דילוג לתוכן הראשי

14 קורסים

מיין לפי
שיעור אחד לכולם - עיצוב אוניברסלי ללמידה
חשיבה יצירתית
מודעות חברתית
התנהלות חברתית
תקציר הקורס

הכלה והשתלבות

שיעור אחד לכולם - עיצוב אוניברסלי ללמידה

27-12-2021

תקציר: יחידה זו עוסקת בהכלה פדגוגית ומיועדת לכלל מורי היסודי.

אנחנו מלמדים בכיתות הטרוגניות, והשונוּת בכיתה היא מוטיב מרכזי ומשמעותי המשפיע על תהליך התכנון ועל ההכרעות הפדגוגיות, הערכיות והחינוכיות.

מה הן אותן הכרעות? מה מנחה אותנו בתהליך התכנון? איך כל זה קשור לעיצוב ולמידה?

ובכלל, עיצוב אוניברסלי בלמידה - מה זה אומר? במהלך יחידה זו נעסוק בשאלות הללו.

היחידה פותחה על ידי: מוריה טלמור, ממונה שילוב והכלה, אגף א' לחינוך יסודי.
משך: 3 שעות
מתאים לכיתות: א׳-ו׳
תנאי קדם: אין

  • (45)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית, מודעות חברתית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקום להכלה: פרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם לקות למידה
    אוריינות לשונית
    הכוונה עצמית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מקום להכלה: פרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם לקות למידה

    01-08-2022

    תקצירבכל כיתה לומדים תלמידים המאופיינים עם לקות למידה כזו או אחרת, ביחידה זו תכירו את מאפייני הלקות, תקבלו רעיונות וכלים להתמודדות עם הלקות ותוכלו להעמיק את הבנתכם בנושא ולדייק את תהליכי ההוראה/למידה שלכם.

    היחידה פותחה על ידי: ורד טבול, מדריכה ארצית, אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (7)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקום להכלה – ויסות רגשי – איך מאזנים ומכוונים יחד אנשי חינוך ותלמידים?
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מקום להכלה – ויסות רגשי – איך מאזנים ומכוונים יחד אנשי חינוך ותלמידים?

    10-08-2023

    תקצירביחידה זו נעסוק ביכולת הוויסות הרגשי שלנו ושל התלמידים, נלמד מהו ויסות רגשי, כיצד הוא משפיע על התנהלותם של תלמידינו במציאות הבית ספרית, היכן הם זקוקים לסיוע בהתמודדות וכיצד נוכל לסייע, כיצד התגובות שאנו בוחרים משפיעות עליהם ועוד.

    היחידה פותחה על ידי: יסמין אלמקיס אדחוח, מדריכה ארצית הכלה והשתלבות בתחום בעיות התנהגות ביחידה לקידום אקלים חינוכי מיטבי וצמצום אלימות בשפ"י.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (22)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    להשהות במקום להשעות
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    להשהות במקום להשעות

    27-09-2023

    תקציר: בכל כיתה לומדים תלמידים המאופיינים עם לקות למידה כזו או אחרת, ביחידה זו תכירו את מאפייני הלקות, תקבלו רעיונות וכלים להתמודדות עם הלקות ותוכלו להעמיק את הבנתכם בנושא ולדייק את תהליכי ההוראה/למידה שלכם.

    היחידה פותחה על ידי: ורד טבול, מדריכה ארצית, אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (14)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקום להכלה ‒ מה, למה ואיך? ‒ התמודדות עם בעיות התנהגות
    חשיבה יצירתית
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מקום להכלה ‒ מה, למה ואיך? ‒ התמודדות עם בעיות התנהגות

    26-07-2023

    תקציריחידה זו עוסקת בבעיות התנהגות בקרב תלמידים ותלמידות, בגורמים לבעיות התנהגות ובדרכים שבהן הן באות לידי ביטוי. היחידה מפגישה אותנו עם הרגשות המתעוררים אצלנו כשאנו נדרשים להתמודד עם בעיות התנהגות ומציגה בפנינו כלים להתמודדות.

    היחידה פותחה על ידי:  יסמין אלמקיס אדחוח, מדריכה ארצית הכלה והשתלבות בתחום בעיות התנהגות ביחידה לקידום אקלים חינוכי מיטבי וצמצום אלימות בשפ"י.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (22)
  • מיומנויות: חשיבה יצירתית, מודעות עצמית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקום להכלה- כלים ופרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם הפרעה התפתחותית (אוטיזם)
    אוריינות לשונית
    מודעות חברתית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מקום להכלה- כלים ופרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם הפרעה התפתחותית (אוטיזם)

    18-07-2023

    תקצירהיחידה מתמקדת בהתמודדות של תלמידים עם אוטיזם הלומדים בכיתה רגילה בעקבות הפרת שגרת יום הלימודים ושינויים בלתי צפויים בסדר היום. היחידה מציעה מספר פתרונות להתמודדות יעילה של הצוות החינוכי עם אתגרים אלו.

