא מסוים בשפה העברית. טכניקה זו אף עשויה לסייע לתלמידים לנהל דיון בצורה בהירה וקולחת, תוך שיפור מיומנויות השפה העברית הדבורה.


    היחידה פותחה ע"י: לורה ברג׳ות, מורה ללשון עברית בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה בדגש על הוראת העברית כשפה שנייה.

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי ז-יב
    תנאי קדם: אין

  • (0)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, מודעות חברתית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    דיון ושיח על רגשות וחלומות דרך צפייה בסרטונים בהוראת עברית כשפה שנייה
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    מודעות חברתית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    דיון ושיח על רגשות וחלומות דרך צפייה בסרטונים בהוראת עברית כשפה שנייה

    29-10-2024

    תקציר: 

    בעידן הדיגיטלי הסרטונים הפכו לכלי רב עוצמה שיכול לתרום רבות לתהליך ההוראה. שימוש בסרטונים מאפשר למורים להמחיש מושגים מורכבים, לעורר עניין בקרב הלומדים ולעודד למידה פעילה. יחידת הוראה זו נועדה לקחת אתכם למסע לימודי שבו תגלו את הקשר בין רגשות לחלומות, בדגש על החברה הערבית והאתגרים העומדים בפניה. תעשו זאת תוך צפייה בסרטונים המהווים כלי פדגוגי ייחודי להוראת העברית כשפה שנייה. לאורך היחידה תיחשפו לסרטונים מעוררי השראה המעוררים דיון ושיח  אטרקטיביים, ותהיו שותפים לחשיבה כיצד לרתום סרטונים אלה לחיזוק השפה העברית על רבדיה השונים אצל תלמידיכם דוברי הערבית. 

    יחידת הוראה זו מתבססת על ארבע המיומנויות הבאות לפי מסמך ה-CEFR: קליטה, הפקה, אינטראקציה ותיווך, כישורי לשון (זאת בהתייחס לתהליכי קריאה וכתיבה, האזנה, דיבור וידע לשוני).  

    היחידה פותחה על ידי נאדרה חטיב, מדריכה ארצית לשפה העברית בבתי ספר ערביים בחינוך העל יסודי, משרד החינוך.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז - יב

    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מסע לשוני בהוראת שפה שנייה דרך סיפורו של אתגר קרת
    אוריינות לשונית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    מסע לשוני בהוראת שפה שנייה דרך סיפורו של אתגר קרת

    06-10-2024

    ביחידה זו נעסוק ביצירתו של אתגר קרת: "בלטה", בה מציג הסופר נושאים הכוללים קונפליקטים פנימיים וכישלונות. ביחידה זו נדגיש את הגיבור כדמות אבודה, בודדה ושולית בחברה, ונתמקד בדרכי ההתמודדות שלה כאמצעי לפיתוח חוסן. במהלך הלמידה נעודד דיון בשפה העברית, נגוון בשאילת שאלות, נעודד את הלומדים להעלות תובנות ומחשבות הנוגעות ליצירה, וכך נוכל לפתח שיטות להוראה של יצירות ספרותיות בעברית, שכוללות ניתוח של היצירה לצד שימוש בהבעה בכתב ובעל פה בשפה העברית. באמצעות היצירה הספרותית נלמד כיצד לפתח אצל הלומדים את העברית (כשפה שנייה), כיצד להעשיר את אוצר המילים והביטויים שלהם, לפתח אצלם קריאה מתוך הנאה, לעודד אצלם את הכתיבה וההבעה, וכן לעורר דיון ושיח מקדם בשפה העברית.

    היחידה פותחה ע"י: ריהאם בגדסאר, מורה לעברית לכיתות ט'+י' ומחנכת כיתה.

    משך: 3 שעות

    מתאים למורים שכבת הגיל: כיתות ז-י"ב

    תנאי קדם: אין

  • (3)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    תכנון והצגת נושא בעל פה בעברית כשפה שנייה
    אוריינות לשונית
    חשיבה יצירתית
    אוריינות מידע
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    תכנון והצגת נושא בעל פה בעברית כשפה שנייה

    12-03-2025

    תקציר: היחידה עוסקת בהכנת התלמידים להצגת נושא בפני הכיתה בעברית כשפה שנייה. 

