דילוג לתוכן הראשי

9 קורסים

שיעור בשני קולות – ידע וחשיבה בשיעור היסטוריה
יחידות א-סינכרוניות
תקציר הקורס

יחידות א-סינכרוניות

שיעור בשני קולות – ידע וחשיבה בשיעור היסטוריה

ביחידה זו נלמד מיומנויות אופייניות לחשיבה ההיסטורית, ובעיקר כלים הבסיסיים שבהם נוכל להשתמש כדי לשלב בין פיתוח מיומנויות חשיבה אלה לבין הקניית ידע היסטורי.

היחידה פותחה ע"י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי.

משך: 3 שעות
מתאים למורים בשכבת גיל: חט״ב וחט״ע
תנאי קדם: אין

  • (15)
  • פיתוח היכולת לראיית מבט על והקשרים היסטוריים
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    פיתוח היכולת לראיית מבט על והקשרים היסטוריים

    היחידה תפתח בקרוב

     

    תקציר: אחד ממאפייני החשיבה ההיסטורית הוא הנסיון להבין ולהסביר קשרים בין אירועים, תופעות, תהליכים, גם אם התרחשו במקומות שונים ובזמנים שונים. היכולת להבין הקשרים אלה מאפשרת להיסטוריון לראות תופעות ותהליכים במבט על רחב המאפשר הבנה מעמיקה יותר של תקופה או של תופעה. ביחידה זו נקנה למורים היכרות עם סוגי קשרים אופייניים בהיסטוריה וכלים להוראת מיומנות זו ולהערכת הביצוע על ידי התלמידים.

     

    פיתוח היחידה: גלעד מניב

     מדריך ארצי, הפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתותז', ח', ט', י', י"א, י"ב

    דרישות קדם: אין

    מיומנויות הבאות לידי ביטוי ביחידה: אוריינות מדעית, חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע

  • (0)
  • שיקום הסקרנות בשיעור היסטוריה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    שיקום הסקרנות בשיעור היסטוריה

    היחידה תפתח בקרוב


    תקציר: האדם נולד סקרן מטבעו, וכשילד מתחיל לדבר ולגלות את העולם הוא לא מפסיק לשאול שאלות. אלא שככל שהוא מתקדם בגיל ועולה במעלה הכיתות בביה"ס הוא מפסיק בהדרגה לשאול שאלות מסוג "למה", שאלות המבטאות סקרנות לחומר שהוא לומד, והוא שואל יותר שאלות פרקטיות כמו "כמה". ביחידה זו נעמוד תחילה על הסיבות לירידה בסקרנות, על החשיבות שבשיקומה, ונתמקד בהצגת מודלים שונים שפיתחנו והוכחו כיעילים להחזרת שאלות ה"למה" ולשיקום הסקרנות של התלמיד בשיעור היסטוריה.

     

    פיתוח היחידה: גלעד מניב 

    מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי.

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתותז', ח', ט', י', י"א, י"ב

    דרישות קדם: אין

    מיומנויות הבאות לידי ביטוי ביחידה: אוריינות מדעית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית


  • (0)
  • כתיבת שאלות חשיבה מסדר גבוה במטלות ובמבחנים
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    כתיבת שאלות חשיבה מסדר גבוה במטלות ובמבחנים

    היחידה תפתח בקרוב


    תקציר: מתוך הנחה שהערכה מעצבת למידה, ולאור שאיפתנו להעמיק ולהרחיב את הלמידה המשלבת הקניית ידע לצד פיתוח חשיבה, כולל חשיבה מסדר גבוה, חשוב שהמורים יידעו לגבש מטלות הערכה המשלבות גם חשיבה מסדר גבוה, כך שמטלות אלה תשפענה עם דרכי ההוראה והלמידה בכיתה, ותהיה הלימה מיטבית בין דרכי ההערכה לדרכי הלמידה. ביחידה זו נלמד את המשמעות של חשיבה מסדר נמוך ושל חשיבה מסדר גבוה - מה מאפיין כל אחת מרמות חשיבה אלה, וכן נלמד ונתנסה בכתיבת מטלות המבוססות על חשיבה מסדר גבוה בעבודות ובמבחנים.

     

    פיתוח היחידה: גלעד מניב

    מדריך ארצי, הפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתותז', ח', ט', י', י"א, י"ב

    דרישות קדם: אין

    מיומנויות הבאות לידי ביטוי ביחידה: אוריינות לשונית, אוריינות מדעית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע


  • (0)
  • השוואה כאסטרטגיית חשיבה בשיעור היסטוריה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    השוואה כאסטרטגיית חשיבה בשיעור היסטוריה

    היחידה תפתח בקרוב


    תקציר: אחד הכלים המקובלים והחשובים ללימוד ולהסקת מסקנות הוא השוואה. אנחנו משווים בין תופעות, תהליכים, אירועים, תקופות, אישים ועוד. ביחידה זו נקנה למשתלמים כלים להוראת אסטרטגיית ההשוואה, החל מסוגי השוואות נפוצים בהיסטוריה, דרך אופן היישום וההוראה של אסטרטגיה זו, ועד לצורות תישאול שונות המבטאות השוואה.