    היחידה פותחה על ידי: ד"ר שחר בר יהודה, חוקר ומרצה בתחום האוטיזם.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (16)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, מודעות חברתית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקום להכלה: פרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מקום להכלה: פרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז

    13-06-2023

    תקציר: בכל כיתה לומדים תלמידים המאופיינים עם לקות למידה כזו או אחרת, ביחידה זו תכירו את מאפייני הלקות, תקבלו רעיונות וכלים להתמודדות עם הלקות ותוכלו להעמיק את הבנתכם בנושא ולדייק את תהליכי ההוראה/למידה שלכם.

    היחידה פותחה על ידי: ורד טבול, מדריכה ארצית, אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (18)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    פתאום איזון: התמודדות רב מימדית עם בעיות התנהגות למורי יסודי
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    פתאום איזון: התמודדות רב מימדית עם בעיות התנהגות למורי יסודי

    16-02-2023

    תקצירהאם גם אתם עסוקים בשאלה: מה עושים עם בעיות התנהגות ואיך מונעים אותן? בקורס זה תכירו את מודל פתאו"ם איזו"ן להתמודדות רב ממדית עם בעיות התנהגות ומניעת אלימות.

    היחידה פותחה על ידי: ורד טבול, מדריכה ארצית, אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (11)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    קידום השתתפות בשיח בכיתה
    אוריינות לשונית
    מודעות עצמית
    מודעות חברתית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    קידום השתתפות בשיח בכיתה

    28-02-2024

    תקציר: האינטראקציה החברתית בכיתה היא מרכיב מרכזי בתהליך התפתחותם של תלמידים וקשורה לתחומי התפתחות רבים, ביניהם התפתחות קוגניטיבית, רגשית ושפתית. במהלך התפתחות תקינה, כבר מגיל צעיר, הסביבה החברתית של שכבת בני הגיל מהווה מרחב משמעותי ללמידה ולהתנסות. מיומנויות השיח והשיחה החברתית מתפתחות במקביל ליכולות האינטראקציה החברתית, תוך קיום יחסי גומלין ביניהן: היכולות השפתיות מאפשרות את השיח החברתי ואת האינטראקציה החברתית; ובמקביל, הצורך באינטראקציה חברתית מעודד את השימוש בשפה ואת המשך ההתפתחות השפתית.

    תלמידים המתקשים ברכישת תפקודים שפתיים תואמי-גיל עלולים להתקשות בהשגת אבני דרך התפתחותיות נוספות ובהשתתפות בתהליכי חיברות, תקשורת, משחק ולמידה.
    זיהוי התלמידים המתקשים וביצוע הערכה רב-ממדית ודינמית של תפקודם והשתתפותם במגוון אינטראקציות חברתיות בכיתה, הכוללות אירועי שיח ואירועי משחק, יכולים לסייע בבניית תוכנית לקידום כישורים אלו במסגרת הכיתה.

    יחידה זו תעסוק בדרכים לקידום ההשתתפות המילולית והחברתית של תלמידים בעלי קשיים שפתיים במגוון אינטראקציות שיחתיות ומשחקיות.

    היחידה פותחה על ידי ד"ר אופירה רג'ואן בן שלמה, קלינאית תקשורת. 

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    דרישות קדם: אין

  • (7)
  • מיומנויות: אוריינות לשונית, מודעות עצמית, מודעות חברתית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מודעות חברתית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    "לא בבית ספרנו" – על הכללה והדרה

    22-10-2023

    תקציר: בתי הספר במדינת ישראל מגוונים ושונים זה מזה. כולנו משתדלים לתת את המענה הטוב והמטיב ולכולם, יחד עם זאת, הדרה חברתית בבתי הספר שכיחה מאוד וכולנו עדיין מתמודדים עם התנהגויות של תלמידים שמעוררות בנו כעס ולרוב תסכול. לרוב אנחנו חושבים ומאמינים שבתי הספר שאנו מלמדים בהם נותנים מענה לכולם, האומנם?
    אתם מוזמנים לצאת למסע כן ואמיץ שיבחן את הפרקטיקות המכילות שלנו וגם את המקומות שבהם אנחנו משקרים לעצמנו. בדרך, נבין מה ההבדל בין הכלה להכללה, מה זו בעצם הדרה ואיך נוכל לחזק את תחושות השייכות והמסוגלות של תלמידינו.