    נשים דגש על טכניקות ועל שיטות הוראה מעניינות ומעוררות מוטיבציה ללמידת שפה שנייה. כמו כן, נבין את דרכי הלמידה של התלמידים במטרה להתאים עבורם אסטרטגיות מתאימות לטיפוח העברית הדבורה. המטרה הסופית היא לקדם את השימוש בשפה השנייה בשיח היומיומי ולחזק את הביטחון העצמי של התלמידים דוברי הערבית.

    ביחידה זו נדון גם בכלים להערכה ולמתן משוב בונה לתלמידים על היצג דבור בשפה השנייה כדי לשפר את התקדמותם.

     

    היחידה פותחה על ידי אריג׳ סאלם, מורה בבית ספר נזירות המושיע - נצרת ומדריכה מחוזית לשפה העברית בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: י-יב

    דרישות קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה יצירתית, אוריינות מידע
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    קידום מיומנויות שפה שנייה בחינוך העל-יסודי דרך כתבות אקטואליות
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    מודעות חברתית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    קידום מיומנויות שפה שנייה בחינוך העל-יסודי דרך כתבות אקטואליות

    12-09-2024

    תקציר: ביחידה זו נדון בקידום מיומנויות של שפה שנייה באמצעות שימוש בכתבות אקטואליות מן העיתונות. נסביר הוראה מסוג זה באמצעות ניתוח מהלך שיעור המתבסס על כתבה אקטואלית. נדגים כיצד דרך הוראה זו מזמנת לתלמידים למידה מעוררת עניין ומעורבות, כזו ששזורים בה ערכים חברתיים, ידע עולם ותרבות. ההדגמה תלווה במושגים מקבילים מתוך תוכנית הלימודים החדשה, ה-CEFR.

    היחידה פותחה על ידי: יפעת פרידמן, מדריכה ארצית בפיקוח על הוראת העברית ביסודי ובאגף א' לפיתוח פדגוגי, מורה ללשון עברית ולחינוך מיוחד בחינוך העל יסודי ויועצת דיסציפלינארית במכללת לוינסקי לחינוך.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י'

    דרישות קדם: אין

     

  • (1)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    לימוד עברית שימושית בתוך שיח המונים
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    אוריינות דיגיטלית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    לימוד עברית שימושית בתוך שיח המונים

    02-09-2024

    תקציר: מרבית כלי התקשורת הכתובים הדיגיטליים (רדיו, טלוויזיה ואינטרנט) הם בעברית, וזו השפה הרווחת בחיי היום יום ברחוב, בשלטי החוצות, בקניונים ובעוד מקומות שונים. כל אלה מחייבים את המורים ללמד את השפה העברית באופן משמעותי, כזה שיאפשר לתלמידים לצרוך את השפה ולהעמיק בה. הלמידה דרך טקסטים בלתי פורמליים, כפי שניתן למצוא באינטרנט, במדיה וברשתות החברתיות, מאפשרת לתלמידים לרכוש מיומנויות אורייניות של השפה השימושית הרווחת.

    היחידה פותחה על ידי מואפק יוספין, מדריך ארצי להוראת העברית, מעריך בכיר בבחינות בגרות ומנחה בהשתלמויות.

     

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז' עד יב'

    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    דיאלוג כיתתי מבוסס שאלות חשיבה מסדר גבוה בהוראת עברית כשפה שנייה
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    מודעות חברתית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    דיאלוג כיתתי מבוסס שאלות חשיבה מסדר גבוה בהוראת עברית כשפה שנייה