     

    פיתוח היחידה: גלעד מניב

    מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב

    דרישות קדם: אין

    מיומנויות הבאות לידי ביטוי ביחידה: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות מידע

  • (0)
  • קריאה מושכלת של מקור היסטורי
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    קריאה מושכלת של מקור היסטורי

    היחידה תפתח בקרוב


    תקציר: קיים פער בין דרך הקריאה של מקור היסטורי על ידי היסטוריון לבין קריאתו על ידי תלמיד תיכון. ביחידה זו נתמקד בהבנת החשיבות של קריאה מושכלת שהיא קריאה ביקורתית וניתן למורה כלים ללמד את תלמידיו את אופן הקריאה הזה המקובל על ידי ההיסטוריון החוקר את המקורות.

     

    פיתוח היחידה: גלעד מניב

    מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה

    משך: 3 שעות

    מתאים לכיתות: ז', ח', ט', י', י"א, י"ב

    דרישות קדם: אין

    מיומנויות הבאות לידי ביטוי ביחידה: חשיבה ביקורתית, אוריינות מידע

  • (0)
  • קו המשווה: שימוש בהשוואה בלימוד היסטוריה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    קו המשווה: שימוש בהשוואה בלימוד היסטוריה

    אחד הכלים המקובלים והחשובים ללימוד ולהסקת מסקנות הוא השוואה. אנחנו משווים בין תופעות, תהליכים, אירועים, תקופות, אישים ועוד. ביחידה זו נקנה למשתלמים כלים להוראת אסטרטגיית ההשוואה, החל מסוגי השוואות נפוצים בהיסטוריה, דרך אופן היישום וההוראה של אסטרטגיה זו, וכלה בצורות תשאול שונות המבטאות השוואה.

    היחידה פותחה ע"י גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: חטיבת ביניים וחטיבה עליונה
    תנאי קדם: אין

  • (1)
  • יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    "הטובה שבמידות האדם שיהיה שואל" (רבי שלמה אבן גבירול)

    סקרנות היא התנאי ההכרחי ביותר ללמידה משמעותית. היא קיימת בנו כבני אדם באופן טבעי, כפי שאפשר ללמוד מהתבוננות בפעוטות ובילדים צעירים, אשר מרגע שהם רוכשים את השפה הם אינם מפסיקים לשאול שאלות הנובעות מסקרנות ומרצון לגלות ולהבין את העולם. התהליך הזה של שאילת שאלות נמשך גם בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי, אלא שככל שהילדים גדלים בולטת התופעה שהם מפסיקים בהדרגה לשאול שאלות, בעיקר במהלך הלמידה בבית הספר, וזו הופכת פעמים רבות לעניין טכני שאינו מבטא סקרנות אותנטית ורצון ללמידה. מן הסתם תופעה זו של דעיכת הסקרנות נובעת מסיבות רבות, אך לעיתים מקורה במסרים שהתלמידים מקבלים ממוריהם שמבקשים להתקדם "ולהספיק את החומר", ופחות פנויים ליצירת מרחב שמאפשר ומזמין שאילת שאלות של התלמידים. ביחידה זו נתמקד בהבנת החשיבות של שאילת השאלות על ידי הלומדים, ונכיר מודלים שונים שנוסו בשנים האחרונות בבתי ספר – לצורך שיקום הסקרנות, הרצון והיכולת של התלמידים לשאול שאלות.

    היחידה פותחה ע"י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה.

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: חט״ב וחט״ע
    תנאי קדם: אין

  • (0)
  • מקור הידע - שימוש במקורות בשיעור היסטוריה
    יחידות א-סינכרוניות
    תקציר הקורס

    יחידות א-סינכרוניות

    מקור הידע - שימוש במקורות בשיעור היסטוריה

    ביחידה זו נכיר רמות שונות של עבודה עם מקורות היסטוריים לסוגיהם השונים, ונתמקד בהקניית כלים לקריאה מושכלת של מקור: קריאה הדומה לדרך שבה היסטוריון מטפל במקורות.

    היחידה פותחה ע"י: גלעד מניב, מדריך ארצי בפיקוח על הוראת היסטוריה בחינוך הממלכתי

    משך: 3 שעות
    מתאים למורים בשכבת גיל: חט"ב, חט"ע
    תנאי קדם: אין

  • (0)