    היחידה פותחה על ידי: פרופ' מיכל ראזר, דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת אורנים

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (7)
  • מיומנויות: מודעות חברתית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    התנהגות מאתגרת ליסודי
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    התנהגות מאתגרת ליסודי

    19-10-2023

    תקציר: הקורס מתבסס על תחום מדעי הנקרא ניתוח יישומי של התנהגות. הניתוח היישומי בוחן את סביבת המתנהג ואת האינטראקציות של המתנהג עם סביבתו כגורמים המשמעותיים להתנהגות.

    במהלך הקורס ניחשף לתיאורי מקרה מהשדה החינוכי ונלמד להתבונן ולנתח את הסיבות להתנהגות בשני פרמטרים סביבתיים עיקריים. נערוך הבחנה בין סיבות להתנהגות מאתגרת הנתונות לשליטה ישירה ובין סיבות להתנהגות מאתגרת הנתונות לשליטה עקיפה. בשלב הראשון נתמקד בחשיבות הסביבה בהתייחס להתנהגויות מאתגרות. בהמשך נקבל כלי לתצפית שמטרתו איתור סיבות להתנהגות התלמיד המאתגר. באמצעות איתור הסיבות מהתצפית נדע לבחור דרכי פעולה יעילות לעבודה עם התלמיד.

    היחידה פותחה על ידי: לידיה ג'אן, מדריכה ארצית בתחום הפרעת התנהגות באגף א' לחינוך מיוחד

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א'-ו'

    דרישות קדם: אין

  • (4)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מוטיבציה, חיזוקים רגשיים ומה שביניהם - יסודי
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מוטיבציה, חיזוקים רגשיים ומה שביניהם - יסודי

    14-08-2023

    תקציר: מדי שיעור אנו מזמינים את תלמידינו לתהליך של למידה והתפתחות. אנו מבקשים להניע את התלמידים להצטרף לתהליך, להיות שותפים סקרנים ובעלי עניין. בפועל, אנו נתקלים פעמים רבות בהתנהגויות בלתי רצויות אשר פוגעות בלמידה האישית והכיתתית כמו: הפרעות למיניהן, חוסר התעניינות, חוסר שיתוף פעולה, עיסוק בדברים שאינם מעניין השיעור וכדומה. בקורס זה נלמד כלי שיסייע לנו בהגברת המוטיבציה של התלמידים, בהגברת שכיחותן של התנהגויות למידה רצויות בשיעור וביצירת אקלים כיתתי נעים ותומך.

    בהצלחה.

    היחידה פותחה על ידי: יעל מלמד

    תנאי קדם: אין תנאי קדם

  • (16)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    הכלה זה גם גבולות - איך מתמודדים עם תוקפנות?
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    התנהלות חברתית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    הכלה זה גם גבולות - איך מתמודדים עם תוקפנות?

    08-11-2023

    תקציר: האם קרה לכם פעם שהרגשתם שאתם "מאבדים את זה"?

    אתם ממש לא לבד: בקורס זה תראו כי זו תגובה טבעית מאוד להתנהגות שהמוח שלנו חווה כתוקפנית.

    ביחידה זו נלמד באמצעות סרטונים מה קורה לנו במוח כשאנו נחשפים לתוקפנות, נקבל טיפים מעשיים לגיוס קור רוח במקרים שבהם אנחנו נתקלים בה, ניקח לכיתה כרטיסיות בהן משפטי מפתח וכלים פרקטיים שנלמדו ביחידה, נלמד זה מזה ונזכור שאנחנו לא לבד.

    היחידה פותחה על ידי: ורד טבול, מדריכה ארצית, אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    תנאי קדם: אין

  • (31)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית, התנהלות חברתית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו
    מקום להכלה- פרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם חרדת בחינות
    מודעות עצמית
    הכוונה עצמית
    תקציר הקורס

    הכלה והשתלבות

    מקום להכלה- פרקטיקות להוראת תלמידים המתמודדים עם חרדת בחינות

    14-11-2022

    תקציריחידה זו חושפת בפנינו את התמודדותם של מורים המלמדים תלמידים המאובחנים עם חרדת בחינות הלומדים בכיתה ההטרוגנית.

    היחידה פותחה על ידי: ורד טבול, מדריכה ארצית, אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות.

    משך: 6 שעות

    מתאים לכיתות: א-ו

    דרישות קדם: אין

  • (9)
  • מיומנויות: מודעות עצמית, הכוונה עצמית
    טרם בוצע רישום ליחידה זו