    08-09-2024

    "ללמד את הילד לחשוב ולא ללמדו מה לחשוב" (ג'ון דיואי) - הסוגיה של קידום מיומנויות חשיבה בקרב תלמידים מעסיקה מורים ואנשי חינוך רבים. מורים יכולים לטפח שאילת שאלות וחשיבה כשם שהם יכולים לדכא אותן בלא מודע, לכן אנו מזמינים אתכם למסע מרתק של למידה, העוסק באומנות שאילת השאלות בכיתה בשפה העברית כאבן יסוד לפיתוח של גמישות מחשבתית וסקרנות בלמידת שפה. במהלך היחידה נלמד לשאול שאלות מקדמות חשיבה מסוגים שונים בשפה העברית. כמו כן, נכיר כלים מעשיים המעודדים את התלמידים לשאול שאלות טובות המזמנות דיאלוג כיתתי בעברית, ובו בזמן מחזקות מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה. המטרה הסופית היא לקבל כלים ליצירת אקלים כיתתי המזמן שאילת שאלות, דיאלוג ושיח מפרה בין כל הגורמים.

    היחידה פותחה ע"י: סמר חאג' יחיא, מורה לעברית, מרצה ומדריכה פדגוגית במכללה האקדמית בית ברל.

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
    תנאי קדם: אין

  • (3)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, מודעות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    דיבור בפני קהל בהוראת עברית כשפה שנייה
    אוריינות לשונית
    הכוונה עצמית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    דיבור בפני קהל בהוראת עברית כשפה שנייה

    04-08-2024

    ביחידה ״דיבור בפני קהל״ נתייחס לדיבור ולהצגה בעברית כשפה שנייה בפני קהל. דיבור בעברית בפני קהל הוא חלק חשוב מההכשרה הלימודית והחברתית של התלמידים. ביחידה זו נתייחס להבנה של משמעות הדיבור בפני קהל וחשיבותו בתהליך הלמידה של השפה, נתייחס לשיטות לפיתוח כישורי תקשורת בשפה שנייה על מנת לחזק את הביטחון של התלמידים ולעודד אותם להציג בשפה השנייה באופן אפקטיבי, ונתייחס גם להערכת ההצגה של התלמידים בפני קהל על מנת שהם יקבלו משוב על הביצוע וישפרו את כישוריהם בדיבור בשפה שנייה.

    היחידה פותחה ע"י: לורה ברג׳ות, מורה ללשון עברית בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה בדגש על הוראת עברית כשפה שנייה.

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: על יסודי
    תנאי קדם: לא נדרש

  • (5)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, הכוונה עצמית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    פיתוח חשיבה יצירתית בהוראת שפה שנייה - על יסודי
    אוריינות לשונית
    חשיבה ביקורתית
    חשיבה יצירתית
    תקציר הקורס

    עברית לחברה הערבית

    פיתוח חשיבה יצירתית בהוראת שפה שנייה - על יסודי

    01-11-2024

    תקצירהאם ניתן לחשוב בשפה שנייה וגם ליישם את הנלמד בצורה יצירתית?
    תלמידים דוברי ערבית מתקשים לעיתים ללמוד את השפה העברית כשפה שנייה, אבל משימות מאתגרות הופכות עבורם פחות מתסכלות כאשר הן מערבות חשיבה יצירתית וביקורתית. פיתוח חשיבה על הנושא הנלמד מסייע בשיפור ההבנה של התלמידים ומאפשר להם להתמודד בהצלחה רבה יותר עם מטלות מורכבות בלמידת שפה שנייה. 
    ביחידה זו נלמד כיצד לשלב אסטרטגיות יצירתיות בהוראת שפה שנייה בהתחשב ברמה של הלומדים. היחידה מיועדת לתלמידי חטיבת הביניים אשר נמצאים לפי סולם הרמות של ה-CEFR (מסגרת ההתייחסות האירופית המשותפת) ברמה של משתמש עצמאי (רמה B). תוצרי הלמידה של ה-CEFR מנוסחים בצורת "CAN DO" - מה הלומדים מסוגלים לעשות באמצעות השפה. בהתאם לכך, יחידה זו תעסוק בפיתוח יכולות חשיבה מגוונות מסדר גבוה בפעילויות של הפקה במדיום הכתוב ובפעילויות של קליטה במדיום הדבור.

    היחידה פותחה על ידי ג'יהאן שלאבנה, מורה לעברית, רכזת מקצוע ומדריכה לשפה העברית כשפה שנייה בבתי הספר העל יסודיים.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז'-י"ב

    דרישות קדם: אין

  • (1)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו